تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سیاست خارجی ایران نمی‌تواند از حقوق اتباع خود دفاع موثر کند/ نیازمند سیاست خارجی کارشناسانه هستیم

ساعت: 11:43 منتشر شده در مورخ: 1397/07/28 شناسه خبر: 1420303

سفیر پیشین ایران در آذربایجان در رابطه با بازداشت دیپلمات ایرانی گفت:برای رسیدن به نقطه مطلوب و احصا شرایط لازم برای حمایت از اتباع ایرانی اعم از دیپلمات و مردم عادی ایران نیازمند اعمال سیاست خارجی واقع بینانه، هوشمندانه و کارشناسانه هستیم درغیر اینصورت بعید است مراد حاصل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از سبلان‌ما،حدود 3 ماه از بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در آلمان به اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در همایش منافقین در فرانسه می‌گذرد اما وزارت امور خارجه هنوز نتوانسته آنچنان که باید و شاید، حقوق اولیه و بدیهی این دیپلمات ایرانی را از کشورهای اروپایی بستاند.

 تیرماه گذشته دادستانی فدرال آلمان مدعی شد این دیپلمات ایرانی مستقر در وین، مشکوک به همکاری با زوجی است که قصد حمله به تجمع گروهک تروریستی منافقین در پاریس را داشته‌اند؛ «توماس اشنول» سخنگوی وزارت خارجه اتریش نیز همان زمان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: از ایران خواسته‌‌ایم مصونیت این دیپلمات را لغو کند، دستگاه قضایی بلژیک حکم به بازداشت این دیپلمات ایرانی داده و به همین دلیل ظرف ۴۸ ساعت موقعیت دیپلماتیک خود را از دست می‌دهد.

بازداشت و همچنین تصمیم دولت اتریش برای سلب مصونیت دیپلماتیک از یک دیپلمات ایرانی، گذشته از آنکه اتفاقی نادر و استثنایی در دنیای دیپلماسی به حساب می‌آید، برخلاف صریح حقوق دیپلماتیک نیز بود، چرا که طبق این حقوق، نمی‌توان یک دیپلمات را به هیچ عنوان توقیف یا بازداشت کرد، حتی بر اساس این حقوق دیپلمات‌ها را نمی‌توان تحت تعقیب قانونی قرار داد.

افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در آذربایجان در گفتگو با خبرنگار سبلان‌ما، در رابطه با این موضوع  گفت:در ارتباط با بازداشت آقای اسدی  معاون سیاسی  وزیرخارجه و سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن رد اتهامات وارد شده به دیپلملت ایرانی ،بااستناد به مفاد کنوانسیون های بین المللی وین و رعایت مصونیت دیپلماتیک، خواستار آزادی و  بازگرداندن وی به ایران شده اند .

وی افزود: البته باتوجه به اینکه محل ماموریت وی در سفارت ایران در اتریش بوده ولی در آلمان بازداشت شده ،این تلقی را طرف های اروپایی دارند که دراین شرایط مصونیت دیپلماتیک شامل حال ، دیپلمات ایرانی نمی شود؛ این درحالیست که اتهام واردشده به آقای اسدی ،ارتکاب جرم ( طبق ادعای طرف اروپایی) در پاریس بوده و براساس حکم دادگاهی درآلمان، ایشان به  بروکسل، مقر دائمی اتحادیه اروپا ،مسترد شده است تا محاکمه شود .

وی تصریح کرد: تا این لحظه طرف های اروپایی اهمیتی به درخواست طرف ایرانی نداده  و براساس برداشت خود عمل کرده است.

سلیمانی اظهار داشت:واقعیتی که اگر تلخ هم باشد نباید آن را کتمان کرد این است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل نوع رویکرد سیاست خارجی اش ،گرچه در برخی مناطق خاورمیانه نفوذ دارد و در بازیهای منطقه ای به مصاف قدرت‌های بزرگ هم میرود اما متاسفانه در حمایت احقاق ایرانیان در عرصه جهانی ضعیف عمل می کند.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان یاد آور شد:اگر به حادثه حزن انگیز حج  اشاره کنیم ،شاید مثال خوبی باشد، چند صد نفر ایرانی دراین حادثه که به ظن برخی تعمدی هم صورت گرفته، کشته شدند اما  دولت ایران نتوانست خونبهای آنها را دریافت کند و درسطح بین المللی عربستان را تحت فشار قراردهد.

وی ادامه داد:اگر به جدول اعتبار گذرنامه های کشورها نظری بیندازید، خواهید دید که متاسفانه در سطح بسیار پایینی قراردارد .سیاست خارجی ایران در حوزه نرم افزاری و فرهنگی در سطح بین المللی بسیار ضعیف است و از حقوق اتباع خود نمیتواند دفاع موثر نماید و این سیاست توازنی با سیاست‌های سخت افزاری جمهوری اسلامی ندارد.

سلیمانی تاکید کرد:کنشها و واکنشها در نظام بین الملل حول محور قدرت قرار دارد و هرکشوری که قویتر است در هردو حوزه نرم افزاری و سخت  افزاری نمود دارد ولی شرایط ایران اینگونه نیست واز همین رو هزینه های سیاست خارجی ایران بسیار زیاد و سود حاصله بسیار اندک است .

وی در پایان گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب و احصا شرایط لازم برای حمایت از اتباع ایرانی اعم از دیپلمات و مردم عادی ایران نیازمند اعمال سیاست خارجی واقع بینانه، هوشمندانه و کارشناسانه هستیم درغیر اینصورت بعید است مراد حاصل شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سیاست خارجی ایران نمی‌تواند از حقوق اتباع خود دفاع موثر کند/ نیازمند سیاست خارجی کارشناسانه هستیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..