به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم در نشست دبیران شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاهها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور (مناطق دهگانه)، با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه روابط عمومی ها در توسعه سازمان، گفت: روابط عمومی، آینه تمام نمای سازمان است و انعکاس فعالیتها و ارتباطات سازمان با مخاطبان از کارکردهای مهم آن تلقی میشود.
باقری با اشاره به اهمیت تبلیغات، اطلاعرسانی، گفتوگوی دوسویه، ایجاد روابط و مناسبات سازمان با مخاطبان و ذی نفعان گفت: روابط عمومی های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید بیش از گذشته نسبت به این موارد توجه و اهتمام داشته باشند.
قائم مقام وزیر علوم، یکی از مهمترین کارکردهای روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری در دوره جدید را کمک به افزایش سرمایههای اجتماعی در مراکز آموزش عالی دانست و بر ایجاد سرمایههای اجتماعی برای دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور تأکید کرد.
وی ادامه داد: برقراری ارتباط فعال بین دستاندرکاران دانشگاه با خانوادههای دانشجویان، ذی نفعان و سایر مخاطبان برای کمک به افزایش سرمایههای اجتماعی دانشگاه از مهمترین اقداماتی است که روابط عمومیها انجام می دهند.
باقری اظهار کرد: با ایجاد این ظرفیت خیل عظیم خانوادههای دانشجویان که از مهمترین سرمایههای اجتماعی برای دانشگاهها و مراکز پژوهشی محسوب میشوند، به مدد دانشگاه آمده و یاری رسان آنان در رسیدن به رسالتهای خود خواهند بود.
وی با اشاره به انعکاس گزارش های مستمر از دستاوردهای دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری و سنجش و رصد افکار عمومی و همچنین تاکید بر تلاش برای آگاهی و اقناع افکار عمومی در خصوص این دستاوردها، گفت: نیازمند آن هستیم که افکار عمومی جامعه را در این مسیر که دانشگاه به عنوان یک نهاد تاثیرگذار و دارای نیروهای نخبه در حوزههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به شمار می آید، اقناع کنیم تا نگرش های موجود تغییر یابند.
کمک به ترویج علم؛ از مهم ترین نقش های روابط عمومیبه گفته قائم مقام وزیر علوم، رفع معضلات کشور تنها با بهره جستن از راه حل های علمی میسر است و یکی از مهمترین نقشهای روابط عمومی، کمک به ترویج علم است. در این راستا باید کارکردها و دستاوردهای دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری را به جامعه معرفی کرده و استفاده از این کارکردها در زندگی روزمره مردم را ملموس کنیم.
باقری گفت: باید روابط عمومی از موضع انفعال به موضع فعال سوق یابد و با تمام توان در جهت انعکاس به موقع فعالیتهای سازمان گام بردارد.
وی بیان کرد: شرط موفقیت روابط عمومی در هر سازمان در برقراری ارتباط صمیمی، خاضعانه و خاشعانه با مجموعه مدیران درون سازمان، اصحاب رسانه و سایر دستگاهها میباشد.
قائم مقام وزیر علوم با تاکید بر استفاده از پتانسیلهای فضای مجازی، گفت: باید به جای بهرهگیری صرف از روشهای مرسوم از ظرفیتهای موجود در فضای دیجیتال و مجازی بیشتر استفاده کنیم.
وی به نقش روابط عمومیها در شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم با توجه به محدودیتها و تنگناهای اقتصادی کشور، روابط عمومی های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سراسر کشور باید با ایجاد فضای امیدواری از بروز یأس و ناامیدی و تضعیف روحیه در جامعه جلوگیری نمایند.
قائم مقام وزیر ادامه داد: علاوه بر این، شفافسازی امور و فعالیتها در شرایط موجود به ایجاد آرامش کمک به سزایی میکند و این امر بر عهده روابط عمومیهاست.
تولید کالای باکیفیت ایرانی؛ یکی از رسالتهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوریباقری افزود: در شرایط تحریم یکی از رسالتهایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال میکند آن است که با کمک وزارتخانههای دیگر کالاها و قطعاتی که با توجه به شرایط تحریم در واردات آن دچار مشکل شدهایم، شناسایی کرده و با کمک مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری به تولید «کالای باکیفیت ایرانی» کمک کنیم.
در ادامه نشست علیرضا عبداللهی نژاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم برگزاری جلسات شورای مدیران روابط عمومی مناطق دهگانه دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فناوری را دریچه ایجاد امید میان دانشگاهیان و خانواده بزرگ روابط عمومی دانشگاهها توصیف کرد و گفت: در دنیای مدرن امروز، روابط عمومی ها از حاشیه به متن تحولات در سازمان ها و نهادهای مختلف آمده و در تسریع و تسهیل ارتباطات درون و برون سازمانی به صورت فعال وارد عمل شده اند.
وی به برخی برنامه های مهم پیش روی روابط عمومی وزارت علوم اشاره و فعال تر کردن مراکز روابط عمومی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از طریق برگزاری دوره های کارگاهی و آموزشی و برگزاری نشست های هم اندیشی در مناطق دهگانه آموزش عالی را از جمله این برنامه ها توصیف کرد.
به گفته عبداللهی نژاد، تشکیل کارگروههای تخصصی در شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاه ها و ارائه پیشنهادهای مرتبط با اصلاح ساختار و ارتقای جایگاه روابط عمومیها در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و ستاد وزارت علوم می تواند به ایجاد تحرک، نشاط، پویایی و روزآمدی و کارآمدی بیشتر روابط عمومی ها بیانجامد.
گفتنی است؛ دبیران شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری (مناطق دهگانه) ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده، حمایت های بیشتر مقام عالی وزارت علوم و مسئولان ستادی و نیز روسای دانشگاه ها از روابط عمومیها را خواستار شدند و بر ضرورت ارتقای جایگاه روابط عمومی و همچنین اختصاص ردیف بودجه مستقل برای این حوزه تاکید کردند.
انتهای پیام/