تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از گرانی دارو تا خرید شناور اورژانس برای خزر و سواحل مکران

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

کاهش و کنترل مصرف مواد دخانی با وضع مالیات سنگین/ ایران به ریاست نهمین نشست کنوانسیون کنترل دخانیات انتخاب شد

علیرضا رییسی  معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری هشتمین کنوانسیون کنترل دخانیات در ژنو، اظهار داشت: در این کنواسیون، بیش از ۱۸۰ کشور حضور داشتند و در مورد کنترل و کاهش مصرف دخانیات و مبارزه با قاچاق دخانیات، مباحثی مطرح شد.معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر عضویت ایران در کنوانسیون کنترل دخانیات و نقش پررنگ ایران در این کنوانسیون، افزود: از ایران به دلیل تصویب اخذ مالیات برمواد دخانی و افزایش این مالیات قدردانی شد. از مجلس شورای اسلامی به دلیل تصویب قانون مالیات بر مواد دخانی تشکر می کنیم.

رییسی در ادامه از انتخاب ایران به عنوان رئیس بعدی کنوانسیون کنترل دخانیات، خبر داد و تصریح کرد: در جریان برگزاری هشتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب کنترل دخانیات، تصمیم گرفته شد که ایران ریاست نهمین نشست اعضای کنوانسیون کنترل دخانیات را بر عهده گیرد.

وی با بیان اینکه ایران از ابتدا به عضویت این کنوانسیون در آمده و خصوصا در قالب گروه منطقه مدیترانه شرقی در فعالیت های آن مشارکت فعال داشته است، افزود: بر این اساس، ایران به مدت ۲ سال ریاست این نشست را عهده دار خواهد شد. همچنین نهمین کنوانسیون کنترل دخانیات در سال ۲۰۲۰ در هلند برگزار می شود.

پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز به بیمه‌ها به جای شرکت‌های دارویی به کجا رسید؟

غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو درباره پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز به بیمه به جای شرکت های دارویی گفت: کارگروهی در دولت این موضوع را در حال بحث و بررسی قرار دارند و پس از کار کارشناسی  و قطعی شدن نتایج، موضوع اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیمات گرفته شده پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز به بیمه ها به جای شرکت های دارویی مربوط به بودجه سال ۹۸ است و در صورت تصویب از سال ۹۸ به جای آنکه ارز دولتی به شرکت های دارویی پرداخت شود، ما به التفاوت نرخ ارز به سازمان های بیمه گر پرداخت خواهد شد و همچنان تا پایان سال ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به صنعت داروسازی پرداخت خواهد شد.

اصغری اظهار کرد: در صورت پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز به سازمان های بیمه گر، شرکت های داروسازی داخلی و واردکنندگان، دارو را با ارز آزاد تولید و وارد می کنند.

دارو سالانه ۹تا ۱۲ درصد گران می‌شود/ تهیه داروی گران سفره مردم را کوچک می‌کند

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشک درباره مسائل دارویی اظهار کرد: ۹۵ تا ۹۷ درصد از دارو‌های ساخت داخل است و همچنین ۵۷ درصد از مواد اولیه آن‌ها هم توسط محققان در داخل کشور ساخته می‌شود به طور کلی از نظر ریالی ۷۰ درصد برای کشور و ۳۰ درصد تولید خارج است.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی نگرانی‌ها برای کمبود و قیمت دارو گفت: بخشی از این نگرانی‌ها به دلیل مسائل روانی است  و سالیانه بین ۹تا ۱۲ درصد قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: علاوه بر موضوع کمبود و قیمت دارو  فهرستی از داروهای مجاز را داریم که اگر پزشکی خارج از لیست دارویی تجویز داشته باشد، تخلف کرده است.

قاضی زاده هاشمی درباره ترخیص دارو اظهار کرد : طبق همان مصوبه دولتی که به آن اشاره کردم ظرف ده روز آینده داروها ترخیص می شوند و البته تنها اقلامی که مشمول پرداخت مایه التفاوت قیمت ارز بوده‌اند در این مصوبه جای ندارند.

کاهش مدت زمان حضور بر بالین مصدومان به کمتر از ۱۲ دقیقه/ اورژانس سالانه ۳ میلیون مأموریت انجام می‌دهد

یرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور امروز در مراسم بهره‌برداری از 700 دستگاه آمبولانس اورژانس کشور که در شرکت ایران خودرو دیزل برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اورژانس کشور در 43 سال پیش با 101 پایگاه به عنوان چهارمین اورژانس دنیا آغاز به کار کرد و امروزه به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فعالیت این سازمان توسعه پیدا کرده است.

کولیوند ادامه داد: در حال حاضر 4 هزار و 800 دستگاه آمبولانس در کشور مشغول به ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مصدومان هستند که از این تعداد 2 هزار و 400 دستگاه به دلیل تصمیم شجاعانه وزیر جهادی ظرف مدت کوتاهی به ناوگان اورژانس کشور اضافه شده است.

سرپرست اورژانس کشور افزود: طی چند سال گذشته به اندازه 40 سال پیش تعداد آمبولانس‌های اورژانس افزایش پیدا کرده است و با تصمیم شجاع وزیر بهداشت اورژانس هوایی در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

کولیوند تأکید کرد: در تهران زمان رسیدن به مصدوم به طور متوسط بالای 38 دقیقه بود اما امروزه با فعالیت موتور لانس زمان رسیدن بر بالین بیمار بین 10 تا 12 دقیقه است.

1000 دستگاه آمبولانس و ۵۰۰ موتورلانس به اورژانس اضافه می‌شود/ لزوم به کارگیری بیشتر شناور برای دریای خزر و سواحل مکر‌ان

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از مهمترین‌ کارهایی که در حوزه اورژانس باید انجام بگیرد تجهیز کامل افراد زبده‌ در شرایط اورژانسی است تا از این طریق بتوانیم بهترین خدمات را به مردم و بیماران ارائه بدهیم، خوشبختانه در حال حاضر اورژانس 115 با تبدیل شدن به سازمان، نوسازی ناوگان‌ خود را برای راحتی بیشتر مردم انجام داده است.

هاشمی با اشاره به اینکه مردم شایسته بهترین‌ها هستند و ما بهترین‌ مدل از آمبولانس‌ها را خریداری کرده‌ایم، ادامه داد: من از حمایت دولت و مجلس در زمینه خرید آمبولانس تشکر می‌کنم و امیدوارم که این مسیر ادامه پیدا کند و به زودی قرارداد خرید 1000 دستگاه جدید آمبولانس به امضاء می‌رسد.

وی افزود: برای نوسازی ناوگان اورژانس باید فعالیت بیشتری در 3 بخش زمینی، دریایی و هوایی انجام دهیم که ارزش افزوده و قیمت آمبولانس‌ها همچنین رقابت بین شرکت‌ها در این زمینه تأثیر دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: آمبولانس‌ هوایی یکی از کارهایی است که در تمام دنیا مشغول به فعالیت است و ما باید این بخش را تقویت کنیم و همچنین ما باید شنا‌ورهایی را برای دریای خزر و سواحل مکران‌ خریداری کنیم و در این زمینه اقداماتی را در زمینه اجرا داریم.

آمار پایین اهدای عضو در ایران/ مرگ روزانه ۷ تا ۱۰ نفر بر اثر کمبود ارگان‌های پیوندی

 مهدی شادنوش با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت کنونی اهدای عضو در کشور افزود: در جمعیت ۸۰ میلیون نفری، PMP (تعداد اهدای عضو در میلیون) عدد ۳۰ است ولی باید عدد ایده آل ۴۸ باشد. البته عدد ۳۰ مطلوب است، اما متاسفانه در کشور ما این میزان ۱۱.۵۷ است.

وی تصریح کرد: سالانه ۱۶ هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جاده‌ای و حوادث جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی هستند که می‌توان اعضای بدن آنها را اهدا کرد؛ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار اهدا از این تعداد مرگ مغزی ممکن است اتفاق بیفتد، اما در حال حاضر امر اهدا در کشور کمتر از یک هزار مورد است. در صورتی که ۲۵ هزار نفر نیازمند پیوند در کشور وجود دارد.

راه اندازی اورژانس ریلی در تهران/ روزانه ۱۲۰۰ تماس مزاحم در اورژانس ثبت می‌شود

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: حدود ۲۵۰ آمبولانس برای ناوگان اورژانس کشور خریداری شده و قرار است از این بین ۴۰ دستگاه به شهر تهران برسد، اتفاقی که قطعا به بهبود خدمات رسانی منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کدهای فعال اورژانس از ۱۷۵ خودرو سال گذشته به حدود۲۲۰ کد رسیده است؛ همچنین کدهای رزرو از ۱۵ خودرو سال گذشته به عدد ۹۰ افزایش یافت که در مواقع بحران فعال خواهند شد؛ تعداد ماموریت موتورلانس‌ها هم که در سال گذشته ۱۵ هزار ماموریت در ماه بود با ۱۶۰ نقطه فعالی که در حال حاظر انجام فعالیت می‌کنند تعداد ماموریت‌ها را به صورت ماهانه را به حدود ۲۰ هزار ماموریت در ماه رسانده است.

افزایش ۶۰ درصدی شکایت‌های مردمی از وزارت بهداشت/ نقض قانون در دستگاه‌های دولتی زیاد است/ برخی قوانین باید اصلاح و شفاف شوند

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد کاظم بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری اظهار کرد: تعاملات خوبی بین دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت برقرار است و ایران در مرجع قضایی بین‌المللی نیز در احقاق حقوق خود اقدامات لازم را انجام داد و در نهایت دیوان لاهه به نفع کشور ما رأی صادر کرده است.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: تعداد شکایت‌های ارسال شده به دیوان عدالت اداری در سال 96 نسبت به سال 95، 21.8 درصد افزایش داشته است؛ در وزارت بهداشت در سال 94، 9 هزار و 152 پرونده تشکیل شده که در سال 95 این میزان به 7 هزار و 17 عدد رسیده است به طوری که این تعداد پرونده در سال 96 به 11 هزار و 408 پرونده رسیده است و متأسفانه باید بگویم که میزان شکایت‌ها در حدود 60 درصد رشد پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بیشترین شکایت‌ها به دیوان عدالت اداری مربوط به الزام به پرداخت وجوه مرخصی است که در این زمینه هزار و 347 پرونده، پرداخت کارانه هزار و 287 پرونده، پرداخت حق بیمه 966 پرونده، پذیرش و احتسابات سوابق 880 پرونده و مسائل قانونی دیگر 680 پرونده تشکیل شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: یکی از مسائل موجود نبود شفافیت قوانین و برداشت‌های متعدد به وسیله مدیران است زیرا برخی از مدیران عمدا حقوق مردم را ضایع نمی‌کنندو این کارشان به دلیل شفاف نبودن قانون و برداشت مختلف از آن است.

تولید ۳۴۰ محصول دارویی در کشور / ساخت ۶ مرکز ژن درمانی در دستور کار است

 رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به میزان تولیدات علمی کشور اظهار کرد: درسالهای گذشته تولیدات علمی به کمک توسعه آموزش عالی رشد خوبی داشته است و موفق به کسب رتبه اول در منطقه و در بین کشورهای اسلامی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در میان ۲۰ کشور دنیا رتبه ۱۵ تولید علم را داریم گفت: کشورمان از نظر تعداد دانشگاه ها در وضعبت خوبی به سر می برد؛ قرار بود ۳ درصد ناخالص ملی صرف پژوهش شود اما متاسفانه تنها سه دهم درصد صرف این کار شده است.معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره فعالیت این وزارتخانه برای تولید علم بیان کرد :وزارت بهداشت ۳۰ درصد از تولید علم کشور را برعهده دارد و موفق به افزایش شاخص های کیفی شده‌ایم.

ملک زاده با اشاره فعالیت شرکت‌های دانش بنیان گفت: ۳۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند و ۱۰۰ مورد آن در حوزه پزشکی فعالیت دارند انتها موفق به تولید ۳۴۰ محصول دارویی در داخل کشور شده‌اند.

ملک زاده درباره ژن تراپی اظهار کرد : یکی از مسائل مهم امروزه در دنبای پزشکی توجه به ژن تراپی است و متخصصان پزشکی از سال ۲۰۱۵ به موفقیت های خوبی در این رشته دست یافته است و برخی از بیماری‌ها همچون هموفیلی به کمک ژن درمانی قابل معالجه هستند.

کمبود تعداد پرستاران و پزشکان نسبت به جمعیت کشور / ۶۳ درصد از هزینه‌های سلامت صرف دستمزد می‌شود

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشتدرباره وضعیت معیشتی مردم گفت : به عنوان وزارت بهداشت باید بگویم که وضعیت اقتصادی رو به مشکل است و هنگامی که تورم بالا برود قدرت مردم هم کاهش پیدا می کند و همین موضوع سبب می‌شود تا آنها از موارد بهداشتی و درمانی و کم کرده و به مسائل اساسی خود اضافه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره دستمزد پرستاران گفت : امروز در جامعه پزشکی و پرستاری انتظار همگام بودن حقوق ها متناسب با تورم است ایران هشت و ۱۳ صدم در صد از ناخالص ملی به را سلامت داده است و ۶۳ درصد از هزینه های سلامت در ایران صرف دستمزد می شود ؛ میزان درامد پزشک عمومی و متخصص ۱.۲ به ازای هر ۴۰ ساعت کار است .

سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان بستری بیماران در کشور گفت : سالیانه ده میلیون و ۳۰۰ هزار بستری در کشور داریم که از میان آنها ۵۸۰۰ مورد شکایت وصول شده است و باید بگویم که امروزه برخی از دستگاه ها و مردم از ما شکایت دارند .

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از گرانی دارو تا خرید شناور اورژانس برای خزر و سواحل مکران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..