به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان در حال توسعه سیستمی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی هستند که تا 10 سال آینده تکمیل می‌شود و به پزشکان کمک می‌کند؛ شیوه درمان هر فرد مبتلا به گونه‌های مختلف سرطان را شناسایی و میزان دقیق مصرف دارو و حتی زمان استفاده از آن را به درستی تعیین می‌کند.

تومور‌های سرطانی در بیماران مختلف متفاوت است که می‌تواند سبب اثرگذاری خاص دارو‌ها بر افراد شود.

استفاده از دوز کم یا زیاد دارو‌های شیمی درمانی می‌تواند سبب ایجاد عارضه‌های جانبی مختلف و مقاومت درمانی در مبتلایان شود.
مدل سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی فرآیند رشد تومور‌های سرطانی را شبیه سازی می‌کند و به این ترتیب واکنش سرطان درمقابل روش‌های درمانی قابل پیش بینی می‌شود.

ساخت این سیستم نوآورانه به وسیله دانشمندان دانشگاه کالج لندن انجام شده است و کارشناسان امیدوار هستند با استفاده از آن میزان مرگ و میر بیماران، مقاومت نسبت به دارو‌ها و بی اثربودن روش‌های درمانی کاهش یابد.

این فناوری (CURATE.AI) نام گذاری شده است و می‌تواند به طور مداوم به ارزیابی وضعیت سلامت بیمار، نحوه رشد یا از بین رفتن تومور سرطانی و بررسی اثربخشی دارو بر بیمار بپردازد.

برای آزمایش عملکرد مدل مبتنی بر هوش مصنوعی، دانشمندان بافت سرطان روده انسان را زیر پوست موش های آزمایشگاهی با سیستم ایمنی ضعیف قرار دادند.

بین 10 الی 14 روز بعد از قرار دادن بافت سرطانی، داروهایی که با مولکول های فلورسنت برچسب گذاری شده بودند به تورموها تزریق شدند.

سپس تومورها به وسیله مواد شیمیایی برداشت شدند. با استفاده از مدل ریاضی، AI که REANIMATE نام دارد محققان موفق به پیش بینی چگونگی رشد تومورسرطانی و نحوه پاسخ آن به داروها شدند.

محققان در نظر دارند در ادامه پژوهش‌ها طی 3 تا 5 سال آینده بیوپسی از تومورهای سرطانی افراد بیمار دریافت کنند و با رشد آنها درمحیط آزمایشگاهی و بهره گیری از هوش مصنوعی نحوه پاسخ به داروها را شناسایی کنند.

نتیجه این مطالعه در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «////////////هوش مصنوعی درآینده‌ای نه چندان دور متخصص سرطان شناسی هر فرد مبتلا می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.