تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تولید٬ نقطه برجسته اقتصاد مقاومتی

ساعت: 18:42 منتشر شده در مورخ: 1397/07/25 شناسه خبر: 1419601

تنها تولیدی در عرصه اقتصاد مقاومتی موفق خواهد شد که از صفر تا صد با مشارکت ملی تحقق یافته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، اقتصاد مقاومتی به جز کاربرد مقابله با تحریم‌ها و تهدیدات اقتصادی از سوی دشمنان می‌تواند به عنوان دانشی برای بررسی، ارتقاء، ایجاد شغل و کسب درآمد مورد مطالعه قرار گیرد، شکل‌گیری این نوع ساختار مشارکتی ملی می‌پذیرد.
اقتصاد براساس نظام تولید و مبادله، که نیاز مادی افراد جامعه به آن وابسته است حائز اهمیت بوده و این نهادهای اقتصادساز هستند که در نظام‌های اجتماعی اهمیت بالقوه‌ای پیدا می‌کنند لذا آنچه بر اقتصاد می‌گذرد معمولاً بر بسیاری از جنبه‌های زندگی اجتماعی تاثیر می‌گذارد. تولید و توسعه موجب شکل‌گیری ساختار اقتصادی سودآور، پویا و استحکام در نظام اقتصادی کشور خواهد شد.
صنایع تولیدی زمانی موفق خواهند بود که تولیدکننده احساس محرومیت بابت تامین مواد اولیه نداشته باشد تا با پیمودن مسیر تولید به توسعه‌ای پایدار و مقاوم در برابر تهدیدات بینجامد.
در هر جامعه نسبتاً باثبات، تعادلی میان ساختار اقتصادی، روابط اجتماعی و نظام سیاسی وجود دارد تغییرات اقتصادی موجب تشدید تضادها شده و باعث فاصله طبقات اجتماعی و منجر به بی‌ثباتی در اقتصاد کشور می‌شود.
غالب تهدیدات امروز از جانب جبهه استکبار جهانی تحریم اقتصادی بر علیه مردم ایران اسلامی است که اعمال چنین تحریم‌هایی بیشتر جنبه اقتصادی دارد عمده تحریم‌ها شامل مواردی است که اقتصاد براساس آن بخش از تولید است که نقش شریان اصلی را در احیاء و آینده زیرمجموعه‌ها در بخش‌های دیگر تولید بر عهده دارد، می‌شود.
تمرکز تحریم‌ها روی صنعت پتروشیمی، ماشین‌سازی، صنایع مادر که مواد اولیه برای مصرف تولید را تهیه می‌کنند بوده است اما نباید به تاثیر و نقش ارز در اقتصاد غافل شد موردی که قبل از تولید مطرح می‌شود بدین خاطر که وابستگی اقتصادی به ارز صرفا برای واردات و تامین خوراک اولیه برای مصرف بخش تولید چالش جدی پیش روی اقتصادی مقاوم است اما موارد دیگری که دارای اهمیت است قاچاق کالا به داخل و مناطق آزاد در کشور است.
عدم وابستگی به مواد اولیه برای چرخه تولید همان آرمان‌های اقتصاد مقاومتی است بدین خاطر که چرخ تولیدی که برای حرکت نیاز به واردات مواد اولیه دارد تا فرآیند تولید آغاز شود با قطع واردات به هر دلیلی تعطیل خواهد شد. در واقع تقویت در صنعت مادر یعنی تقویت صنایع وابسته و زیرمجموعه صنعت در بخش تولید خرد است این فرآیند موجب می‌شود بنگاه‌های کوچک حرکتی رو به جلو خواهند داشت.
تولید، توسعه اقتصادی به همراه خواهد داشت و موجب تشکیل ساختاری منظم و مستحکم در برابر تهدیدات خواهد بود و تنها تولیدی در این عرصه موفق خواهد شد که از صفر تا صد با مشارکت ملی تحقق یافته باشد.
غالب تهدیدات و تحریم‌ها زیرساخت‌های، صنایع اقتصادساز را هدف تحریم بر علیه کشورمان قرار می‌دهد که نقش مهمی در چرخه اقتصادی کشور دارد. صنایع تولیدی زمانی موفق و رو به رشد خواهند بود که تولیدکننده احساس محرومیت از تامین مواد اولیه را نداشته باشد تا با پیمودن مسیر توسعه و پیشرفت سد تحریم‌ها   فرو ریزد.
نحوه عملکرد ساعت مکانیکی توسط وارد شدن نیرو به محور اصلی است که توسط چرخ دنده مادر منجر به انتقال نیرو به دیگر چرخ دنده‌ها می‌شود و در نهایت با تولید انرژی عقربه‌های ساعت به صورت منظم گذر زمان را به ما نشان می‌دهد؛ صنعت مادر هم بدین منوال عمل می‌کند با چرخیدن چرخ‌های صنایع مادر است که تولیدات وابسته به صنایع مادر شکل می‌گیرد.
عدم وابستگی خارجی و واردات مواد اولیه برای تولید داخلی جزو آرمان‌های اقتصاد مقاومتی است بدین خاطر که چرخ تولیدی که برای چرخیدن نیازمند واردات خوراک مصرفی برای تولید دارد با کوچک‌ترین تهدید و تحریم آسیب‌پذیر خواهد بود اما در صورتی که فعالیت صنایع مادر برای تولید خوراک لازم جهت مصرف تولید داخلی ارزآوری قابل توجهی برای کشور خواهد داشت و تضمینی بر ثبات اقتصادی جامعه خواهد بود زیرا این ضمانت با مشارکتی ملی در عرصه اقتصاد است.
حضور شرکت‌های خارجی  تاثیر چندانی بر پایه‌های اقتصادی کشور نخواهد داشت و بعضا مخرب هم خواهد بود در سال‌های اخیر مشاهده کردیم که حضور شرکت‌های غربی همانند شرکت خودروسازی پژو، توتال فرانسه و... باعث تحمیل خسارت به اقتصاد کشور شد. این بدعهدی شرکت‌های خارجی اقتصاد ملی ایران اسلامی را نشانه گرفته است و فعالیت شرکت‌های خارجی براساس ساختار اقتصادی و تعاریفی است که منافع ملی کشورش را پوشش دهد نه منافع ملی کشور میزبان، در دوران پسابرجام مردم این موضوع را درک کردند که شرکت‌های خارجی با توجه به منافع‌شان تصمیم می‌گیرند پس درک این موضوع دشوار نیست که اقتصاد مقاومتی جهشی در خودکفایی و اقتصادی ثروت‌زا است.
سرمایه‌گذاری مردم روی سکه و ارز نوعی خودتحریمی است بدین خاطر که سرمایه‌ای که در چرخه تولید باشد به غول نقدینگی تبدیل می‌شود و رفته رفته انگیزه تولیدکننده برای رونق در چرخه تولید کمرنگ خواهد بود. سرمایه‌گذاری در بازاری که با ریسک بالا همراه است هر چند که ذخایر ارزی پشتوانه خوبی برای اقتصاد کشور است اما سرپا بودن تولید و چرخیدن چرخ اقتصاد کشور مهم‌تر از ذخایر ارزی است زیرا این چرخ اقتصاد است که ارزآوری برای کشور خواهد داشت و عدم فعالیت چرخه تولید موجب خروج ارز از کشور خواهد شد.
تصور کنید که خودرویی که از هزاران قطعه که هر قطعه هم متشکل از قطعات کوچک دیگر تشکیل می‌شود چه میزان نیروی کار را گردهم می‌آورد، تولید خودروی ملی باید زمینه مشارکت ملی در تولید را در پی داشته باشد، نه ضمانت واردات قطعات برای تولیدی که تنها مُهر ملی خورده است. اینجاست که ثمرات مشارکت ملی در اقتصاد می‌تواند اقتصاد ملی را رونق بخشد.
نکته ای که نباید فراموش کرد سهم  قاچاق کالا و گسترش مناطق آزاد و واردات بی‌رویه کالا به داخل کشور است که هیچ منافاتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و حتی نیرویی بازدارنده برای به گل نشستن چرخ‌های اقتصادی رو به جلوی صنعت و تولید کشور است که این اتفاق تلخ تاثیر مستقیمی بر آنچه در جامعه می‌گذرد خواهد داشت.
اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی متفاوت است زیرا در ریاضت اقتصادی کم کردن هزینه‌ها مطرح است اما در اقتصاد مقاومتی به حمایت از تولید می‌پردازد لذا واجب است که همه مردم ایران اسلامی به خصوص مسئولان نگاه جهادی به آن داشته باشند. تولید را می‌توان فرزند صنایع مادر نامید که از پس تولد هر تولید، فرزند دیگری از تولید متولد خواهد شد که منجر به پیشرفت و توسعه در بحث اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خواهد شد.

یادداشت از علیرضا صفری

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تولید٬ نقطه برجسته اقتصاد مقاومتی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..