تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تصاویر زیبا و منحصربه فرد کاوشگر فضایی جونو از توفان در سیاره مشتری

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاوشگر فضایی جونو ساخت محققان ناسا که به بررسی سیاره مشتری می‌پردازد، به تازگی تصاویری فوق العاده زیبا از این سیاره به زمین ارسال کرده است.


تصاویر ارسالی مربوط به نیمکره جنوبی سیاره مشتری است که لکه سرخ توفانی مشهور در آن وجود دارد.

این تصاویر از فاصله ۸۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتری جونو از سیاره مشتری بالاتر از عرض جغرافیایی ۷۵ درجه در تاریخ ۶ سپتامبر سال جاری به دست آمده است.


کارشناسان پس از بررسی و نگرانی از بابت ایجاد اختلال در سیستم سوخت کاوشگر فضایی، به برنامه ریزی دوباره برای گردش جونو به دور مشتری پرداخته و آن را از ۱۴ روز به ۵۳ روز افزایش داده‌اند.


این زمان طولانی گردش به دور سیاره سبب می‌شود جونو اطلاعات ارزشمند و داده‌های علمی بیشتری درباره سیاره به زمین ارسال کند.

تمامی تجهیزات و ابزار‌های کاوشگر فضایی جونو سالم است و محققان تخمین می‌زنند تا زمان پایان ماموریت درسال ۲۰۲۲ کاوشگر به فعالیت خود ادامه دهد.


در تصاویر لکه سرخ توفانی سیاره مشاهده می‌شود همچنین ابر‌هایی که در ورای سیاره حرکت می‌کنند. کارشناسان احتمال می‌دهند ابر‌های موجود در اتمسفر سیاره حاوی آمونیاک، آب و دیگر مواد آلی ناشناخته باشند.

کاوشگر فضایی جونو در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و پس از سفری ۵ ساله (طی مسیر افزون بر دو میلیارد و هشتصد کیلومتر) از زمین به نزدیک مدار سیاره مشتری رسید.


جونو در طی دو سال اخیر مانور‌های موفقی برای ورود به جو سیاره مشتری و تهیه عکس و جمع آوری داده‌های علمی انجام داده است.


بدنه کاوشگر جونو برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی موجود در جو سیاره مشتری از مواد خاصی ساخته شده است که همچنین اجازه ربایش به وسیله نیروی مغناطیسی سیاره را نمی‌دهد.


هیچ فضاپیما و کاوشگری تاکنون به این میزان به سیاره مشتری نزدیک نشده است و کاوشگر جونو در این باره پیشتاز است.

توفان مشهور بیضی شکل سیاره مشتری که برخلاف قوانین فیزیک کلاسیک خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخد و اندازه آن در برخی اوقات دگرگون می‌شود یکی از اصلی‌ترین هدف‌ها در پروژه ارسال کاوشگر جونو بوده است.


کارشناسان هنوز به طور کامل علت ایجاد این طوفان و مواد تشکیل دهنده آن را نمی‌دانند و امیدوار هستند در صورت ادامه موفقیت آمیزماموریت کاوشگرفضایی جونو به یافته‌های ارزشمندی دراین باره دست یابند.


پژوهش‌ها نشان می‌دهند امکان دارد به دلیل تمام شدن انرژی و برخی مواد تشکیل دهنده لکه سرخ، دربیست سال آینده طوفان مشتری به طور کامل ناپدید شود.

نخستین بار لکه سرخ طوفانی در سیاره مشتری درسال ۱۸۷۸ به وسیله تلسکوپ‌های ابتدایی شناسایی شده است و اولین اطلاعات فضایی ازاین کاوشگر درسال ۱۹۷۹ به وسیله کاوشگر ویجر و درسال ۱۹۹۵ به وسیله کاوشگر گالیله به دست آمده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

سیاره توفانی مشتری از نگاه دوربین کاوشگر فضایی جونو



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تصاویر زیبا و منحصربه فرد کاوشگر فضایی جونو از توفان در سیاره مشتری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..