تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علائم و راههاي پيشگيري از سرطان

علائم و راههاي پيشگيري از سرطان

خبرگزاري آريا –
سرطان, علائم سرطان, پيشگيري از سرطان
يکي از اولين نشانه هاي سرطان ريه تنگي نفس است
علائم و راههاي پيشگيري از سرطان
بسياري از سرطانها قابل پيشگيري اند. تعدادي از انواع سرطان نيز اگر به موقع تشخيص داده شوند كاملا قابل درمان خواهند بود. نيمي از افرادي كه به سرطان مبتلا مي شوند فرصت خوبي براي زنده ماندن دارند.
برخي علائم به قدري برايمان تکراري شده اند که بي توجه از کنارشان عبور مي کنيم، علائمي که مي توانند زنگ خطر سرطان باشند. لازم است که افراد تنها به انجام آزمايشات پزشکي جهت تست کردن سرطانها در بدن خود اکتفا نکنند، و در صورت بروز برخي علائم که به آن اشاره مي گردد پيگير اين موضوع بسيار مهم باشند.
حال در اينجا به برخي علائم سرطان اشاره مي گردد که به راحتي ناديده گرفته مي شوند:
۱- خس خس سينه يا تنگي نفس
يکي از اولين نشانه هاي سرطان ريه تنگي نفس است که غالبا اين افراد به سختي قادر به حبس نفس خود هستند.
نشانه هاي سرطان، سرطان علائم سرطان, پيشگيري از سرطان
برخي از بيماران مبتلا به سرطان ريه درد در قفسه سينه دارند
۲- سرفه مزمن يا درد سينه
درد قفسه سينه و سرف هاي مزمن ميتواند يکي از علائم سرطان باشد. انواع مختلفي از سرطان، من جمله تومورهاي سرطان خون و ريه، مي تواند نشانه هايي شبيه سرفه بد يا برونشيت داشته باشد.گزارش شده است که برخي از بيماران مبتلا به سرطان ريه درد در قفسه سينه دارند که گستردگي آن تا شانه يا پايين بازوها مي رسد.
۳- تب يا عفونت هاي مکرر
اين اتفاق مي تواند يکي از علائم سرطان خون باشد، سرطان سلول هاي خوني که در مغز استخوان شروع مي شود. اين سرطان باعث مي شود که مغز توليد غير طبيعي سلول هاي سفيد خون را داشته و قابليت مبارز با عفونت بدن شما از بين برود.
۴- تغييرات پوستي
خيلي از ما خال‌هايمان را بدقت بررسي مي‌كنيم، چرا كه مي‌دانيم هر نوع تغيير در تعداد و اندازه آنها مي‌تواند يكي از نشانه‌ها و علائم سرطان پوست باشد. اما بايد تغيير در رنگدانه پوست را هم جدي بگيريم. همچنين اگر يكدفعه دچار خونريزي يا ورقه ورقه شدن پوست شديد حتما بايد به پزشك متخصص نشان دهيد.
۵- اشکال در بلع
وجود مشکل در بلعيدن معمولا با مري يا سرطان گلو همراه است، و گاهاً يکي از اولين نشانه هاي سرطان ريه محسوب مي گردد.
۶-خونريزي غيرعادي در خانم ها
خانم‌هايي كه هنوز به يائسگي نرسيده‌اند خيلي‌وقت‌ها به خونريزي‌هاي زودتر از زمان عادت ماهيانه بي‌توجهي مي‌كنند. اما خونريزي بين زمان عادت ماهيانه بخصوص وقتي عادت ماهيانه‌ منظم است، نياز به آزمايش و بررسي دارد. خونريزي بعد از رسيدن به يائسگي مي‌تواند علامت سرطان رحم باشد، بنابراين پزشك ‌بايد بدقت سابقه خانوادگي شما را بررسي و برحسب زمان خونريزي و ساير علائم، آزمايش فراصوت يا بيوپسي برايتان تجويز كند.
سرطان, علائم سرطان,جلوگيري از سرطان
بزرگ شدن غدد لنفاوي يکي از علائم سرطان است
۷- متورم شدن غدد لنفاوي و يا توده در گردن، زير بغل، کشاله ران
بزرگ شدن غدد لنفاوي نشان دهنده تغييراتي در سيستم لنفاوي است که خود يکي از علائم سرطان است.
۸- عفونت دهاني
افراد بخصوص سيگاري‌ها بايد بدقت مراقب لكه‌هاي سفيدي كه درون دهان يا روي زبانشان ايجاد مي‌شوند، باشند. بيشتر اين لكه‌ها مي‌توانند نشانه‌هاي اوليه نوعي از سرطان باشند كه مي‌توانند منجر به سرطان دهان شود. از دندانپزشك يا پزشكتان بخواهيد بدقت وضعيت را بررسي كنند و درمورد درمان آن تصميم بگيرند.
۹- کبودي بيش از حد يا خونريزي هاي بدون توقف بدن
اين علامت معمولا نشان مي دهد که اتفاق غير طبيعي با پلاکت و گلبول هاي قرمز خون رخ داده است، که مي تواند علامت و نشانه اي از سرطان خون باشد. با گذشت زمان، سلول هاي سرطاني توانايي حمل اکسيژن از طريق خون را تضعيف مي کنند.
۱۰- ضعف و خستگي
خستگي و ضعف عمومي از نشانه هاي انواع مختلف سرطان است که نياز است به آن نگاه ويژه اي شود، که غالبا در ترکيب با ساير علايم سرطان رخ مي دهد. اما هر زمان که احساس خستگي بدون دليل داشته و نتوانستيد آن را با خواب رفع کنيد، با دکتر خود صحبت کنيد.
راههاي پيشگيري از سرطان
۱٫براي پيشگيري از سرطان، سيگار نكشيد:
سيگار نكشيدن بزرگترين عامل پيشگيري از سرطان است. ۳۰% مرگ و مير تمام سرطان ها به علت كشيدن سيگار است. آمار سالانه مرگ و مير ناشي از كشيدن سيگار عبارتست از: بيش از ۳۱۰۰۰ فوت بعلت سرطان ريه، بيش از ۱۳۰۰۰ فوت بعلت سرطان مري، حنجره، مثانه، كليه، لوزالمعده و معده بيش از ۶۶۰۰۰ مرگ بعلت ديگر بيماريها.
سرطان ريه شايعترين سرطان در مردان و مقام دوم شيوع را در زنان دارد. اگر شما هر روز ۲۵ عدد سيگار بكشيد نسبت به يك فرد غير سيگاري ۲۵ بار بيشتر در معرض خطر سرطان ريه قرار مي گيريد و هرچه در سنين پايين تري سيگار كشيدن را شروع كنيد امكان ابتلا به سرطان ريه بيشتر مي شود.
جلوگيري از سرطان, علائم سرطان, پيشگيري از سرطان
مصرف ميوه و سبزيجات براي پيشگيري از سرطان مفيد است
۲٫داشتن رژيم غذايي مناسب در پيشگيري از سرطان موثر است
تخمين زده شده كه ۳۵% سرطانها احتمالا با رژيم غذايي در ارتباطند. سرطان هايي كه وابسته به رژيم غذايي هستند عبارتند از: سرطان هاي سيستم گوارش، پستان، پروستات. رژيم هاي سرشار از ميوه جات و سبزيجات مختلف شما را در برابر سرطان ها محفوظ نگه مي دارد. غذاهاي پرچرب ،غذاهاي سرخ كردني ،كبابي، غذاهاي نمك سود و غذاهاي كپك زده مي توانند در ايجاد چاقي نقش داشته باشند.
ارتباط بين چاقي و سرطان پستان و رحم در زنان و پروستات در مردان وجود دارد. در مورد سرطان پستان اين مساله فقط در مورد زنان چاقي كه به دوران يائسگي رسيده اند صدق مي كند. هيچ آزمايش تاييد شده اي وجود ندارد كه ويتامين ها يا املاح معدني مي توانند شما را در برابر سرطان حفظ كنند.
لذا جهت كاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان
۱- ميوه و سبزيجات را بيشتر مصرف كنيد.
۲- غذاهاي حاوي فيبر زياد مصرف كنيد.
۳- از غذاهاي چرب كمتر استفاده نماييد.
۳٫ براي کاهش خطر ابتلا به سرطان از مصرف الكل بپرهيزيد:
مصرف الكل در ايجاد بسياري از سرطانهاي دهان، گلو، حنجره، مري، كبد و لوزالمعده نقش دارد. مصرف الكل و دخانيات احتمال ايجاد سرطان را بشدت افزايش مي دهد در نتيجه پرهيز از مصرف الکل راهي براي پيشگيري از ابتلا به سرطان است.
۴٫ براي پيشگيري از سرطان از تماس زياد با نور خورشيد بپرهيزيد:
مقدار زياد نور خورشيد مي تواند منجر به سرطان پوست شود. پوست هاي روشن بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. ميزان اشعه ماوراء بنفش براي پوست مضر است. آفتاب سوختگي قطعا براي پوست مضر است و مي تواند خطر جدي براي سرطان پوست باشد.
جهت كاهش خطر ابتلا به سرطان پوست:
– ضايعات ناشي از آفتاب را درمان كنيد. هرگز اجازه ندهيد پوست شما بسوزد.
– از سايه استفاده كنيد و سعي كنيد به هنگام ظهر زير نور خورشيد قرار نگيريد.
– از ضد آفتاب مناسب استفاده كنيد. ( عموما SPF هاي بالاتر از ۱۵ مناسبند ).
سرطان, روشهاي پيشگيري از سرطان, راههاي پيشکيري از سرطان
ورزش و فعاليتهاي بدني از ايجاد بسياري بيماريها از جمله سرطان پيشگيري مي نمايد
۵٫ ورزش منظم از سرطان پيشگيري مي کند
ورزش منظم سبب تنظيم وزن و فعاليتهاي بدني مي شود و از ايجاد بسياري بيماريها از جمله سرطان پيشگيري مي نمايد.
۶٫ بطور مرتب جهت معاينه و بررسي به پزشك خود مراجعه نماييد:
بايد توجه داشت كه بسياري از سرطانها تنها با معاينه پزشكي و آزمايشات تكميلي تشخيص داده مي شوند. غربالگري روشي براي تشخيص زودرس بيماري در افراد بدون نشانه با هدف کاهش ميزان گسترش بيماري و مرگ ومير ناشي از آن مي باشد. مي توان گفت که بسياري از سرطان ها در صورت تشخيص به موقع قابل درمان باشند.
عمده ترين سرطانهايي كه مي توان با معاينه و آزمايش غربالگري در مرحله اوليه آنها را تشخيص داد و درمان كرد شامل : سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ و پروستات باشد.
گردآوري : بخش سلامت بيتوته
منابع :
yjc.ir
ah.kmu.ac.ir
mums.ac.ir




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علائم و راههاي پيشگيري از سرطان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..