تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مهار و بهره وری از سیلاب ها، بازویی پرتوان برای مقابله با خشکسالی است

ساعت: 18:06 منتشر شده در مورخ: 1397/07/24 شناسه خبر: 1419253

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که به علت استمرار خشکسالی ها در سطح استان و اثرگذاری این عامل بر وضعیت کمی و کیفی منابع آبی استان، گفت: مهار، مدیریت و بهره وری از روان آب سیلاب ها، راهکاری بسیار مهم برای مقابله با پدیده خشکسالی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک، اظهار کرد: انجام فعالیت های کشاورزی که به شدت به وجود منابع آبی وابسته است، متاسفانه کشور ایران و استان خراسان شمالی طی یک دهه اخیر به ویژه طی دو سال گذشته از مسئله پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی متاثر شده است.

اسلامی تصریح کرد: بر اثر استمرار خشکسالی ها، استان خراسان شمالی طی دو سال زراعی گذشته با کاهش 30 درصدی بارش باران نسبت به دوره دراز مدت خود مواجه شده است.

وی گفت: در این شرایط یاد شده، منابع آبی استان از لحاظ کمی و کیفی تنزل یافته اند.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه در شرایط این چنینی، اتخاذ راهکارهای کارشناسانه به منظور ارتقای بهره وری باید در اولویت امور باشد، اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، اجرای طرح های آبخیزداری همچنین مهار، مدیریت و بهره وری از روان آب سیلاب ها راهکارهای بسیار مهمی برای عبور از این دوره خشکسالی واقع شده، هستند.

اسلامی بیان کرد: همانطور که باید در سطح مزارع و باغات استان استعداد کشت، حاصلخیزی خاک همچنین تغذیه و رطوبت خاک ها بررسی و ارزیابی شوند تا الگوی کشت هر منطقه مشخص شوند، علاوه بر آن، می بایست برای آبیاری اراضی کشاورزی در این وضعیت کم آبی، از وجود روان آب سیلاب ها نیز بهره گرفت.

وی تاکید کرد: باید همانند دیگر نقاط کشور که نسبت به مهار و بهره وری از روان سیلاب ها اقدام کرده اند، خراسان شمالی، این استان سیل خیز در این راستا گام بردارد.

وی افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی طرح های توجیهی برای مهار، مدیریت و بهره وری از روان آب سیلاب ها در استان برای مقابله با بحران کم آبی، را تهیه کرده است، با این وجود، اجرای آنها نیازمند تامین و دریافت اعتبارات است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در خاتمه بر لزوم بکارگیری و بهره مندی از انرژی ها نو در عرصه کشاورزی با هدف پیوند میان انرژی و آب نیز تاکید کرد و گفت: حرکت به سوی صنعت گلخانه داری صنعتی و فنی در استان به ویژه در شهرستان اسفراین مهمترین حلقه زنجیره بهره گیری از منابع انرژی و آب خواهد بود.

انتهای پیام/

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مهار و بهره وری از سیلاب ها، بازویی پرتوان برای مقابله با خشکسالی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..