تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روش جدید درمان ناشنوایی با رشد دادن سلول‌های حسگر مویی

روش جدید درمان ناشنوایی با رشد دادن سلول‌های حسگر مویی

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: محققان دانشگاه روچستر انگلیس توانستند سلول‌های حسگر مویی در بخش حلزونی گوش داخلی را رشد دهند. این راهکار قدم بزرگی در درمان ناشنوایی است.

این سلول های حسگر وظیفه تبدیل امواج صوتی به سیگنال های الکتریکی را بر عهده دارند و در اثر پیری یا آسیب های صوتی برای همیشه از بین می روند.
محققان پیش از این درون گوش پرندگان مجموعه ای از گیرنده ها موسوم به فاکتور رشد اپیدرمی (EGF) را شناسایی کردند که مسئول فعال سازی سلول های پشتیبان اندام شنوایی هستند. این سلول ها پس از تحریک شدن، موجب شکل گیری و رشد سلول های حسگر مویی جدید می شوند.در بدن پستانداران نیز فاکتور رشد اپیدرمی وجود دارد، اما موجب رشد سلول های حسگر مویی در گوش نمی شود.
محققان کار خود را با این فرض آغاز کردند که تحریک گیرنده های فاکتور رشد اپیدرمی می تواند منجر به رشد مجدد سلول های حسگر مویی در پستانداران شود.
محققان برای بررسی این فرضیه، روش های مختلفی را مورد استفاده قرار دادند و در نهایت مشخص شد با تحریک گیرنده های موسوم به ERBB2 زنجیره ای از رخدادها به وقوع می پیوندد که در اثر آن سلول های پشتیبان حلزونی تولید مثل کرده و فرآیند تحریک سلول های بنیادی مجاور را برای تبدیل شدن به سلول های حسگر مویی آغاز می کنند. این فرآیند علاوه بر رشد سلول های حسگر مویی جدید، امکان یکپارچه سازی این سلول ها را با سلول های عصبی نیز فراهم می کند.
به گفته محققان فرآیند درمان ناشنوایی بسیار پیچیده بوده و مستلزم مجموعه ای از تغییرات سلولی است. برای این منظور باید سلول های حسگر مویی مجددا رشد کنند، عملکرد درستی داشته باشند و به شبکه نورون های مناسب متصل شوند. بنابر این رشد مجدد سلول های حسگر مویی گام اول در این فرآیند محسوب می شود و هنوز راه درازی تا درمان کامل ناشنوایی باقی مانده است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه European Journal of Neuroscience منتشر شده است.

 

5656




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روش جدید درمان ناشنوایی با رشد دادن سلول‌های حسگر مویی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..