تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نقش ویژه زنان در احیای سلامت خانواده/ بار معلولیت، بیماری و ناتوانی در زنان بالاتر از مردان است

نقش ویژه زنان در احیای سلامت خانواده/ بار معلولیت، بیماری و ناتوانی در زنان بالاتر از مردان استبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت به مناسبت هفته سلامت زنان گفت: ارتقای سلامت جامعه و فراهم کردن زیر ساخت‌های مناسب برای برخورداری از جامعه‌ای پر نشاط و سالم امری ضروری بوده که رسیدن به اهداف توسعه رشد انسانی در گروی آن است. نظام‌های سلامت دنیا بر پایه سلامت خانواده بنا شده است

وی افزود: امروزه نظام‌های سلامت دنیا برنامه خود را بر پایه سلامت خانواده بنا نهاده اند. زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند. آنها به عنوان پایه های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، نقش ویژه ای در رشد و پیشرفت جامعه دارند، زیرا نه تنها مسئول سلامت خود هستند بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای سلامت و بهداشت خانواده نیز انجام می ‌دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، زنان به دليل ايفای نقش های متعدد در خانواده و جامعه، گذراندن دوره های فيزيولوزيكی مختلف مانند بلوغ، قاعدگی، بارداری، زايمان و يائسگی و همچنين، احتمال خطر بيشتر در ابتلا به فقر، گرسنگی و سوء تغذيه، بار كاری زياد و تبعيض جنسيتی، گروه پرخطر محسوب می شوند؛ از این رو نیازمند خدمات ویژه پیشگیری، سلامت و درمان هستند و بسیاری از نظام های سلامت مهمترین برنامه های خود را مبتنی بر سلامت این گروه ترسیم کرده‌اند.

زنان عهده دار مسئولیت خود مراقبتی و مراقبت در منزل

 جان بابایی با بیان اینکه زنان از مردان آسیب‌ پذیرتر هستند و در نتیجه بیشتر از مردان در جست‌ و جوی خدمات سلامت بر می ‌آیند و پاسخگویی به این نیاز وظیفه اصلی نظام سلامت است، تاکید کرد: زنان از یک سو محور و مدیر سلامت خانواده و از سوی دیگر یار و همکار ارائه ‌دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌ های مربوط به خود مراقبتی، دگر مراقبتی و مراقبت در منزل به عهده آنان است.

شایعترین بیماری‌های زنان

وی ادامه داد: از آنجایی که زنان بیشتر از مردان عمر می کنند تصور عمومی بر این است که آنها تندرست تر هستند؛ این در حالی است که علیرغم بالا بودن امید به زندگی زنان، آنها در تمام مقاطع زندگی نسبت به مردان با مشکلات بیشتری در امر سلامت مواجه هستند. به عبارت دیگر بار معلولیت، بیماری و ناتوانی در آنها بالاتر است. استرس، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، همچنین اختلالات باروری و ابتلا به عفونت ها ازشایع ترین بیماری های زنان است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهم مادر بودن در زنان، عنوان کرد: همچنین شرایط فیزیولوژیک و بیولوژی زنان، باردار شدن و عوارض حاملگی و زایمان، حاملگی و عوارض ناشی از آن زنان را در معرض آسیب بیشتری قرار می دهد. در طرح تحول سلامت در بسته ترویج زایمان طبیعی اقدامات مهمی در سلامت باروری زنان و دوران بارداری و مادری سالم صورت گرفته است.

تاثیر اجرای برنامه طرح تحول سلامت در باروری و زایمان زنان

وی در این خصوص افزود: با اجرای برنامه طرح تحول سلامت، در راستای سیاست های جمعیتی، 1610372 زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور انجام شده است. همچنین سزارین به میزان 6.5 درصد و سزارین بار اول نیز به میزان 5 درصد طی اجرای این برنامه کاهش یافته است. آموزش رایگان به 750 هزار نفر مادر باردار در دوران بارداری جهت توانمند سازی برای باروری و زایمان طبیعی از دستاوردهای دیگر این برنامه برای آشنایی طیف بزرگی از زنان با خطرات سزارین بوده است.

جان بابایی گفت: خوشايند سازی فرآيند زايمان طبيعی با ارائه روش های دارويی و غير دارويی كاهش درد زايمان طبيعی در بيمارستانهای دولتی يكی ديگر از محورهای برنامه بود كه طی آن تعداد مراكز ارائه دهنده خدمات بدون درد، طی مدت اجرای برنامه از 20 مركز به 220 مركز افزايش يافت.

وی با بیان اینکه به منظور حفظ حريم خصوصی و تكريم مادر باردار، فرآيند بهينه سازی و در صورت نياز توسعه فضای فيزيكی بخش زايمان تمامي بيمارستان دولتی سراسر كشور آغاز شده است، اظهار داشت: تعداد 366 بيمارستان دولتی مشمول اين برنامه هستند. در اين فرآيند بخش زايمان به صورت اتاق های تک نفره بازسازی خواهد شد. تاکنون 1400 اتاق تک نفره زایمان طبیعی راه اندازی شده و حدود 400 واحد در حال ساخت است.

ارائه خدمت تخصصی در 2700 تخت فعال در 28 بیمارستان تخصصی زنان

جان بابایی با اشاره به اینکه ارائه خدمت تخصصی در 2700 تخت فعال در 28 بیمارستان تخصصی زنان از دیگر اقدامات حوزه درمان کشور در راستای حفظ حقوق زنان است، تصریح کرد: یقیناً توجه به نيازهاي سلامت، بار بيماری ها و مرگ ها در اين قشر و نیز مسئولیت سنگین زنان در جامعه و نقش محوری آنها در سلامت و تحکیم خانواده لازمه ارائه پاسخ مناسب نظام سلامت در سياستگذاری و برنامه ريزی مناسب، جهت رفع نيازهای سلامت آنان و ارتقای كيفيت مراقبت های ارائه شده در این قشر است تا بتوان از این طریق سلامت جامعه را به ارمغان آورد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نقش ویژه زنان در احیای سلامت خانواده/ بار معلولیت، بیماری و ناتوانی در زنان بالاتر از مردان است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..