تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عامل اصلی ابتلا به سرطان پستان چیست؟

سلامت نیوز: کارشناس آموزش بهداشت با اشاره به اینکه در هفته ملی سلامت زنان و پویش ملی پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان قرار داریم، اظهار کرد: سابقه خانوادگی و افرادی که بستگان درجه یک مانند خواهر یا مادر مبتلا به سرطان پستان باشند بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز، نجمه نیک نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه متاسفانه یکی از شایع ترین سرطان در ایران و دنیا سرطان پستان است، اظهار کرد: پیشگیری از این بیماری با اطلاع رسانی و ترغیب خانم ها به خودآزمایی اهمیت ویژه‌ای دارد.

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نور با بیان اینکه برداشتن گام های اول در زمان بروز سرطان تا 40 درصد از ابتلا به این بیماری را قابل پیشگیری می‌کند، گفت: با کنترل عوامل خطر می‌توان گام پیشگیرانه داشت تا از بروز سرطان در حد بالا که نتوان با درمان نیز کنترل کرد، محافظت شود.

وی، عامل اصلی را در سرطان پستان ناشناخته دانست و افزود: با رعایت بعضی از نکات و عوامل خطر می‌توان بروز این نوع سرطان ها را کاهش داد.

این کارشناس پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و دهانه رحم در خانم های میانسال را از مهم ترین گام‌های سازمان علوم پزشکی دانست و خاطرنشان کرد: خانم‌های 30 تا 69 سال که در سنین باروری قرار دارند باید غربالگری شوند و همین طور خانم های زیر 30 سال مرتب مورد معاینات قرار گیرند تا درصورت وجود علایم و سابقه خانوادگی هرچه سریع تر به درمان آن ها اقدام شود.

نیک نژاد با اشاره به اینکه سابقه خانوادگی و افرادی که بستگان درجه یک مانند خواهر یا مادر مبتلا به سرطان پستان باشند بیشتر در معرض خطر قرار دارند، تصریح کرد: در این افراد احتمال ابتلا به سرطان به لحاظ وراثتی و ژنتیکی نسبت به بقیه خانم‌ها بیشتر خواهد بود و همچنین آغاز قاعدگی کمتر از 11 سال و سن یائسگی بالای 54 سال هم خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نور با بیان اینکه ماماهای زیر مجموعه پزشک‌های خانواده در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های پزشک خانواده شهری تمامی خانم‌های 30 تا 69 سال را تحت پوشش غربالگری زود هنگام سرطان پستان قرار می‌دهند، اظهار کرد: اگر مورد مشکوک در شرح حال و معاینه احساس شد به عنوان مورد محتمل در نظر گرفته شده و به سطح 2 یعنی متخصصین زنان و زایمان جهت ادامه درمان ارجاع داده می‌شود.

نیک نژاد با اشاره به اینکه خانم‌ها می‌توانند خودآزمایی را برای خود انجام دهند، تصریح کرد: تغییر در شکل و هم قرینه نبودن پستان‌ها، تغییر در حالت پوست پستان شبیه پوست پرتقالی یا وجود زخم و پوسته ریزی، فرورفتگی و خراشیدگی نوک پستان، ترشحات خونی که ممکن است از یک یا هر دو پستان باشد، از علایم هشدار دهنده این بیماری است که انجام سونوگرافی و در خانم های بالای 40 سال انجام ماموگرافی و سونو گرافی اولویت دارد.

کارشناس آموزش بهداشت یادآور شد: داشتن وزن متعادل و رژیم غذایی سالم، مصرف میوه و سبزیجات و غلات، مصرف ویتامین E ، کم کردن غذاهای سرخ کردنی و پرچرب، انجام حداقل 3 تا 5 روز در هفته فعالیت بدنی به مدت 30 دقیقه با شدت متوسط، پرهیز از مصرف الکل و سیگار در خانم‌ها از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عامل اصلی ابتلا به سرطان پستان چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..