تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رفتار مناسب با آلزايمري ها بايد چگونه باشد

مهم‌ترين عامل خطرساز در ابتلا به بيماري آلزايمر، سن است. حتي با وجود ساير عوامل خطرساز، بيماري آلزايمر زود ظاهر نمي‌شود و معمولا در سنين بالا عارض مي‌شود. با اين حال شواهد نشان مي‌دهد که فرايند بيماري سال‌ها قبل از بروز علائم شروع مي‌شود.

با فرد مبتلا به آلزايمر چگونه رفتار کنيم


بيماري آلزايمر به مراقبت 24 ساعته در روز نياز دارد؛ در عين حال مراقبين اين بيماران نقش بسيار ويژه‌اي در روند کاهشي اين بيماري دارند و بايد بدانند که چگونه با اين بيماران رفتار کنند.

مهم‌ترين عامل خطرساز در ابتلا به بيماري آلزايمر، سن است. حتي با وجود ساير عوامل خطرساز، بيماري آلزايمر زود ظاهر نمي‌شود و معمولا در سنين بالا عارض مي‌شود. با اين حال شواهد نشان مي‌دهد که فرايند بيماري سال‌ها قبل از بروز علائم شروع مي‌شود.

براي شناسايي و تشخيص بيماري آلزايمر يک بررسي کلينيکي و پزشکي توسط پزشکان متخصص (متخصص مغز و اعصاب، روان پزشکي و پزشکي سالمندي) لازم است. اين بيماري بيشتر در افراد بالاي 50 سال بروز مي‌کند. نژاد و موقعيت اجتماعي افراد تاثيري در بروز آن ندارد. بيماري آلزايمر علاج ندارد و يک بيماري پيش‌رونده و تخريب کننده مغز است که در طول زمان پيشرفت مي‌کند.

فرد مبتلا به آلزايمر براي اين که قابليت درک وقايعي که در اطرافش اتفاق مي‌افتد را از دست مي‌دهد، خيلي غمگين است و احساس تنهايي مي‌کند. براي همين لازم است اطرافيان وي خونسردي خود را حفظ کنند، به او محبت کنند و با عشق با او برخورد کنند؛ چرا که فرد مبتلا هنوز توانايي درک و ابراز عشق و محبت را دارد. در اين رابطه بغل کردن و بوسيدن دو روش موثر هستند.

تصور نکنيد فرد مبتلا به آلزايمر چيزي را درک نمي‌کند؛ چراکه او درک مي‌کند ولي گاهي فقط نمي‌داند چگونه پاسخ دهد. فرد مبتلا احساس سرگشتگي و گيجي مي‌کند و براي همين است که نبايد همه چيز را به يکباره به او گفت يا از او خواست. بايد با آرامش در حالي که به چشمان او نگاه مي‌کنيد، با او صحبت کنيد.

اگر فرد مبتلا در انجام کار دچار اشتباه شد، به ياد داشته باشيد وانمود کنيد شما متوجه اشتباه او نشده‌ايد. بگوييد همه چيز مرتب است. به اين ترتيب او شرمنده نخواهد شد. همچنين بهتر است هيچ دارويي در دسترس فرد مبتلا نباشد؛ چرا که ممکن است داروي اضافه مصرف کند.

 مراقبت از بیمار آلزایمری

بنا بر اعلام انجمن آلزايمر ايران، منزل و محل زندگي اين افراد بايد مناسب براي فرد سالمند باشد، درست مانند خانه‌اي که براي يک کودک نوپا چيده مي‌شود. آشپزخانه، حمام و در ورودي بايد هميشه تحت نظر باشد تا از وقوع حادثه پيشگيري شود. فرد مبتلا به آلزايمر توانايي تنظيم مخارج و کنترل حساب پول خود را ندارد. بنابراين براي خريد و يا پرداخت قبوض لازم است کسي به او کمک کند؛ اما توجه کنيد بسيار مهم است که همه اين کارها را با همراهي خود فرد انجام دهيد و نه اينکه به جاي او انجام کارهايش را بر عهده بگيريد.

از طرفي نيز بيماري آلزايمر تمام افراد خانواده را تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ بنابراين مهم است که به دنبال کسب اطلاعات و تجربه و حتي کمک گرفتن از سازمان‌هايي نظير انجمن آلزايمر باشيد که از افراد و خانواده‌هايي که شرايط مشابه دارند، تشکيل شده است.

شکي نيست که ژنتيک نقشي در ابتلا به بيماري دارد، ولي فقط درصد کمي از موارد مربوط به ژن‌هاي خاصي هستند که موجب بيماري موروثي مي‌شوند. در صورتي که يکي از اعضاي خانواده مبتلا به بيماري آلزايمر است، احتمال بسيار کمي براي ابتلاي اعضاي ديگر نيز وجود دارد.

فرد مبتلا به بيماري آلزايمر با ارتقا بخشيدن کيفيت زندگي خود مي‌تواند پيشرفت بيماري خود را کاهش دهد. فعاليت بدني ملايم و مستمر به سلامت قلب و عروق کمک مي‌کند و به طور محسوس خطر ابتلا به سکته قلبي، سکته مغزي، ديابت و بيماري آلزايمر را کاهش مي‌دهد. همچنين مي‌توان از ميوه‌ها و سبزيجات که رنگ تيره داشته و داراي آنتي اکسيدان هستند، مانند انگور سياه، تمشک، شاتوت، اسفناج، سبزي خوردن و روغن امگا 3 در ماهي و روغن کانولا يافت مي‌شود، استفاده کنند.

بیشتر بدانید : پیشگیری از آلزایمر با معجزه رژیم ذهن و انگور!

بیشتر بدانید : یافته های جدید درباره آلزایمر و روش های پیشگیری از آلزایمر

بیشتر بدانید : هر فراموشی، آلزایمر نیست!

گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رفتار مناسب با آلزايمري ها بايد چگونه باشد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..