به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در همایش همکاریهای علمی و فرهنگی ایران و روسیه که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: باعث خوشحالی است که دانشگاه مذاهب توانسته فرصتی برای آشنایی با دانشگاههای کشورهای دیگر به ویژه روسیه داشته باشد و امیدواریم این همکاری آثار و ثمراتی در آینده داشته باشد.
وی گفت: ما باید بپذیریم که اختلاف میان ادیان و مذاهب در جهان ما وجود دارد، اختلافی که در گذشته هم بوده است و در آینده نیز از بین نخواهد رفت، اما باید این اختلاف را به عنوان یک واقعیت بپذیریم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه گفت: هرکدام از ما به یک دین و مذهب معتقدیم و در دل نیز راضی به از دست دادن اعتقادمان نیستیم، اما این حقیقت دانستن اعتقاد خود، یک مطلب و پذیرش اختلاف یک واقعیت است که باید آن را بپذیریم.
این استاد دانشگاه بیان کرد: این واقعیت تنها اختصاص به ادیان ندارد و بین مکاتب فکری نیز وجود داشته و دارد. در یک مکتب نظریههای مختلف از افراد مختلف و یک فرد به وجود میآید، حتی مارکسیسم و کمونیسم که تا 30 سال قبل در روسیه بودند، با وجود اینکه یک مکتب فکری بوده اما برداشتها و اختلافاتی نیز به نام کشورها و اشخاص در آنها پدید آمده بود.
مشاور عالی رهبری اظهار کرد: در فلسفه نیز همینطور است، حتی در فهم فلسفه کانت اختلاف است و هر فرد یک برداشت دارد، این یک واقعیت است که باید با آن به شکل منطقی کنار آمد.
این استاد دانشگاه گفت: وقتی صحبت از تعدد مذاهب به میان میآید، یک احساس منفی نیز همراه آن وجود دارد، اما ما باید این احساس منفی را کنترل کنیم و اجازه ندهیم مایه دشمنی و بیزاری پیروان مذاهب از یکدیگر شود و نباید این اختلاف بین جنگ مذهبی مبدل شود.
وی در ادامه در مورد سوء استفاده دشمنان از این احساس منفی تعدد مذاهب گفت: بسیاری در دین از همین احساس منفی پیروان مذاهب برای مقاصد سیاسی استفاده میکنند، بی آنکه اعتقادی به دین خدا و مذهب داشته باشند و مذهب را به جان مذهب دیگر میاندازند که این یکی از شگردها و ترفندهای رایج استعمار بوده و در دنیای امروز هم شاهد این بهرهگیری سیاسی هستیم.
حدادعادل در مورد تبعات این بهرهگیری سیاسی از تعدد مذاهب اظهار کرد: آنچه در سالهای اخیر در منطقه خاورمیانه از جمله عراق و سوریه تحت عنوان حرکات تکفیری مشاهده شد، یک نمونه بارز از همین احساس منفی از بهرهگیری مذهبی است و کسی که از این جنگ بهره میبرد، آن است که از مذهب چیزی متوجه نشده است و شدیدترین دشمنیها از جانب کسانی دیده میشود که تنها اسم خدا را بر زبان جاری میکنند.
رئیس فرهنگستان و ادبیات فارسی در ادامه بیان کرد: استعمار انگلیس تاریخ مفصلی از این بهرهگیری مذهبی دارد و یک نگاه دیگر برای تعدد مذهب این است که ببینیم مذاهب با وجود این اختلافات چه اشتراکاتی با هم دارند.
وی بیان کرد: همیشه طوری عادت کردهایم که وقتی در اسلام صحبت از شیعه و سنی میشود، ذهن ما به طرف اختلاف میان این دو مذهب پیش میرود. اما کمتر سراغ وحدت میان شیعه و سنی میرویم، در حالیکه با وجود یک اشتراک، اختلافی به وجود میآید.
حدادعادل در ادامه گفت: در ادیان هم باید یک نگاه وحدت یاب وجود داشته باشد. در میان تمام ادیان یک اشتراک مهم داریم و آن اعتقاد به امر مقدس است. اهمیت وجود این اعتقاد مشترک بسیار بیشتر از اختلاف میان آنان است.
وی بیان کرد: در تمام ادیان به ارزشهای اخلاقی همچون صداقت و وفاداری معتقدم که ضامن و پشتیبان این اخلاقیات اعتقاد به خدا است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: میتوانیم اختلاف استدلالی را با ادیان دیگر در فضایی دوستانه و عقلانی داشته باشیم که به دشمنی میان آنها مبدل نشود و این تهدید را باید به فرصت تبدیل کرد. این نگاه میتواند یک نوع شیوه و روش باشد.
در حال تکمیل...