تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا خمیازه مسری است؟/ دلیل خمیازه و راه‌های جلوگیری از آن!

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ خمیازه؛ حرکتی غیرارادی است که همه ما در طول روز آن را تجربه می‌کنیم، برخی با این عادت طبیعی مشکل ندارند و به نوعی از انجام آن لذت می برند، اما در این بین برخی رابطه‌ای خوب با این اتفاق نداشته و همیشه سعی می کنند از شرش خلاص شوند!

اما واقعا خمیازه چیست و چرا خمیازه می کشیم و آیا اصلا راهی برای جلوگیری از آن وجود دارد؟

این ها سوالاتی است که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز به آن ها پاسخ دهد، پس با ما همراه باشید!

آیا خمیازه مسری است؟/ دلیل خمیازه و راه های جلوگیری از آن!

خمیازه چیست؟

خمیازه (کوتاه‌شده واژه خامیازه، یازه به معنای کشش) یا دهان‌دره یا فاژه (از فعل فاژیدن) بازکردن دهان و تنفس عمیق به صورت «غیرارادی» و گاهی کشش در دست‌ها و سینه که تقریباً از زمان پیش از تولد و به عبارتی دقیق‌تر از دوره جنینی و در یازده هفته‌ای قابل مشاهده است.

معمولاً خمیازه از نشانه‌های خواب است، پدیده‌ای که اگرچه در انسان و برخی حیوانات دیده می‌شود، اما در بیشتر حیوانات امری غیرعادی تلقی می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: چرا نباید جلوی خمیازه کشیدن خود را بگیریم؟

آیا خمیازه مسری است؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهد خمیازه کشیدن عملی مسری است، همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته خمیازه کشیدن به دلیل یک رفتار همدلانه به‌وسیله دیگران تکرار می‌شود.

در کنار این موارد دانشمندان در یک بررسی در سال ۲۰۰۵ با اسکن مغز‌ گروهی از افراد که شاهد خمیازه‌کشیدن فرد دیگری بودند، الگو‌هایی منحصربه‌فرد از فعالیت برخی از نواحی مغز که به تقلید رفتاری مربوط می‌شد، را مکان‌یابی کنند.

آیا خمیازه مسری است؟/ دلیل خمیازه و راه های جلوگیری از آن!

چرا خمیازه می‌کشیم؟

بر اساس یکی از نظریه‌های مطرح شده انسان خمیازه می‌کشد تا مغز را خنک نگه دارد، دانشمندان استرالیایی معتقدند افرادی که کمپرس سرد روی سر آن ها قرار دارد هنگام تماشای فیلمی از خمیازه کشیدن، نسبت به کسانی که کمپرس گرم روی سرشان بود کمتر خمیازه می‌کشیدند. همچنین کسانی که از بینی نفس می‌کشیدند کمتر خمیازه می‌کشیدند، زیرا تنفس با بینی خونی سردتر به نسبت تنفس با دهان فراهم می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید: نگه داشتن عطسه ما را می‌کشد؟

یکی دیگر از دلایل بروز خمیازه نیاز به کشیدن و ریلکس شدن عضلات خسته و گرفته است، بسیاری از افراد هنگام خمیازه کشیدن تمام بدن خود را می‌کشند، این حرکت عضلات همراه با آرام شدن ذهن بدن را به آرامش می‌رساند.

زمانی که فرد پیش از اتفاقی مهم عصبی می‌شود خمیازه می‌کشد، مثلا دانش آموز قبل از امتحان خمیازه می‌کشد.

زمانی که فرد خسته می‌شود و نیاز به استراحت و خواب دارد خمیازه می‌کشد.

خمیازه کشیدن هنگام سفر هوایی نیز کمک بزرگی است.

این مطلب را از دست ندهید: چرا خمیازه مسری است؟

خمیازه به رفع گرفتگی گوش که هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما اتفاق می‌افتد کمک می‌کند. حنجره به حفره گوش میانی متصل است و خمیازه کشیدن به برابر شدن فشار در گوش‌ها کمک می‌کند.

آیا خمیازه مسری است؟/ دلیل خمیازه و راه های جلوگیری از آن!

چطور دیگر خمیازه نکشیم؟! از بینی نفس بکشید

زمانی انسان ابراز خستگی می‌کند که مغز بیش از حد گرم شده باشد و اگر با بینی نفس بکشیم مغز خنک می‌شود.؟ریلکس شوید و یک خوراکی سرد بخورید.

این مطلب را از دست ندهید: عطسه صبحگاهی نشانه کدام بیماری است؟

دمای اتاق را بررسی کنید و یا یک خوراکی سرد مثل بستنی بخورید، اما زیاده روی نکنید.

نفس عمیق بکشید

ناگهانی و سریع تنفس را عمیق نکنید، زیرا بدن تصور می‌کند دچار تنفس سریع در اثر استرس شده اید و مشکل بدتر می‌شود.

به فضای آزاد بروید

ساعت‌ها در یک مکان بودن مثل جلوی کامپیوتر برای ذهن خسته کننده است و همین باعث می‌شود احساس خستگی کنید و خمیازه بکشید. یک تغییر محیط کوتاه در این شرایط لازم است.

بیشتر بدانید: آیا هنگام عطسه کردن باید از انجام هرکاری منصرف شد؟

چند دقیقه به فضای آزاد بروید و بدن را با هوای تازه رفرش کنید.

یک لیوان آب بخورید

وقتی آب بدن کم می‌شود احساس خستگی می‌کند. پس روزانه یک لیوان آب بخورید تا تعادل مایعات بدن را برگردانده و کمتر خمیازه بکشید.

ورزش کنید

وقتی دائم پشت سر هم خمیازه می‌کشید بدن نیاز به حرکت دارد. اگر در محیط کار هستید بلند شوید و برای خوردن یک لیوان آب راه بروید یا چند حرکت کششی انجام دهید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا خمیازه مسری است؟/ دلیل خمیازه و راه‌های جلوگیری از آن!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..