تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا پرتاب فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی با شکست همراه شد؟

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فضاپیمای سایوز حامل فضانوردان آمریکایی و روسی که راهی ایستگاه فضایی بین المللی بودند مجبور به فرود اضطراری در قزاقستان شدند، این اتفاق یکی از جدی‌ترین حادثه‌های فضایی در سال‌های اخیر برای روس‌ها بوده است.


راه اندازی مطابق روال همیشگی آغاز شد، اما در ثانیه ۱۱۹ به طور ناگهانی مسئول کنترل کننده ماموریت درخصوص نقص در سیستم‌ها سخن گفت.

فیلمی واضح از درون کابین کپسول فضایی در حین پرواز نشان می‌دهد که اشیای کنار فضانوردان به حالت شناور درآمده است و آن‌ها دچاربی وزنی شده‌اند که نشان دهنده مشکل در پرواز است.

پس از مکالمه بین فضانوردان و ماموران کنترل در ایستگاه زمینی، فضانوردان تصمیم به جدا کردن بخش دوم راکت فضاپیما گرفتند؛ دقیقاً پیش از مرحله نهایی برای خروج از اتمسفر کره زمین که به نام مرحله سوم شناخته می‌شود.

دو فضانورد روس و آمریکایی به نام‌های الکسی اوشینن (Alexey Ovchinin) و نیک هاوگ (Nick Hague) در کپسول فضایی حضور داشتند که با هوشیاری کارشناسان به سلامت به زمین بازگشتند تا از بروز فاجعه‌ای دیگر در عرصه فضانوردی در جهان جلوگیری شود.


پس از فرود، دو فضانورد پیش از رسیدن تیم‌های امدادی از کپسول فضایی خارج شدند و اکنون  سلامت هستند.
رئیس آژانس فضانوردی روسیه، دیمتری رگوزین به صحبت با دو فضانورد نجات یافته پرداخت و کارشناسان درحال بررسی علت بروز این حادثه هستند.
کارشناسان ناسا، فرود اورژانسی کپسول فضایی را مانند فرود موشک بالستیک ارزیابی کردند، دراین مورد کپسول فضایی سرعت لازم برای خروج از مدار زمین را پیدا نکرد و به جای راه یافتن به خارج از اتمسفر دوباره به کره زمین بازگشت.

به گفته کارشناسان از زمان احداث و راه اندازی ایستگاه فضایی بین المللی برای نخستین مرتبه است که ماموریت کپسول فضایی سایوز دچار اختلال شده است.

بنابر استاندارد‌ها تا زمانی که علت اصلی شکست پرتاب موشک زمینی شناسایی نشده است امکان استفاده دوباره از کپسول فضایی امکان پذیر نیست و این می‌تواند پیامد‌های ویژه‌ای برای فعالیت فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی و همکاری بین روس‌ها و آمریکایی‌ها داشته باشد.

اکنون تنها سایوز روسی موشکی است که برای حمل ونقل فضانوردان به ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با وجود آزمایش‌های متعدد دوشرکت اسپیس ایکس و بوئینگ، کارشناسان بعید می‌دانند که آن‌ها درسال ۲۰۱۹ بتوانند فضانورد به فضا ارسال کنند.


اکنون سال‌ها از بازنشستگی سفینه فضایی شاتل ناسا می‌گذرد و آمریکایی‌ها برای رفت و آمد به فضا به روس‌ها وابسته هستند. آژانس فضایی روسیه، Roscosmos کمیته‌ای برای بررسی علت وقوع این حادثه تشکیل داده است که نتیجه‌های آن در روز‌های آتی مشخص می‌شود.

متخصصان اعتقاد دارند دو فضانوردی که سوار برکپسول فضایی بوده‌اند فشاری تا ۵ برابر بیشتر از نیروی جاذبه کره زمین را تحمل کرده‌اند.


به طور معمول فشار وارده در زمان بازگشت به کره زمین ۴ برابر جاذبه کره زمین است. تحمل این میزان فشار جاذبه می‌تواند سبب عارضه هایی، چون خونریزی، از دست دادن هوشیاری و مواردی از این دست در افراد شود.

منبع: theguardian

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا پرتاب فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی با شکست همراه شد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..