تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آمار دانشجویان مهاجر در آمریکا/ کدام کشور‌ها بیشترین دانشجوی ایرانی را دارند؟

در کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه 87 کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سلطانخواه، رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری با اشاره به سابقه فعالیت های این کمیسیون در رابطه با موضوع مهاجرت تحصیلی گفت: نتایج بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در جلسات این کمیسیون در قالب کتابی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است که در این کتاب روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

پس از سخنان سلطانخواه، ادامه جمع­‌بندی و خلاصه ای از روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان طی گزارشی ارائه شد؛ که در بخش اول این گزارش آمار مهاجرت دانشجویان در جهان به تفکیک 17 کشور براساس گزارش انستیتو آمار یونسکو (UIS) تا سال 2014 و همچنین نمادهای مربوط به شاخص­های کلیدی (تعریف شده توسط یونسکو) که شامل نرخ مهاجرت دانشجو به خارج از کشور، نرخ ناخالص ثبت نام خارج از کشور و نرخ مهاجرت دانشجو به داخل کشور هستند؛ مورد دسته بندی قرار گرفت.

در بخش دیگر این گزارش تحقیقاتی، مهاجرت تحصیلی دانشجویان به آمریکا و بالعکس براساس گزارش انستیتو آموزش بین المللی (IIE) به طور خاص و در بخش سوم روند تغییرات تعداد دانشجویان مهاجر برخی کشورها به آمریکا در 17 سال اخیر بر اساس گزارش انستیتو آموزش بین المللی (IIE) بررسی شد.

در این گزارش آمار مهاجرت چند کشور از اروپا، آسیای شرقی، امریکا، غرب آسیا و کشورهای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و این نکته مورد اشاره قرار گرفت که در چهار کشور اروپایی عموما مقصد مهاجران امریکا نمی­باشد، بلکه کشورهای داخل اروپا است.

براساس گزارش مذکور تعداد کل دانشجویان مهاجر ایرانی در کشورهای دیگر حدود 500 هزار نفر با نرخ مهاجرت به خارج 1/1 درصد است و همچنین تعداد مهاجر مهمان در ایران براساس آمار وزارت علوم و بهداشت 11288 نفر با نرخ مهاجرت به داخل 2/0 درصد است.

در ادامه این گزارش تأکید شد بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی تا سال 2014 در آمریکا با تعداد 9696 نفر بوده و پس از آن کانادا با 4254 دانشجو و ایتالیا با 3637 دانشجو رتبه دوم و سوم درپذیرش دانشجوی ایرانی را دارا هستند.

بررسی آمار مهاجرت دانشجوهای کشورهای  جهان به آمریکا

در بخش دیگری از این گزارش با بررسی فرآیند تبادل دانشجو در ایالات متحده آمریکا؛ چین در سال 2016 -2015 با تعداد 547/328 دانشجو مقام اول را در ارسال دانشجو به آمریکا داشته و همچنین تعداد 918/165 دانشجوی هندی در امریکا به تحصیل اشتغال داشته‌­اند که با این تعداد دانشجو، هند مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

همچنین عربستان سعودی هم با تعداد 287/61 دانشجو در آمریکا مقام سوم را دارد که حضور این تعداد دانشجو 2/06 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده است.

در ادامه نیز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تبادل دانشجو به آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و بر همین اساس در سال 2017 – 2016 تعداد 12643 دانشجوی ایرانی در امریکا به تحصیل مشغول بوده‌اند که این تعداد 431 میلیون دلار به اقتصاد امریکا کمک کرده­اند و در نتیجه ایران مقام یازدهم را در اعزام دانشجو به امریکا داشته است.

بنا بر آمار 11599 دانشجوی انگلیسی در آمریکا به تحصیل اشتغال داشته اند که 421 میلیون دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده اند و با این آمار انگلیس مقام دوازدهم را در ارسال دانشجو به امریکا داشته است؛ حال آنکه در مقابل 38189 دانشجوی آمریکا در انگلیس به تحصیل اشتغال داشته اند و این در حالی است که 328547 دانشجوی چینی در آمریکا مشغول به تحصیل بوده اند و 1143 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده و در مقابل 12790 دانشجوی آمریکایی در چین مشغول به تحصیل بوده اند.

تفکیک دانشجویان ایرانی در آمریکا در مقاطع تحصیلی

همچنین در این گزارش در مورد تفکیک دانشجویان ایرانی در آمریکا در مقاطع تحصیلی مختلف آمده است: فوق دیپلم و کارشناسی 7/7 % ، کارشناسی ارشد و دکتری 8/75 % ، مهارتی 8/14 % و سایر 8/1 % و بر همین اساس 8/75 درصد از مهاجرت‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی به ایالات متحده آمریکا از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده که ایران بیشترین، هند و ترکیه بعد از ایران، بیشترین میزان ارسال دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این جلسه اعضا به بیان نظرات و پبشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

تنظیم جدول مقایس‌ه­ای براساس نرخ مهاجرت، شناسایی روند جذب دانشجو در کشورهای موفق، بررسی علل و عوامل مهاجرت نخبگان در کشورهای مهاجر فرست، احصاء برنامه­های مهاجرتی و بورس در کشورهای پیشرو، فرصت‌ها و تهدیدهای مهاجرت نخبگان به خارج و عدم بازگشت آن‌ها، نبود جذابیت‌های علمی و خدمات رفاهی در بهره­گیری از نخبگان درکشور، توجه به مزیت­های اقتصادی پذیرش تحصیلی دانشجویان، احصاء آمار مهاجرت نخبگان ایرانی به تفکیک رشته تحصیلی، سیاستگذاری چرخش نخبگان در کشور و تقویت تمایل به بازگشت مهاجران به کشور.

در پایان این جلسه سلطانخواه نیز گفت: براساس تحلیل و رهیافت، جغرافيای مهاجرت ثابت نيست و در طول زمان با تغييراتی همراه است که اين تغييرات به سياست‌ها و برنامه‌های دولت‌های کشورهای مهاجرپذير مربوط می‌شود.

وی افزود: همانطور که در گزارش آمده است، کاهش "درصد پذيرش دانشجوی مهاجر" در آمريکا از 28 درصد کل دانشجويان مهاجر در سال 2001 به 25 درصد در سال 2016 نشان از تغییر جغرافیای مهاجرت دارد که اين تغييرات به سياست‌ها و برنامه‌های دولت‌های کشورهای مهاجرپذير مربوط می‌شود و در سال 2016، چين بيش از 10 درصد از کل دانشجويان مهاجر جهان را در خود جا داده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آمار دانشجویان مهاجر در آمریکا/ کدام کشور‌ها بیشترین دانشجوی ایرانی را دارند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..