تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۸۵ تا ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود

۸۵ تا ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود/ تهیه استاندارد‌های زعفران در پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی/حسن رضا دوست عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تحقیقات پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی  بر روی زعفران، گفت: زعفران ایران کیفیت بسیار بالایی نسبت به سایر کشورها دارد تا جایی که 85 تا 90 درصد زعفران کل دنیا در ایران تولید می شود، در این بین اقدامات پژوهشکده در راستای اثبات کیفیت زعفران ایران به دلیل انتشار مقالات علمی متعددی بوده است که در راستای ایجاد شبهه درباره کیفیت زعفران ایران صورت گرفته است.

وی افزود: برای اولین بار در بین سال های 94 تا 96 با مشارکت سازمان استاندارد و وزارت کشاورزی نمونه برداری جامع از کل کشور، به اسم منطقه و کشاورز انجام شد.

رضا دوست اظهار کرد: در استاندارد Iso 3632 کیفیت زعفران بر اساس روش رنگ سنجی تقسیم بندی می شود که در روش رنگ سنجی، تخمین کیفیت محصول با خطا همراه است.

وی افزود: برای بهبود این روش استانداردهای اصلی زعفران را خالص سازی کرده و اجزا زعفران شامل بو، رنگ و طعم جداسازی می شود.

موفقیت های پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی

رضا دوست بیان کرد: مهیا کردن همه موارد استاندارد زعفران در داخل پژوهشکده، از کارهای منحصر به فرد مجموعه است؛ این استانداردها با روش های کروماتوگرافی که نسبت به روش های رنگ سنجی دقیق تر است مقیاس بهتری از رنگ، بو و طعم به ما می دهد.

وی افزود: نکته جالب درباره استانداردهایی که در دنیا به فروش می رسد این است که برخی از این استانداردها از گیاهان مشابه مثل گاردنیا استخراج شده است و تهیه استانداردها حتی از شرکت های معتبر باعث تخمین اشتباه از مقدار رنگ زعفران می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی گفت: با اینکه موارد مصرف استانداردهای زعفران در آزمایشگاه در حد میلی گرم است، پژوهشکده موفق به خالص سازی استانداردهای زعفران در مقیاس 10 گرم شده است.

وی افزود: در حال حاضر چند شرکت داخلی و خارجی به دلیل قیمت بالای استانداردها در دنیا استانداردهایشان را از پژوهشکده تهیه می کنند؛ به طور مثال قیمت هر میلی گرم پیکروکروسین که طعم زعفران است به صورت میانگین 700 دلار است.

رضا دوست گفت: به روزرسانی روش استاندارد 3632 و استفاده از روش کروماتوگرافی به جای روش رنگ سنجی از دیگر اقدام پژوهشکده است؛ پژوهشکده در حال مذاکره با سازمان استاندارد برای تغییر روش استاندارد از رنگ سنجی به کروماتوگرافی است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی اظهار کرد: تلاش دیگر پژوهشکده در زمینه کاهش بار میکروبی زعفران است، بار میکروبی زعفران برداشت شده به کمک روش های اوزون، پلاسما و مایکروویو به شرط حفظ کیفیت زعفران کاهش یافته است.

رضا دوست بیان کرد: هزینه آزمایش ها در پژوهشکده توسط دانشگاه تامین می شود و بیشتر هزینه ها از طریق اعتبار پژوهشی است که از طریق دانشگاه در اختیار اعضا هیئت علمی قرار می گیرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۸۵ تا ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..