تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کرن بری را می‌شناسید؟! + خواص درمانی و نحوه مصرف آن

به گزارش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کرن بری، جزء دسته میوه‌های ناشناخته قرار نمی‌گیرد و تنها کمی نامش ناآشناست و تقریبا همان زغال‌اخته خودمان است که طرفداران بی شماری را شیفته خود کرده است.

این میوه قرمز رنگ، که معمولا به صورت تازه مصرف می‌شود خواص منحصربفرد و خارق العاده‌ای را در خود پنهان کرده است که هر کسی از آن اطلاع ندارد، اما در ترشی و مربا و بصورت میوه از آن استفاده می‌نمایند.

باشگاه خبرنگان جوان در این مطلب قصد دارد تا نگاهی به خواص این میوه قرمز رنگ یعنی کرن بری بیاندازد و نحوه مصرف آن را نیز برای شما شرح دهد، پس با ما همراه باشید.

کرن بری چیست؟

کرنبری‌ها یا زغال‌اخته چند گونه از درختچه‌های کوتوله یا بته‌های روندهٔ همیشه سبز هستند و در زیرسرده Oxycoccus از سرده واکسینیوم جای می‌گیرند.

بعضی از روش‌های طبقه‌بندی، خود Oxycoccus را به عنوان یک سرده جداگانه قبول دارد. کرنبری‌ها در خاک باتلاقی اسیدی سرتاسر مناطق خنک نیم‌کره شمالی می‌رویند.

این گیاهان درختچه‌های کوتاه یا بته رونده کوتاهی به درازای ۲ متر و ارتفاع ۵ تا ۲۰ سانتی‌متر دارند و ساقه آن‌ها باریک است و چوب ضخیمی ندارد.

این مطلب را از دست ندهید: خواص شگفت‌انگیز زغال اخته که نمی‌دانید

برگ‌های ریز همیشه سبز دارند و گل‌هایشان اغلب صورتی‌رنگ است و مادگی و پرچم آن‌ها کاملاً نمایان است.

میوهٔ آن ستهٔ قرمز رنگ است و از برگ‌های گیاه بزرگ‌تر است. میوه‌ها ابتدا سفید هستند و هنگامی که می‌رسند قرمز می‌شوند.

این میوه‌ها خوراکی و ترش هستند و ممکن است ترشی بر شیرینی چیره باشد.

کرنبری‌ها در امریکا و کانادا به شکل تجاری کشت می‌شوند، میوه‌هایشان به صورت تازه مصرف می‌شوند یا از آن‌ها برای تهیه آب‌میوه، سس، مربا، و خشکبار (کرنبری خشک) استفاده می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: خواص جاودیی زغال اخته و توت فرنگی

خواص کرن بری در یک نگاه
مهمترین خواص کرن بری جلوگیری از مبتلا شدن به سنگ کلیه و معالجه عفونت‌های کلیه است.  تحقیقات نشان می‌دهد که کرن بری از چسبیدن پاتوژن‌های هلیکوباکتر به دیواره‌ی معده جلوگیری می‌کند.  براساس مطالعات، مصرف کرن بری و محصولات حاوی آن عفونت‏‌های باکتریایی در دهان، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری‏‌های لثه را می‌کاهد و از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری می‏ کند.  تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های کرن بری اکسیداسیون LDL را مهار می‌کند و از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ. عروقی می‏ کاهد.  مصرف میوه کرنبری برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری مفید است مصرف آب این میوه یا خشک آن می‌تواند به سلامت مغز، سیستم ایمنی و قلب – عروق کمک کند.

این مطلب را از دست ندهید: خواص باور نکردنی «انار» که تاکنون نمی‌دانستید

نوعی ترکیب خاص در کرنبری آزمایش شده که همچون پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌ها بر تمام قسمت‌های بدن تاثیر گذاشته و به بهبود عملکرد کلیه ها، قلب و گردش خون منجر می‌شود. پلی فنول‌ها خاصیت ضد التهابی دارند و در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دیگری همچون چای سبز و قهوه وجود دارند. بیشتر میوه‌های توت مانند از قبیل: تمشک، توت فرنگی و کرنبری سرشار از پلی فنول‌ها هستند. جدیدا محققان چینی فواید جدید این میوه خوش رنگ را کشف کرده اند. آن این که کرن بری قادر است عفونت مخصوص معده را به نام چند نوع آنتی بیوتیک قوی و به مدت حدود یک ماه استفاده نماید تا بتواند این عامل عفونت و باکتری مزاحم را از بین ببرد. گاهی این عفونت هر چند سالی یک بار شخص معالجه شده را دوباره بیمار می‌کند، چون می‌تواند به آسانی انتقال یابد و رشد کند. علائم آلوده بودن به HBP هم درد‌های مزاحم معده است که شباهت مخصوصی با زخم معده دارد و سوزش معده و ترش کردن و ... را به همراه دارد که با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. HBP اگر درمان نشود امکان بروز سرطان معده را افزایش می‌دهد. خواص کرن بری خشک

هنگام خشک کردن میوه ها، آب آن‌ها تبخیر می‌شود.

به همین دلیل اندازه میوه کوچک شده و مواد مغذی باقی‌مانده در آن، غلیظ‌تر می‌شوند.

کاهش التهاب التهاب یکی از عوامل بسیاری از بیماری‌های شایع در کشور‌های توسعه یافته است. از میان این بیماری‌ها میتوان به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های خود ایمنی، سرطان، دیابت اشاره کرد. مواد خوراکی ضد التهاب مانند کرنبری به علت داشتن آنتی اکسیدان طبیعی می‌تواند به مبارزه با التهاب به بدن کمک کند. آنتی اکسیدان اغلب در مواد غذایی‌ای که رنگی هستند، مانند رنگ قرمز تیره، آبی تیره متمایل به بنفش پیدا می‌شود. همه انواع توت‌ها به علت بالا بودن آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، اما کرن بری ثابت می‌کند که یکی از بهترین منابع روی زمین است. بدن همه ما رادیکال آزاد تولید می‌کند، اما زمانی که این رادیکال‌های آزاد کنترل نشده باقی بماند به سرعت گسترش پیدا می‌کند و می‌تواند موجب آسیب‌های DNA غشا‌های سلولی و آنزیم‌ها شود. مصرف غذا‌های کامل و غذا‌های ضد التهابی با کاهش خطر ابتلا به سرطان، عملکرد مغز، میزان کلسترول سالم و تری گلیسیرید، و همچنین کاهش بروز دیابت و بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت ارتباط دارد.

 مبارزه با سرطان تحقیقات نشان داده اند که مواد پیشگیرانه سرطان موجود در کرن بری در پیشگیری از سرطان سینه، روده بزرگ، ریه و پروستات مفید هستند.

این مطلب را از دست ندهید: با فواید بی‌شمار «زغال اخته آبی» آشنا شوید!

مصرف آنتی اکسیدان‌ها برای کمک به بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار ضروری است. کرن بری با داشتن محتوای بالایی از فلاونوئید‌های آنتی اکسیدانی در محدود کردن اکسیداتیو بسیار مفید است. همچنین این میوه با داشتن آرایش منحصر به فرد از آنتی اکسیدان و مواد مغذی تاثیر بسزایی در کاهش التهاب بدن و همچنین پیشگیری از سرطان مفید است.  مزایای کرن بری خشک در عملکرد دستگاه گوارش سیستم گوارش ما فراتر از روده‌ها و معده ماست این در واقع از دهان، لثه‌ها شروع میشود و به معده و روده ختم می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: خواص باورنکردنی لواشک

اعتقاد بر این است که کرن بری دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد اسهال، ضد سپتیک و دیورتیک است. این میوه به بدن کمک می‌کنند که سموم را از بین ببرند، به علاوه آن‌ها در کاهش احتباس آب و نفخ کمک می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف کرنبری به توازن باکتری در کل دستگاه گوارش کمک می‌کند و به همان شیوه‌ای که پروبیوتیک‌های موجود در کامبوجیا و یا ماست می‌تواند محیطی از فلور روده سالم را ایجاد کند. کاهش خطر بیماری قلبی کرن بری به دلیل داشتن ترکیبی از آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوتیت‌های ضد التهابی می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود. آنتی اکسیدان موجود در کرنبری می‌تواند عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی شامل فشار خون بالا و کلسترول بالا را کاهش دهد. سلامت دندان‌ها کرنبری همچنین می‌تواند برای سلامت دهان و دندان مفید باشد. به گفته محققان در مرکز زیست شناسی دهان و دندان پزشکی Eastman در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، کرنبری با جلوگیری از اتصال باکتری‌ها به دندان‌ها التهاب‌های دهانی را کاهش می‌دهد. میوه‌های خشک در مقایسه با میوه‌های تازه، کالری و کربوهیدرات بیشتری دارند. نصف فنجان سیب، زردآلو و انگور خشک در مقایسه با ۱ فنجان میوه تازه از همان نوع، ۲ برابر کالری و حداقل ۲ برابر کربوهیدرات دارد.

یاد بگیرید: دسر زغال اخته؛ بمب خانگی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، کالری و کربوهیدرات بیشتر میوه‌های خشک، خبر خوبی برای شما محسوب نمی‌شود. از طرف دیگر، میوه‌های خشک منبع مناسبی از انرژی به هنگام فعالیت‌های ورزشی محسوب می‌شوند. میوه خشک تمام مواد معدنی میوه تازه را حفظ می‌کند. این مواد معدنی به همراه مواد مغذی متمرکز باعث می‌شود از نصف فنجان میوه خشک بیشتر از ۱ فنجان میوه تازه، مواد معدنی به دست آورید. میوه‌های خشک حاوی آهن، پتاسیم، منیزیم و روی هستند. با این حال، هر میوه‌ای دارای مواد مغذی متفاوتی است. بنابراین میزان مواد معدنی که از میوه خشک به دست می‌آورید، با توجه به نوع میوه‌ای که مصرف می‌کنید، متفاوت است. میزان شکر طبیعی موجود در انواع مختلف میوه خشک همانند کالری آن ها، ۲ برابر است. حواستان به شکر زیاد این میوه‌ها باشد. زیرا گاهی طی فرآیند پردازش میوه ها، به آن‌ها شکر اضافه می‌کنند. برخی میوه‌های خشک در شکر غلتانده می‌شوند. همچنین به برخی میوه‌ها مانند کرن بری شکر اضافه می‌شود تا مزه آن شیرین شود. نصف فنجان کرن بری خشک و شیرین شده، ۱۰ برابر بیشتر از ۱ فنجان کرن بری تازه شکر دارد.

طریقه مصرف کرن بری برای لاغری

مصرف میوه کرن بری معمولا به صورت تازه است، همچنن میتوان این میوه را همانند انواع توت، خشک نمود و به صورت خشک مصرف کرد. استفاده از چای کرن بری نیز به این منظور مفید است. تعدادی میوه خشک کرن بری را در مقداری آب جوش ریخته و اجازه دهید دم بکشد. نوشیدن روزانه یک تا دو تا فنجان از این چای برای لاغری مفید است.

این مطلب را از دست ندهید: حتما زغال اخته بخورید

همچنین امروزه در بازار بسته‌های آماده کرن بری به فروش میرسد. البته توجه داشته باشید، برای لاغری و داشتن اندام مناسب مصرف کرن بری و سایر گیاهان دارویی با خاصیت چربی سوزی کافی نیست و بهترین کار این است که این گیاهان را در چهارچوب یک رژیم غذایی متعادل و متنوع گنجانده و از تحرک بدنی غافل نشوید تا بتوانید سریع به نتیجه مطلوب خود در داشتن یک وزن ایده‌آل برسید.


انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کرن بری را می‌شناسید؟! + خواص درمانی و نحوه مصرف آن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..