تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برگزاری مراسم بزرگداشت دبیرسیاقی در کتابخانه ملی

برگزاری مراسم بزرگداشت دبیرسیاقی در کتابخانه ملیبه گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت محمد دبیرسیاقی، عصر امروز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، آویشن دبیرسیاقی و مازیار دبیرسیاقی فرزندان مرحوم محمد دبیرسیاقی برگزار شد.

علی اشرف صادقی، استاد زبان‌شناسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۴۰ وقتی که هنوز دانشجوی سال سوم ادبیات فارسی بودم به دعوت استادم دکتر معین به لغت نامه رفتم گفت: اولین روزی که به لغت نامه رفتم دکتر سید جعفر شهیدی بنده را معرفی کرد و گفت: مطالب مربوط به حرف گ. لغت نامه را تدوین کنید و با مطالب استاد گنابادی و دبیرسیاقی مقابله کنید از آنجایی که کار لغت نویسی، کار فنی است و باید آموزش داده شود و براساس شیوه نامه شیوه‌ای تدوین شود گفتم من تازه دارم لیسانس می‌گیرم که به این ترتیب لغت نویس شدم البته اشتباهات زیادی هم انجام شد که به این ترتیب با استاد دبیرسیاقی آشنا شدم.

وی با بیان اینکه دبیرسیاقی بسیار افتاده و مردنجیبی بود، گفت:همکاری وی با علامه دهخدا بیش از دیگران بود و به هیچ وجه به بالاتر یا پایین‌تر از سن خود یا از نظر معلومات نشان نمی‌دادند.

استاد زبان‌شناسی با اشاره به اینکه از لغت فرس اسدی سابقا یک نسخه بود که در واتیکان بود بیان کرد: آقای دبیرسیاقی این نسخه را از نو منتشر کرد. نسخه دیگری در دانشگاه پنجاب پیدا شد من و دکتر فتح الله مجتبایی آن را چاپ کردیم که بعد از آن دبیرسیاقی یک کم ناراحت شده بود گفتم این نسخه جدید است و مقدمه‌ای دارد که از تاریخ تدوین کتاب اهمیت دارد. تعدادی از لغت‌ها را اسدی خودش پیدا نکرده به شاگردانش داده و گفته است برایش شاهد مثالی پیدا کنید.

وی افزود:استاد دبیرسیاقی بسیار پرکار بود انرژی زیادی داشتند گویا کسانی که اینگونه هستند مانند دکتر معین مصداق شعر سعدی هستند نزدیک به هفتاد تا هشتاد جلد کتاب منتشر کردند کتاب هایشان از سال ۱۳۳۶ منتشر شده است در این سال‌ها شاهد بودیم بخش‌هایی از مجمع التواریخ رشیدی را که نایاب بود دوباره منتشر کردند.

صادقی گفت:از همان ابتدا با علامه دهخدا همکاری کردند تا چند سال اخیر همکاریشان را با لغت نامه دهخدا ادامه دادند. چندین جزوه از بخش الف. و ب. لغت نامه را تدوین کردند. می‌دانیم برای همه آثار علمی، محدودیت زمانی وجود دارد برخلاف آثار هنری که همواره معتبر هستند و هیچ وقت کهنه نمی‌شود تحقیقات دیگری انجام می‌شود و تحقیقات قبلی را تکمیل می‌کند امیدوارم جوانان که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، راه دبیرسیاقی را ادامه دهند.

میرهاشم محدث عضو سابق لغت نامه دهخدا در این مراسم در خصوص دبیرسیاقی گفت: با مروری که بر آثار علمی ماندگاری که از وی به جا مانده چند نفر مانند دبیر سیاقی می شناسید.

وی افزود:دبیر سیاقی اصیل ،مودب و پاک بود در طول تمام این سال با وجود آنکه متولی کتابخانه بودم دبیرسیاقی زودتر از من به کتابخانه می آمد و کارشان را انجام می دادند. ملاقات هایشان هم در کتابخانه بود استاد سالم زندگی کرد سالم غذا می خورد و دشمن دخانیات بود.

میرهاشم بابیان اینکه دبیرسیاقی به شدت در به کار بردن لغات صحیح حساسیت داشت، گفت:او در زمره سنت گرایان بود و به هیچ وجه با نوگرایی در ادبیات سر آشتی نداشت.

وی با بیان اینکه او قامت بلند ادب و متانت بود یکبار ندیدم وی به کسی بی ادبی کند، بیان کرد:او علامه دهخدا را مراد خود می دانست و 70 سال با فردوسی زیست. همانگونه که فردوسی ماندگار شد، دبیر سیاقی هم ماندگار خواهد شد.

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی با اشاره به بهترین خاطره خود از دبیرسیاقی بیان کرد: بهترین خاطره ام از دبیرسیاقی سفری بود که با وی به دامغان داشتم. رفتار وی و تواضعشان در عین دانش بسیار روی من اثر گذاشت از این رو هر کسی که با حوزه ادبیات کمترین آشنایی داشته باشد، با نام دبیرسیاقی هم آشناست.

در حال تکمیل...




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برگزاری مراسم بزرگداشت دبیرسیاقی در کتابخانه ملی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..