تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نباید اختلافات مذاهب به جنگ مذهبی مبدل شود

نباید اختلافلات مذاهب به بین جنگ مذهبی مبدل شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در همایش همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و روسیه که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: باعث خوشحالی است که دانشگاه مذاهب توانسته فرصتی برای آشنایی با دانشگاه‌های کشورهای دیگر به ویژه روسیه داشته باشد و امیدواریم این همکاری آثار و ثمراتی در آینده داشته باشد.

وی گفت: ما باید بپذیریم که اختلاف میان ادیان و مذاهب در جهان ما وجود دارد، اختلافی که در گذشته هم بوده است  و در آینده نیز از بین نخواهد رفت، اما باید این اختلاف را به عنوان یک واقعیت بپذیریم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه گفت: هرکدام از ما به یک دین و مذهب معتقدیم و در دل نیز راضی به از دست دادن اعتقادمان نیستیم، اما این حقیقت دانستن اعتقاد خود، یک مطلب و پذیرش اختلاف یک واقعیت است که باید آن را بپذیریم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این واقعیت تنها اختصاص به ادیان ندارد و بین مکاتب فکری نیز وجود داشته و دارد. در یک مکتب نظریه‌های مختلف از افراد مختلف و یک فرد به وجود می‌آید، حتی مارکسیسم و کمونیسم که تا 30 سال قبل در روسیه بودند، با وجود اینکه یک مکتب فکری بوده اما برداشت‌ها و اختلافاتی نیز به نام کشورها و اشخاص در آنها پدید آمده بود.

مشاور عالی رهبری اظهار کرد: در فلسفه نیز همینطور است، حتی در فهم فلسفه کانت اختلاف است و هر فرد یک برداشت دارد، این یک واقعیت است که باید با آن به شکل منطقی کنار آمد.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی صحبت از تعدد مذاهب به میان می‌آید، یک احساس منفی نیز همراه آن وجود دارد، اما ما باید این احساس منفی را کنترل کنیم و اجازه ندهیم مایه دشمنی و بیزاری پیروان مذاهب از یکدیگر شود و نباید این اختلاف بین جنگ مذهبی مبدل شود.

وی در ادامه در مورد سوء استفاده دشمنان از این احساس منفی تعدد مذاهب گفت: بسیاری در دین از همین احساس منفی پیروان مذاهب برای مقاصد سیاسی استفاده می‌کنند، بی ‌آنکه اعتقادی به دین خدا و مذهب داشته باشند و مذهب را به جان مذهب دیگر می‌اندازند که این یکی از شگردها و ترفندهای رایج استعمار بوده و در دنیای امروز هم شاهد این بهره‌گیری سیاسی هستیم.

حدادعادل در مورد تبعات این بهره‌گیری سیاسی از تعدد مذاهب اظهار کرد: آنچه در سال‌های اخیر در منطقه خاورمیانه از جمله عراق و سوریه تحت عنوان حرکات تکفیری مشاهده شد، یک نمونه بارز از همین احساس منفی از بهره‌گیری مذهبی است و کسی که از این جنگ بهره‌ می‌برد، آن است که از مذهب چیزی متوجه نشده است و شدیدترین دشمنی‌ها از جانب کسانی دیده می‌شود که تنها اسم خدا را بر زبان جاری می‌کنند.
رئیس فرهنگستان و ادبیات فارسی در ادامه بیان کرد: استعمار انگلیس تاریخ مفصلی از این بهره‌گیری مذهبی دارد و یک نگاه دیگر برای تعدد مذهب این است که ببینیم مذاهب با وجود این اختلافات چه اشتراکاتی با هم دارند.

وی بیان کرد: همیشه طوری عادت کرده‌ایم که وقتی در اسلام صحبت از شیعه و سنی می‌شود، ذهن ما به طرف اختلاف میان این دو مذهب پیش می‌رود. اما کمتر سراغ وحدت میان شیعه و سنی می‌رویم، در حالیکه با وجود یک اشتراک، اختلافی به وجود می‌آید.

حدادعادل در ادامه گفت: در ادیان هم باید یک نگاه وحدت یاب وجود داشته باشد. در میان تمام ادیان یک اشتراک مهم داریم و آن اعتقاد به امر مقدس است. اهمیت وجود این اعتقاد مشترک بسیار بیشتر از اختلاف میان آنان است.

وی بیان کرد: در تمام ادیان به ارزش‌های اخلاقی همچون صداقت و وفاداری معتقدم که ضامن و پشتیبان این اخلاقیات اعتقاد به خدا است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: می‌توانیم اختلاف استدلالی را با ادیان دیگر در فضایی دوستانه و عقلانی داشته باشیم که به دشمنی میان آنها مبدل نشود و این تهدید را باید به فرصت تبدیل کرد. این نگاه می‌تواند یک نوع شیوه و روش باشد.

در حال تکمیل...




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نباید اختلافات مذاهب به جنگ مذهبی مبدل شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..