تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خوراکی‌هایی که کمک می‌کنند قلبتان مثل ساعت کار کند + اینفوگرافی

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ قلب یکی از اعضای اصلی و بی‌همتای بدن است؛ پس برای سلامت کلی بدن هیچ‌چیز مهم‌تر از مراقبت از قلب نیست.

داشتن برنامه ورزشی منظم، دوری از سیگار و دخانیات و نیز کنترل استرس از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکان برای حفظ سلامت قلب است.

ماهی

بهترین مواد برای تامین سلامت قلب، غذاهای غنی از اسید چرب‌های امگا 3 یعنی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است.

امگا 3 می‌تواند خطر اختلالات ریتمی قلب و نیز فشارخون را کاهش دهد؛ مصرف ماهی‌، سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد.

از طرفی ماهی‌ها دارای مقادیر بالایی از ویتامین‌های B مخصوصاً ویتامین B6 و B12 هستند؛ به همین دلیل مصرف 2 مرتبه ماهی در هفته را توصیه می‌کنیم.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از منابع بسیار غنی اسیدهای چرب غیراشباع است که طعم و مزه خیلی خوبی هم به غذا می‌دهد، با وجود همه تاکیدها برای  کاهش مصرف چربی‌ها، باید یک جایگزین هم برای آن معرفی شود، روغن زیتون می‌تواند بهترین انتخاب باشد. مخصوصا به عنوان طعم‌دهنده به سالاد و جایگزین سس‌های پرچرب.

با این غذاها قلب سالمی داشته باشید + اینفوگرافی

بادام

ویتامین‌های B، ویتامین E، منیزیم و روی موجود در یک چهارم لیوان بادام می‌تواند یک هدیه تغذیه‌ای خوب به قلب شما باشد، ویتامین‌های B و منیزیم به تولید سروتونین کمک می‌کنند که نقش بسیار مهمی در تنظیم خلق و خو و پیشگیری از افسردگی دارد.

روی، ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادام با نابود کردن رادیکال‌های آزاد از سلامت قلب محافظت می‌کنند.

سیر و پیاز

سیر و پیاز حاوی آلیسین هستند که می‌تواند در کاهش سطوح کلسترول و چربی خون واقعا کمک کننده باشد؛ پیاز همچنین حاوی کوئرستین است؛ فلاوونوئید قدرتمندی که از تجمع کلسترول بد یا همان LDL در عروق جلوگیری می‌کند.

کلم سبز و اسفناج

این خوراکی‌ها حاوی مقادیر بالایی ویتامین E و لوتئین هستند. لوتئین نقش مهمی در محافظت از سلامتی عروق خونی دارد؛ خصوصا رگ‌های خونی چشم.

ویتامین E نیز مانع تجمع کلسترول در شریان‌ها و در نتیجه مانع ایجاد پلاک و گرفتگی شریان‌ها می‌شود.

از طرف دیگر محتوای بالای فیبر این سبزیجات نقش مهمی در کاهش کلسترول و تنظیم قند خون بر عهده دارد.

سویا و متعلقات

لوبیا سویای خشک، شیر سویا، پروتئین سویا، توفو و سایر مواد غذایی که از سویا گرفته می‌شوند از منابع مهم پروتئین گیاهی و حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی محافظ قلب مثل منیزیم، اسیدهای چرب ضروری مخصوصا اسید لینولنیک و نیز فیبر هستند.

گردو

یکی دیگر از مغزهای منحصربه‌فرد است که حاوی مقادیر بالایی از آلفا لینولنیک اسید، یعنی اسید چرب‌های امگا ۳ است؛ بهترین توصیه این است که گردو و سایر مغزها را به عنوان میان‌وعده و یا سالاد استفاده کنید.

لوبیای قرمز

این نوع از حبوبات دارای میزان پروتئین بیشتری نسبت به سایر گیاهان پروتئینی هستند. مصرف تنها یک لیوان لوبیا پخته‌شده یک چهارم نیاز روزانه به پروتئین را تامین می‌کند. ویتامین‌های B، آهن، منیزیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و مهم‌تر از همه کلسیم.

محتوای بالای فیبر، این مواد غذایی را همچنین به عنوان یک پاک‌کننده و نیز تنظیم‌کننده قوی قند و چربی تبدیل کرده است، یک واحد آنها حاوی ۱۵ گرم فیبر است که با حرکت دستگاه گوارش بخشی از کلسترول را به خود جذب کرده و با خود دفع می‌کند.

با این غذاها قلب سالمی داشته باشید + اینفوگرافی

گل کلم، بروکلی

گل کلم و بروکلی حاوی مقادیر بالایی از کلسیم، ویتامین E، پتاسیم و اسیدفولیک هستند؛ به علاوه ریزمغذی‌هایی که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند،کلسیم به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

ویتامین E و اسیدفولیک هم نقش مهمی در جلوگیری از آتروسکلورز یا همان تصلب شرائین دارند. پتاسیم نیز با تاثیر منحصربه‌فردش در کاهش فشارخون نقش بسیار مهمی در محافظت از قلب بر عهده دارد.

ماست کم چرب

همه ما شیر و ماست و لبنیات را بیش از همه به عنوان محافظان استخوان برای جلوگیری از پوکی استخوان می‌شناسیم؛ اما جالب است بدانید که لبنیات همچنین تاثیر قابل‌توجهی در کاهش فشارخون دارند.

این تاثیر به دلیل مقدار بالای پتاسیم و کلسیم آنها است و ماست به اندازه شیر کلسیم و پتاسیم دارد؛ اما از آنجایی که اولین و مهم‌ترین کار برای محافظت از قلب کاهش مصرف چربی‌ها است، توصیه می‌کنیم برای رسیدن به این تاثیرات لبنیات از نوع کم‌چرب و حتی بدون چربی آن استفاده کنید.

گوشت خالص

حتی اگر محتوای بالای پروتئین آن را نادیده بگیریم، این ماده غذایی سرشار است از روی، آهن و ویتامین‌های B و همه این ترکیبات، ما را آرام و شاد نگه می‌دارند؛ اما راه رسیدن به این فواید گوشت قرمز کنار زدن چربی‌های آن است.

در واقع توصیه‌های جدی پزشکان درباره کاهش مصرف گوشت قرمز به دلیل چربی بالای آن و مخصوصا کلسترول آن است. پس برای رسیدن به این ترکیبات محافظ قلب لازم است از گوشت‌های خالص و بدون چربی و آن هم به صورت پخته و بخارپز نه سرخ‌شده استفاده کنیم.

با این غذاها قلب سلامی داشته باشید+اینفوگرافی

انتهای پیام/

قلبتان را با این خوراکی‌های تپنده نگه دارید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خوراکی‌هایی که کمک می‌کنند قلبتان مثل ساعت کار کند + اینفوگرافی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..