تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قدمت 400 ساله زنجان در تولید زعفران/تمامی مناطق زنجان،مستعد کاشت زعفران

ساعت: 09:22 منتشر شده در مورخ: 1397/07/19 شناسه خبر: 1417489

وقتی رویدادهای تاریخی دانش را به بوته فراموشی می سپارد؛

استان زنجان به واسطه طبیعت متنوع و مستعد خود شرایط کشت انواع محصولات را داراست، زعفران یکی از این محصولات است که می تواند استان زنجان را در تولید این محصول به جایگاه بهتری برساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از موج رسا،طی سال های اخیر اغلب کشاورزان زنجانی برای کاشت طلای سرخ رنگ ایران، "زعفران" ترغیب شده و با کاشت آن به نتایج و محصول خوبی دست یافته اند.

امروزه به غیر از برخی مناطق طارم، در تمام هفت شهرستان استان زنجان، زعفران کشت می شود و کشاورزان به محصول خوبی نیز دست یافته اند.

طی سالهای اخیر با کاشت زعفران در مزارع هرچند کوچک استان زنجان، مسوولان به این نتیجه رسیده اند که این منطقه استعداد بالایی در پرورش این گیاه ارزشمند دارد و می تواند در مدت زمان کوتاهی به یکی از قطب های تولید زعفران در کشور تبدیل شود.

"حسین عباسی"یکی از کارآفرینان زنجانی است که در زمینه کشت زعفران به موفقیت های مطلوبی دست یافته است.

این کارآفرین در سه کیلومتری زنجان، روستای سلمانلو در زمینی به وسعت 5 هزار متر مربع با اخذ تسهیلات 150 میلیون ریال اقتصاد مقاومتی نسبت به خرید مواد اولیه و پیازچه زعفران اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه با کشت زعفران در زنجان زمینه اشتغال چندین جوان را فراهم کرده ام، گفت: با کشت زعفران در زمینی به وسعت 5 هزار متر مربع زمینه اشتغال 10 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم شده است.

کارآفرین عرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه زعفران در زنجان در هر هکتار 5 کیلو بهره دهی دارد، خاطرنشان کرد: در صورت افزایش زمین به وسعت 5 هزار متر مربع 2.700 گرم تا 3 کیلو گرم برداشت خواهم کرد.

وی به صادرات زعفران به خارج از کشور اشاره کرد و افزود: با هماهنگی تجار استان های مرزی سعی در این است که محصولات برداشتی خود را به خارج از کشور صادر کنیم .

به گفته کارشناس علوفه، برنج و زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز کل مناطق استان زنجان، مستعد کاشت زعفران است و شهرستان طارم معروف به هندوستان ایران در این عرصه بیشترین پتانسیل را دارد.

خلیل ببری گفت: در حال حاضر در مناطق ابهر، قیدار، سلطانیه، ایجرود، زنجان،ماهنشان سلطانیه این محصول کشت می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است، همه شهرستان‌های استان زنجان به غیر از برخی مناطق طارم مستعد کشت زعفران است و پیش‌بینی می‌شود امسال 60 کیلوگرم زعفران از مزارع استان زنجان برداشت شود.

اوجاقلو با بیان اینکه زعفران نیز از جمله گیاهان دارویی است که نیاز چندانی به آب نداشته و در برابر کم‌آبی و خشکی مقاوم است،ادامه داد: با هدف مدیریت منابع آبی و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، کشت انواع محصولات با نیاز آبی کم‌تر و سازگار با منطقه در استان زنجان دنبال می‌شود. 


وی خاطرنشان کرد: گیاه زعفران در مقایسه با سایر محصولات زراعی و باغی مقاوم به شوری بوده و این موضوع سبب می‌شود تا از منابع آبی که کیفیت چندان مطلوبی ندارد نیز در روند تولید و پرورش این محصول در استان زنجان استفاده شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان،خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه شرکت پشتیبان در استان زنجان از صفر تا صد تولید محصول زعفران را برعهده دارند.

اوجاقلو افزود: متقاضیان برای تامین پیاز مورد نیاز خود و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به واحد باغبانی جهادکشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنند.

وی گفت: امسال سطح زیر کشت زعفران در استان به 40 هکتار می‌رسد و متوسط عملکرد زعفران در استان زنجان 5 کیلوگرم در هکتار است.

این مسئول بیان داشت:در حال حاضر 25 هکتار از مزارع زعفران استان در اوج باردهی قرار دارد. زنجیره تولید زعفران حدود یک سال است که در استان راه‌اندازی شده است.

گفتنی است،بر اساس اسناد و مدارک موجود تا 400 سال پیش در منطقه سلطانیه زعفران به وفور تولید می شد و در این مدت بر اثر رویدادهای تاریخی به مرور دانش تولید این محصول از بین رفته و این منطقه از لیست تولیدکنندگان زعفران ایران خارج شده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قدمت 400 ساله زنجان در تولید زعفران/تمامی مناطق زنجان،مستعد کاشت زعفران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..