تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راهکارهايي براي رفع تيرگي قوزک پا

راهکارهايي براي رفع تيرگي قوزک پا

خبرگزاري آريا – تيرگي ناحيه اطراف قوزک پا يا ديگر نواحي بدن طبيعي است اما گاهي اين حالت شديد است و روي زيبايي فرد تأثير منفي مي‌گذارد.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران، يکي از مشکلات رايج زيبايي که شايد شما هم درگير آن شده باشيد، تيرگي نواحي اطراف قوزک پاست. اين تيرگي در برخي افراد به نسبت شديد است و ممکن است سبب بروز مشکلاتي شود.
دکتر محمد فصيحي دستجردي در اين باره مي‌گويد: در طب سنتي هر قسمتي که لک تيره دارد، دليل بر سردي و خشکي مزاج يا افزايش سودا در بدن است که خون‌رساني را محدود مي‌کند. هر نوع روغن موضعي يا روغني که گرم و مرطوب باشد مثل روغن کنجد، زيتون، سياه‌دانه، بادام شيرين، شترمرغ و اگر تيرگي تازه و کم است، حتي روغن‌هاي ملايم‌تري مثل گل بنفشه مي‌تواند مؤثر باشد. هر شب بايد ناحيه چرب شود و روي آن جوراب بپوشند تا روغن روي پوست تا صبح استراحت کند. اگر لايه ضخيم و قديمي است و ناحيه پينه بسته براي باز کردن عروق بايد از بادکش و زالو کمک گرفت.
دلايل تيرگي قوزک پا و روش‌هاي درماني از نگاه متخصص پوست
دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده در اين باره مي‌گويد: تيرگي ناحيه اطراف قوزک پا يا ديگر نواحي بدن طبيعي است اما گاهي اين حالت شديد است و روي زيبايي فرد تأثير منفي مي‌گذارد. برخي خانم‌ها سعي مي‌کنند با کرم‌هاي آرايشي تيرگي را بپوشانند اما اين کار راه حل خوبي نيست چون کرم پاک مي‌شود و ظاهر خوبي ندارد. به هر حال تيرگي نشانه بيماري نيست و تنها دليل آن ضخيم شدن پوست ناحيه است و برخلاف باور عامه مردم لک نيست.برخي افراد از نظر ژنتيکي مستعد اين تيرگي‌ها هستند. گاهي نيز به دنبال تحريک و فشار زياد پوست دچار تيرگي مي‌شود و در کساني شايع‌تر است که عادت به چهارزانو نشستن دارند.
در طب سنتي هر قسمتي که لک تيره دارد، دليل بر سردي و خشکي مزاج يا افزايش سودا در بدن است که خون‌رساني را محدود مي‌کند. هر نوع روغن موضعي يا روغني که گرم و مرطوب باشد مثل روغن کنجد، زيتون، سياه‌دانه، بادام شيرين، شترمرغ و اگر تيرگي تازه و کم است، حتي روغن‌هاي ملايم‌تري مثل گل بنفشه مي‌تواند مؤثر باشد
براي درمان، راهکارهاي مختلفي وجود دارد، مثلاً گفته مي‌شود ليزر و ميکرودرم ابريژن مي‌تواند به کاهش تيرگي کمک کند اما طبق تحقيقات اين روش‌ها چندان مؤثر نيست.
ليزر فرکشنال شايد بتواند تا حدي ضخامت پوست را کم کند، اما بايد مراقب نحوه استفاده از ليزر و درجه آن بود زيرا اين کار مي‌تواند سبب تحريک پوست ناحيه و ضخيم‌تر شدن پوست و تيرگي آن شود. استفاده از کرم‌هاي لايه‌بردار و پيلينگ با اسيد ميوه هم مي‌تواند تا حدي تيرگي را کم کند. گاهي داروهاي خوراکي و ضدلک تجويز مي‌شود که البته چندان مؤثر نيستند.
به طور کلي هيچ روش درماني نمي‌تواند به طور صد در صد اين تيرگي را برطرف کند ولي داروهايي که مي‌توانند ضخامت پوست را در اين ناحيه کم کنند مثل کرايولوتيک يا حاوي اوره و AHA مي‌توانند مؤثر باشند و بايد زير نظر پزشک مصرف شوند زيرا استفاده نادرست يا بيش از حد مي‌تواند سبب عود تيرگي و ضخيم شدن پوست شود.
کرم‌هاي حاوي روشن‌کننده‌هاي پوست که عناصري مثل لاکتيک اسيد و شيرين‌بيان و عصاره گريپ‌فروت و کوجيک اسيد و… دارند مي‌توانند در روشن شدن پوست مؤثر باشند.
اسکراپ هم با برداشتن سلول مرده مي‌تواند مفيد باشد اما اگر سايش زياد باشد، ممکن است سبب بدتر شدن اوضاع شود.
اگر در ناحيه، اگزما و خارش وجود داشته باشد، گاهي کرم استروئيدي ملايم هم مفيد خواهد بود. کرم‌هاي مرطوب‌کننده بايد به طور مرتب و قبل از خواب مصرف شوند تا جلوي عود تيرگي را بگيرند.
دکتر فريبا قلمکار مي‌گويد: غير از قوزک پا از ديگر نواحي بدن که مستعد تيرگي و خشکي و پوسته‌ريزي است مي‌توان به آرنج و زانوها اشاره کرد. در افرادي که مشکلات مفصلي دارند و بلند شدن به راحتي برايشان امکان‌پذير نيست، شاهد اين مساله هستيم. معمولاً اين افراد با گذاشتن ۴ انگشت روي زمين، سعي مي‌کنند بلند شوند، در نتيجه پشت پنجه و پوست روي برجستگي‌هاي استخواني‌شان ضخيم مي‌شود و پينه مي‌بندد. بهترين کار، پيشگيري از سايش است. کساني که در برخاستن مشکل دارند بايد هنگام برخاستن بالشتکي نرم زير دست خود بگذارند يا اگر چهارزانو مي‌نشينند، روي بالشتکي نرم بنشينند تا ميزان سايش به حداقل برسد استفاده از کرم‌هاي کراتولوتيک يا ترکيبات اوره ۵ تا ۱۰ درصد براي درمان توصيه مي‌شود.
نپوشيدن جوراب وقتي پا درون کفش است و خشکي هوا در فصل زمستان نيز مي‌تواند باعث ضخامت لايه شاخي شود. در اين صورت لايه شاخي ضخيم، ترک‌دار و پوسته‌پوسته مي‌شود.
دليل اين مساله خشکي ساده يا انواع اگزما، پسوريازيس يا برخي بيماري‌هاي کراتيدرماست که زمينه خانوادگي دارند.
براي درمان مي‌توان از ترکيب‌هاي کراتولوتيک، اوره همراه با کرم‌هاي مرطوب‌کننده و چرب‌کننده و صابون‌هاي ملايم استفاده کرد.
استفاده از سنگ‌ پا به شرطي که ملايم کشيده شود هم مي‌تواند لايه شاخي را کاهش دهد ولي بعد از استفاده از آن حتماً بايد پوست را چرب کرد. تيرگي در چين‌ها و نواحي زير بغل، کشاله ران و زير سينه‌ها و ميان پاها هم شايع است.
اين مشکل به خصوص در افرادي که مبتلا به بيماري درماتيت اتوپيک، درماتيت سبوروئيک و بيماري‌هاي قارچي يا اريتراسما هستند بيشتر ايجاد مي‌شود. البته در صورتي که تغيير رنگ غيرطبيعي و پوست مخملي شود، فرد بايد حتماً به پزشک متخصص مراجعه کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راهکارهايي براي رفع تيرگي قوزک پا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..