خودروی هیوندای i40 یک خودروی زیبا و با کیفیت است که در دو نوع استیشن و سدان تولید شده است و علاقه مندان خاص خودش را دارد. به ویژه مدل استیشن آن که برای خانواده های پرجمعیت و سفرهای دسته جمعی مناسب است. این بار این کمپانی نسخه فیس لیفت این خودرو را رونمایی کرده است. در نیک صالحی درباره این خودروی جدید بیشتر بخوانید
فیسلیفت هیوندای i40هیوندای i40 سدان و استیشن مدل ۲۰۱۹ بهروز شده و هماکنون از جلوپنجره، تجهیزات ایمنی و پیشرانه دیزلی جدیدی سود میبرد.
مهمترین تغییر ظاهری این خودرو در بخش جلویی رخ داده جایی که شاهد جدیدترین
نسخه از جلوپنجره آبشاری هیوندای هستیم. هیوندای i40 2019 دارای
رینگهای ۱۸ اینچی جدید بوده البته میتوان رینگهای ۱۶ و ۱۷ اینچی قبلی را هم سفارش داد.
دو رنگ جدید برای کابین تدارک دیده شده که شامل قرمز و ترکیب خاکستری
و مشکی میباشد. همچنین طرحهای مشکی و بژ متعلق به نسخه قبل از
فیس لیفت هم وجود دارند. تمامی رنگهای کابین با تریم های چرم کامل در
دسترس هستند. البته طرحهای مشکی و بژ قبلی با تریم پارچه نیز ارائه میشوند.
از دیگر تغییرات کابین این خودرو میتوان به عناصر جدید روی پانل دربها اشاره کرد
که با تریم رنگ و فلز روی داشبورد هماهنگ میباشند.
خانوادهی هیوندای i40 فیس لیفت از نظر ایمنی نیز ارتقا یافته است. پکیج اسمارت سنس هیوندای هماکنون شامل دستیار پیشگیری از برخورد جلو نیز میباشد. این تکنولوژی در شرایط اضطراری به راننده هشدار داده و اگر نیاز باشد بهصورت خودکار ترمز میگیرد. سیستم مورد بحث در زمانی که سرعت خودرو ۱۰ کیلومتر در ساعت یا بالاتر باشد فعال میشود.
طراحی هیوندای i40نهایتاً به مهمترین تغییر i40 2019 میرسیم که اضافه شدن پیشرانه ۱٫۶ لیتری
دیزلی جدید میباشد. این پیشرانه با دو خروجی در دسترس بوده و استاندارد
یورو ۶D Temp را پاس میکند. نسخه استاندارد قدرت ۱۱۵ اسب بخاری و
گشتاور ۲۸۰ نیوتون متری داشته و با گیربکس ۶ سرعته دستی همراه شده است.
مصرف سوخت این پیشرانه در هر صد کیلومتر برابر با ۴٫۳ تا ۴٫۶ لیتر میباشد.
اما نسخهی قویتر قدرت ۱۳۶ اسبی و گشتاور ۳۲۰ نیوتون متری را ارائه میکند. این پیشرانه با گیربکسهای ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک همراه میشود. مصرف سوخت نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک ۴٫۳ تا ۴٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. هیوندای میگوید این پیشرانهی جدید پرفورمنس خودرو را افزایش داده و مصرف سوخت واقعی آن را کاهش میدهد.
طراحی داخلی هیوندای i40اما خریدارانی که پیشرانهی بنزینی میخواهند میتوانند قلب آهنین ۱٫۶ لیتری GDI
با خروجی ۱۳۵ اسب بخار را انتخاب کنند. این پیشرانه با گیربکس ۶ سرعته دستی
هماهنگ است و مصرف سوخت آن ۶٫۲ تا ۶٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر میباشد.
در نامگذاری اش هم از اسامی آمریکایی خبری نیست و اتومبیل با منطق ریاضی
خودش را به ما معرفی می کند. هیوندای i40؛ یعنی من یک هیوندای سواری هستم
که از i30 بزرگترم و از i45 کوچکتر! مثل پژو، بنز، ب ام و و بسیاری برند های دیگر که
با کد های تعریف شده حد و حدود اتومبیل را در نامگذاری ها لحاظ می کنند.
همانطور که در مقدمه گفتیم این خودور در دو مدل استیشن و سدان وارد کشور شده است.
نمیدانم چرا مردم ایران با وجود اینکه عادت به مسافرت های دسته جمعی و برداشتن انواع وسایل غیر ضروری دارند، همچنان علاقه ای به استیشن ها نشان نمیدهند! قبلاً هم بسیاری از اتومبیل ها مثل پژو ۵۰۴، پیکان، میتسوبیشی لنسر (دهه ۹۰)، پژو ۴۰۵، تندر ۹۰ و … در مدل های استیشن واگن سعی کردند دل مردم ما را بدست بیاورند ولی اصلاً موفق نبودند! شاید یکی از دلایل این است که ما ایرانی ها به زیبایی اهمیت زیادی می دهیم و معمولاً این اتومبیل ها (بخصوص در مدل های قدیمی) ظاهر چندان دلربایی ندارند، اما در خودرو های جدید تر بخصوص همین i40 قصه ما مدل SW اگر زیباتر از مدل صندوقدار نباشد، زشت تر هم نیست.
درباره هیوندای i40شاید هم مردم فکر میکنند خرید این جور ماشینی سنشان را بالاتر نشان می دهد، چون استیشن ها به نوعی نماد داشتن همسر و فرزند هم هستند! البته ما هم نمی خواهیم اینجا تبلیغ کنیم که اتومبیل استیشن بخرید، راستش را بخواهید خود من هم سدان ها را ترجیح می دهم اما اگر اهل سفرهای خارج جاده ای نیستید و صرفاً بدلیل استفاده از فضای بار بیشتر قصد خرید اتومبیل کراس اوور دارید، یک استیشن با مصرف سوخت کمتر و سواری راحت تر می تواند جایگزین مناسبی برای کراس اوور مورد نظرتان باشد. بگذریم، امروز که خودمان هم سراغ نمونه صندوقدار i40 آمده ایم پس بهتر است بیشتر از این معطل نکره و بررسی را آغاز نماییم.
نمای ظاهری i40
i40 هم مثل اکثر محصولات جدید هیوندای با یک طراحی سیال و جلو پنجره ی شش ضلعی از سایر برند ها قابل تشخیص است. این کمپانی چند سالی است که سعی می کند با حفظ خطوط اصلی طراحی اصالتی برای چهره و برندش دست و پا کند که البته تا حدود زیادی هم موفق بوده.
بانک اطلاعات خودرو و کاربلد