تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هشدار وزارت بهداشت به فروش دارو در سوپر مارکت‌ ها

هشدار وزارت بهداشت به فروش دارو در سوپر مارکت‌ ها

خبرگزاري آريا – سخنگوي سازمان غذا و دارو نسبت به عرضه داروهاي بدون نسخه و حتي برخي از داروهاي اعصاب و روان در برخي سوپرمارکت‌ها هشدار داد و گفت: متاسفانه در برخي سوپرمارکت‌ها بويژه در محله‌هايي که از نظر تمکن مالي بالاترند، شاهد چنين مبحثي هستيم؛ چنين اقداماتي خلاف است و با خاطيان برخورد قضايي مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا ، کيانوش جهانپور در گفتگو با ايسنا در واکنش به عرضه برخي داروها از جمله مسکن‌ها و داروهاي آرامبخش در سوپرمارکت‌ها، گفت: عرضه هرگونه دارو در مکاني غير از داروخانه خلاف بوده و دارويي که در اين مراکز عرضه شود، قاچاق محسوب مي‌شود. گزارش‌هايي داشته‌ايم مبني بر اينکه برخي سوپرمارکت‌ها بويژه در شمال تهران يکسري داروهاي OTC (بدون نسخه)، بعضي مسکن‌ها و برخي از ويتامين‌ها را مي‌فروشند، از نظر سازمان غذا و دارو چنين کاري خلاف است.
وي با اشاره به عرضه داروهاي اعصاب و آرامبخش در برخي سوپرمارکت‌ها نيز گفت: عرضه اين نوع از داروها هم قطعا خلاف است؛ چراکه اين نوع از داروها سوءمصرف هم دارند و اصلا با داروهاي OTC قابل مقايسه نيستند. بعضا مشاهده مي‌شود که سوپرمارکتي مولتي‌ويتامين مي‌فروشد که دارويي بدون نسخه است. از طرفي برخي از اين ويتامين‌ها دارو نبوده و مکمل محسوب مي‌شوند و داروخانه هم آنها را بدون نسخه عرضه مي‌کند. اين درحاليست که داروهاي آرامبخش، خواب‌ور، اعصاب و… نيازمند نسخه‌اند و قطعا حتي اگر داروخانه هم آنها را بدون نسخه دهد، مرتکب خلاف شده است، چه برسد به اينکه در سوپرمارکت عرضه شوند.
جهانپور با تاکيد بر اينکه داروهاي اعصاب و آرامبخش سوء‌مصرف داشته و اعتياد آورند، تاکيد کرد: ارائه اين داروها در هرجايي جز داروخانه خلاف است. در عين حال داروخانه هم بايد با نسخه، چنين داروهايي را عرضه کند.
سخنگوي سازمان غذا و دارو با بيان اينکه متاسفانه ما نمي‌توانيم بر عطاري‌ها و سوپرمارکت‌هايي که بعضا داروهايي را عرضه مي‌کنند، به صورت مستقيم نظارت کنيم، گفت: البته در مواردي که چنين تخلفاتي کشف شده، با خاطيان برخورد شده است و دستگاه‌هاي ذيربط، پرونده را به دستگاه قضايي داده‌اند. در برخي سوپرمارکت‌ها بويژه در محله‌هايي که از نظر تمکن مالي بالاترند، بعضا مي‌بينيم که در کنار برخي مولتي‌ويتامين‌ها و مکمل‌ها، برخي داروهاي OTC و حتي غير OTC عرضه مي‌شود که خلاف است و با آنها برخورد و حتي برخوردهاي قضايي انجام مي‌شود.
جهانپور با تاکيد مجدد بر اينکه تنها محل عرضه مجاز دارو، داروخانه‌ها هستند و حتي فروش دارو به صورت اينترنتي هم تخلف محسوب مي‌شود، ادامه داد: حتي داروخانه‌هاي مجاز هم نمي‌توانند دارو را به صورت اينترنتي بفروشند. البته متاسفانه اين تخلفات وجود دارد. به‌طوريکه به عنوان مثال اين هفته چند پرونده در اين زمينه را به دستگاه قضايي ارجاع داديم.
فروش اينترنتي دارو از سوي داروخانه‌ها، ممنوع
وي درباره نحوه نظارت و شناسايي اين تخلفات نيز گفت: برخي از اين تخلفات که در فضاي مجازي رخ مي‌دهند، با هماهنگي پليس فتا شناسايي و يا از طريق پليس فتا و يا از طريق سازمان غذا و دارو به مرجع قضايي معرفي مي‌شوند. از طرفي سوپرمارکت‌هايي هم که محل غيرمجاز عرضه دارو باشند، يا توسط گزارش‌هاي مردمي يا از طريق بازرسان سازمان و يا بازرسان بهداشت محيط دانشگاه‌هاي علوم پزشکي شناسايي و به سيستم قضايي ارجاع مي‌شوند.
جهانپور تاکيد کرد: بايد توجه کرد که حتي داروخانه هم نمي‌تواند به صورت اينترنتي دارو بفروشد. البته داروخانه‌ها مي‌توانند فرآورده‌هايي چون مکمل يا فرآورده‌هاي آرايشي-بهداشتي را البته به شرط داشتن مجوز از سازمان غذا و دارو به صورت مجازي بفروشند. بنابراين تاکيد مي‌کنم که هيچ داروخانه‌اي حق فروش دارو به صورت مجازي را ندارد و دارو فقط در داروخانه بايد عرضه شود. داروخانه تنها راه قانوني عرضه دارو است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هشدار وزارت بهداشت به فروش دارو در سوپر مارکت‌ ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..