تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مراسم پاسداشت دستاوردهای هسته‌ای یا مجلس ترحیم هسته‌ای؟!

ساعت: 14:16 منتشر شده در مورخ: 1397/07/23 شناسه خبر: 1418712

در مراسم افتتاح نمایشگاه صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه ارومیه مواردی از سوی سخنرانان ذکر شد که جای تامل داشته و باید بیش از این در مورد موارد ذکر شده دقت نظر به عمل آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، روز بیست و یکم مهر نود و هفت مراسمی با عنوان نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه ارومیه با حضور شخصیت‌های محترم کشوری و لشکری و فرهیختگان دانشگاهی برگزار شد که هم جای خوشحالی و سپاس دارد که هنوز ندای دانش هسته‌ای و دفاع از حریم خودباوری و پشتوانه علمی و فنی هسته‌ای از گوشه و کنار کشور شنیده می‌شود و از طرف دیگر به سبب اعمال محدودیت‌ها و محبوسیت های فعالیت‌های هسته‌ای در هر دو بخش صنعتی و نیروی انسانی متخصص جای تأمل دارد.

شکی نیست که یکی از بزرگ‌ترین پشتوانه­های معنوی و اثبات توانمندی نظام جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال عمر مبارک انقلاب دستیابی به چرخه تولید سوخت هسته‌ای از سنگ معدن اورانیوم تا ساخت میله‌های سوخت نیروگاه هسته‌ای یا به تعبیر دیگر دانش غنی سازی هسته‌ای می‌باشد که بهای گزافی نیز در این راه پرداخته شده است.

شهید دکتر شهریاری، شهید دکتر علیمحمدی و شهید احمدی روشن نمونه‌ای از جانفشانی و فداکاری‌ها در راه این دستاوردها است.

به تعبیر مقام معظم رهبری بومی سازی صنعت پرخطر و پیشرفته غنی سازی هسته‌ای تنها از منظر صنعتی و کاربردی مهم نیست بلکه اهمیت اصلی آن به ایجاد باور معنوی و درونی در موضوع توانمندی جوانان در همه زمینه ها است.

یادآوری و تبلیغ و نمایش دستاوردهای علمی و صنعتی هسته‌ای برای جوانان دانشگاهی به جهت ادامه مسیر پیشرفت دانش هسته‌ای امری ضروری می‌باشد. اما در این ارتباط تحلیل و نقد اقدامات صورت گرفته در حوزه علم و فناوری هسته‌ای در طول چند سال اخیر در کشور از طرف مسئولین امر بازتاب کننده وضعیت تلخ و برخوردهای دوگانه و گاها سرکوب کننده می­باشد.

اتفاق روز شنبه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای در دانشگاه ارومیه از چند نظر قابل نقد و واکاوی بوده و دعوت نکردن از دکتر رسول خدابخش به عنوان پدر علم هسته‌ای استان به چنین مراسمی بسیار جای تعجب داشت.

تمامی دانش فنی و تجهیزات صنعتی هسته ای و ساخت سانتریفیوژهای از نسل IR1 تا IR8 در طی سال‌های قبل از توافق برجام حاصل شده و متأسفانه بعد از برجام استفاده و بکارگیری این دانش فنی و توانمندی هسته‌ای در مجتمع‌های غنی سازی متوقف و ممنوع شده است.

حتی در زمینه تحقیق و پژوهش در مراکز هسته‌ای و به‌خصوص شرکت‌های دانش بنیان هسته‌ای وابسته به انرژی اتمی رکود و توقف عمیقی صورت پذیرفته است و محققین جوان حمایت نشده و در تعلیق و بلاتکلیفی به سر می­برند. این در حالی است که در مراسم دانشگاه ادعا می‌شود که هیچ مشکلی در صنعت هسته‌ای وجود ندارد و دستاوردهای بعد از برجام بسیار چشمگیر است!

رویکرد کلی دولت محترم در موضوع هسته‌ای این بود که اگر چرخ سانتریفیوژ می‌چرخد باید چرخ زندگی مردم نیز بچرخد. اما متأسفانه شاهد این هستیم از روزی که چرخ سانتریفیوژها به واسطه برجام نچرخید، چرخ زندگی مردم نیز به تدریج از کار افتاد!

در مراسم روز شنبه مقایسه‌ای بی انصافانه بین دوران دفاع مقدس و معاهده الجزایر و مذاکرات هسته‌ای و توافق نامه برجام انجام شد که تفاوت از زمین است تا ثریا.

آن‌چه در دفاع مقدس بود جانفشانی و شهادت با دستان بسته و ندادن حتی یک وجب از خاک کشور، و آن‌چه در مذاکرات هسته‌ای بود استراحت و اقامت در هتل‌های مجلل اروپایی و عدم قبول زحمت نوشتن و تحقیق در متن حقوقی و تخصصی توافق‌نامه و دادن امتیازهای بلادرنگ توقف و تعطیلی پانزده ساله فعالیت‌های هسته‌ای نظیر غنی سازی سایت فردو و بتن ریزی راکتور آب سنگین اراک بدون اینکه طرف‌های مقابل تعهدات گام به گام خود را انجام دهند! این مقایسه جفا در حق مجاهدان و شهیدان عرصه دفاع مقدس و هسته ای است.

بیان غیرواقع مواردی که در صنعت هسته‌ای بعد از برجام اتفاق نیفتاده و امکان علمی اتفاق افتادن آن‌ها هم وجود ندارد، نظیر طراحی راکتور هم‌جوشی هسته‌ای و باز طراحی راکتور آب سنگین اراک، در یک همایش متخصصین دانشگاهی امری ناپسند به نظر می‌رسد و انحراف افکار عمومی از واقعیت‌های صنعت هسته‌ای را به دنبال خواهد داشت.

امید است دوگانگیِ ماندن حقیقی برسر منافع ملی، و رفتارها و عملکردهای منتج از منافع جناحی از جامعه نخبگی دانشگاهی و مدیریتی ما رخت بربندد تا بر پایه واقعیت­های موجود سیاست راهبردی اجرایی دقیق تنظیم شود.

* این نگاشته به تایید جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه رسیده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مراسم پاسداشت دستاوردهای هسته‌ای یا مجلس ترحیم هسته‌ای؟!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..