تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مهاجرت تحصیلی در صدر مهاجرت‌ها/ بیشتر مهاجران میانگین سنی ۳۰ سال دارند/ میزبان بیش از ۲ میلیون مهاجر هستیم

دبیر علمی همایش ملی مطالعات ایران دور از وطن مطرح کرد؛

مهاجرت تحصیلی در صدر مهاجرت‌ها/ برنامه‌ای درست برای استفاده از ظرفیت دیاسفورها نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدسعید‌ ذکایی‌ دبیر علمی همایش ملی مطالعات ایران دور از وطن، هویت‌ها و پیوندها و سیاست‌ها در نشست خبری این همایش که در دانشگاه علامه طباطبایی‌ برگزار شد، گفت: ما یک جمعیت بزرگ را به عنوان مهاجر در خارج از کشور و به همان نسبت مهاجر به داخل مرزهای خود پذیرفته‌ایم و از این لحاظ وضعیتی منحصربه فرد‌ داریم.

وی در ادامه گفت: طبق آمار مرکز مطالعات بین‌المللی سازمان ملل در سال 92، یک میلیون و 600 ایرانی به عنوان مهاجر در خارج از کشور زندگی می‌کنند، این افراد فقط شامل کسانی هستند که در ایران متولد و در خارج از کشور زندگی می‌کنند. همچنین بر طبق آمار سال 2017، ترکیب سنی مهاجرین حدود 30 سال و نسبت زنان به مردان 47 درصد است.

دبیر علمی همایش ملی مطالعات ایران بیان کرد: ما در کشور، میزبان بیش از 2 میلیون نفر مهاجر از میان همسایگان‌ خود هستیم، در طی سالیان متمادی با بیش از صد سال قدمت، جمعیتی بیش از دو برابر از ایران به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

ذکایی در مورد اهمیت جمعیت مهاجرین ایرانی گفت: زیستن‌ جمعیت بزرگی از کشور که اغلب دارای سرمایه‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی مناسبی هستند، می‌تواند حساسیت‌های مثبت و منفی زیادی ایجاد کند. بسیاری از کشورها در این موضوع به صورت جدی مصر هستند و برای این سرمایه ملی سیاست‌هایی را تنظیم کرده و مناسبات و ارتباطاتشان‌ را تعریف کنند و از این سرمایه بسیار مناسب بهره‌برداری کنند، اتفاقی که می‌تواند با جنبه‌ منفی خود مشکل‌ساز باشد و باید برای رفع آن تدبیری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: از اوایل انقلاب به خاطر فراز و نشیب‌های زیادی که در کشور اتفاق افتاده شرایط تدوین برنامه کارآمد برای سازمان‌دهی دیاسپور‌ا‌ ( جمعیت مهاجری که به دلایل ناخواسته از وطن خود به کشور دیگر مهاجرت می کند) سخت شده است، در واقع طرح هایی به صورت پراکنده و موقتی‌ اعمال شده است اما با مرور عملکرد صورت گرفته، می‌بینیم که سیاستی درست اتفاق نیفتاده و شناخت کافی نسبت به این گروه وجود نداشته است.

دبیر علمی همایش ملی مطالعات ایران در مورد محورهای‌ برنامه اظهار کرد: در  برنامه ریزی های صورت گرفته با تأکید بر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی، مسائل سیاسی، اقتصادی و علمی نیز پوشش داده خواهد شد.

وی گفت: در این بین از تجربیات ایرانیان دور از وطن نیز استفاده شده و سبک زندگی آنان و نوع مواجهه با شرایط سخت مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین بحث‌هایی حول فضای مجازی و بهره‌مندی آنان از رسانه‌های جمعی نیز مطرح خوهد شد.

ذکایی در پایان گفت: حدود 30 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این میان 15 مقاله برای ارائه نهایی انتخاب شده‌اند حدود 6 درصد جمعیت ما را جمعیت دیاسفورها‌ تشکیل می‌دهند که از لحاظ کیفی سرمایه‌های غنی محسوب شده و بیشترین مهاجرت‌ها نیز مهاجرت تحصیلی است و هدف این جشنواره کشف و شناساندن یک پدیده اجتماعی به سیاست‌گذاران است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مهاجرت تحصیلی در صدر مهاجرت‌ها/ بیشتر مهاجران میانگین سنی ۳۰ سال دارند/ میزبان بیش از ۲ میلیون مهاجر هستیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..