تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اگر سجده مختص خداست، چرا خانواده يوسف(ع) در مقابل او سجده كردند؟

اگر سجده فقط برای خداست، چرا خانواده حضرت يوسف(ع) در مقابل او سجده كردند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سوره يوسف آيه 100، مى فرمايد: («وَرَفَعَ اَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّداً وَ قالَ يَا اَبَتِ هَذَا تَاوِيلُ رُؤيَاىَ مِنْ قَبْلُ...»)

آيه فوق مي فرمايد حضرت يوسف(ع)، پدر و مادر خود را بر تخت نشاند و همگى به خاطر او به سجده افتادند و گفت: پدر! اين تعبير خوابى است كه قبلا ديدم.» (چون يوسف قبلا در خواب ديده بود كه خورشيد و ماه و يازده ستاره در برابر او به سجده افتادند.).

اما از طرفى در تاريخ مى خوانيم: «هنگامى كه اميرمؤمنان (عليه السلام) عازم صفّين بودند، گروهى كه در كنار جادّه صف كشيده بودند، طبق رسم و احترامى كه براى سلاطين ساسانى قبلا معمول مى داشتند، تا چشمانشان به آن حضرت افتاد، به خاك افتادند. اميرمؤمنان (عليه السلام) تا اين منظره را ديد شديداً ناراحت شد و فرمود: چه معصيت بى لذّتى را مرتكب مى شويد، برويد پى كار خود كه من هم مانند شما مخلوق خدا هستم!».

بیشتر بخوانید:چرا از نسل حضرت یوسف (ع) پیامبری برگزیده نشد؟

سجده به عنوان پرستش، مخصوص ذات مقدّس خداوند است و براى هيچ كس غير او جايز نيست. پدر و مادر و برادران يوسف همان طور كه در تفسير اين آيه از حضرت صادق و حضرت هادى (عليهما السلام) نقل شده است، اين سجده را به عنوان شكر براى خداوند به جا آوردند و چنان كه صاحب تفسير مجمع البيان گفته است، ضمير «له» در «خَرّوا لَهُ سُجِّداً» به خداوند بر مى گردد نه به يوسف يعنى سجده براى خداوند كردند.

در جريان سجده فرشتگان در برابر آدم(عليه السلام) نيز مطلب از همين قرار است، يعنى سجده براى خدا بود و آدم همچون قبله بوده است.
روى اين بيان، ديگر منافاتى ميان آيه و مطلب تاريخى كه از امام اميرمؤمنان على (عليه السلام) نقل شده است وجود ندارد.

منبع: انوار طاها

انتهای پیام/

اگر سجده مختص خداست، چرا خانواده يوسف(ع) در مقابل او سجده كردند؟



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اگر سجده مختص خداست، چرا خانواده يوسف(ع) در مقابل او سجده كردند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..