تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی 

پاییز از راه رسید و فصل رقص برگ ها و شروع سرما آغاز شد، اما درکنار تمام زیبایی هاي پاییز این فصل شهرتی هم دارد کـه خیلی از مـا ازآن فراری هستیم: سرماخوردگی پاییزی. قطعا سرماخوردن حس خوبی رابه آدم نمیدهد و نیاز اسـت تا برای عدم ابتلا بـه ویروس هاي سرماخوردگی فصلی راه کارها و روشهای جلوگیری را بیاموزیم. در ادامه با پارس ناز همراه باشید تا مواردی را مرور کنیم.

پیشیگیری بهترین روش برای عدم ابتلا بـه سرماخوردگی اسـت، اما گاهی هرچقدر هم کـه تلاش کنید، بـه این دلیل کـه ویروس سرماخوردگی تا 18 ساعت در سطوح تمیز نشده بعنوان بستر باقی می ماند، بازهم بیمار می شوید. ویروس از طریق دهان، بینی یا چشم‌ها وارد بدن شده و بنابر این قابلیت پخش از طریق صحبت کردن، سرفه و عطسه را دارد.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

شاید نتوانید کاملا سرماخوردگی خودرا درمان کنید اما با انجام کارهایی، مانند بـه دفعات شستن دست‌ها، می توانید از علائم آن بکاهید و فرآیند درمان را تسریع ببخشید. اینکار باعث کاهش التهاب در گلو میشود. برای درست کردن آب نمک، ½ قاشق چای‌خوری «2.5 میلی لیتر» از نمک را دریک لیوان آب گرم بریزید و محلول رابه مدت 30 ثانیه غرغره کنید و بعد تف کنید، تلاش کنید مقداری کـه برایتان ممکن اسـت را نیز قورت بدهید. اینکار را هر زمان کـه گلودرد داشتید در طول روز تکرار کنید.

قرقره آب نمک موقع گلو درد

گرفتگی بینی سرماخوردگی را چند برابر بدتر میکند. برای خلاص شدن ازآن، مدت زمانی بیشتری از معمول زیر دوش آب بمانید. بخار حمام باعث سبک شدن و رهایی از خلط خواهد شد. علاوه‌براین میتوانید بـه‌صورت دستی و با یک کاسه آب داغ و بـه کمک یک حوله بخور بـه بینی خود بخور بدهید. چند قطره اوکالیپتوس دراین آب داغ میتواند بـه بازکردن مجراهای بینی شـما کمک کند.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

رطوبت هوا بـه التیام گرفتگی بینی و گلو کمک میکند. یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود قرار دهید تا در هنگام خواب هوای محیط مرطوب باشد. حتماً فیلتر دستگاه بخور رابه صورت منظم عوض کنید، چرا کـه فیلتر کثیف باعث مشکلات اضافی در تنفس و ریه خواهد شد. برای دانستن این کـه هر چند وقت یک بار باید فیلتر دستگاه خودرا عوض کنید از دفترچه راهنمای آن کمک بگیرید.

دستگاه بخور

کم آبی باعث بدتر شدن سرماخوردگی میشود بنابر این نوشیدن 8 لیوان آب در زمان سرماخوردگی کاملا ضروریست. نوشیدن مایع‌هاي بیشتر کمک بـه کم شدن خلط در گلو و بینی میکند. در زمان بیماری قهوه و نوشابه‌هاي کافئین‌دار ننوشید زیرا باعث کم‌آبی بدن می شود. اگر مواد غذایی کـه بدن‌تان برای سلامتی نیاز دارد را دریافت نکنید، مقابله با سرماخوردگی سخت‌تر خواهد شد.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

خوردن میوه و سبزی راهکار بسیار ساده‌اي برای دریافت موادی اسـت کـه سیستم ایمنی بدن برای کارکرد درست نیاز دارد. سعی کنید هرروز یک سالاد بـه همراه چند وعده میوه بخورید. عده اي از مطالعات نشان داده اسـت کـه سیر و مرکبات مدت زمان سرماخوردگی و شدت آنرا کم میکند.

مصرف میوه موقع سرماخوردگی

در زمان خواب بدن بـه سختی مشغول مقابله در برابر عفونت اسـت، بنابر این هرچقدر کـه می توانید استراحت کنید. سعی کنید زودتر از همیشه بخوابید و اگر برایتان ممکن اسـت در طول روز چرت بزنید. هرچقدر بیش‌تر استراحت کنید، شانس بیش‌تری برای التیام سریع خواهید داشت.

استراحت زمان سرماخوردگی

خوابیدن و مصرف نوشیدنی زیاد وقتی سر کار یا در مدرسه هستید، احتمالا دشوار خواهد بود. اگر برایتان مقدور اسـت در خانه بمانید تا سریع‌تر خوب شوید. در صورتی کـه تصمیم دارید سرکار نروید، در نخستین زمان ممکن، از طریق تلفن یا ایمیل بـه رئیس خود اطلاع بدهید و عذرخواهی کنید. اگر رئیستان با یک روز مرخصی موافقت نکرد از او بخواهید اکه از همان خانه بکار خود بپردازید.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

در حالیکه هنوز شواهد کافی وجود ندارد، برخی مطالعات نشان داده‌اند کـه ویتامین C و مکمل‌هاي حاوی سرخارگل دوره بیماری را کوتاه میکنند. از آنجایی کـه این مکمل‌ها خطرناک نیستند، بد نیست کـه امتحانشان کنید. قبل از استفاده از این مکمل‌ها حتماً از لیبل‌شان در مورد عوارض جانبی آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

در ادامه روش هایی برای تسکین گلودرد سرماخوردگی

این درمان هاي آسان بدون نیاز بـه نسخه دکتر، درد گلو و خارش آنرا خیلی زود تسکین میدهند و حال بهتری بشما می‌دهند. گلودرد ممکن اسـت نشانه اولیه سرماخوردگی باشد. دلیل گلودرد هرچه باشد، نخستین نگرانی شـما پس از شروع گلودرد این اسـت کـه چطور آنرا فوراً تسکین دهید. ممکن اسـت بخواهید فوراً نزد دکتر بروید، ولی باید بدانید کـه بعضی از بهترین درمان، درمان هاي خانگی و بدون نسخه دکتر هستند.

داروهای ضدالتهابی

یکی از مؤثرترین راه هاي درمان گلودرد در کابینت داروهای شـما پنهان اسـت، یعنی داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی کـه بدون نسخه دکتر می توانید آن ها را تهیه کنید.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

این داروها ترکیبی از مسکن و ضدالتهاب هستند کـه حال شـما را بهتر می کنند و التهاب گلوی شـما را کاهش می‌دهند. اگر تب هم بـه گلودرد شـما اضافه شده باشد، تب شـما را هم پائین می آورند.

غرغره آب نمک

مطالعات مختلف نشان داده اند کـه چند بار غرغره آب نمک ولرم در روز التهاب گلو را کاهش میدهد و خلط را کم می کند و باکتریها و مواد آلوده را ازبدن خارج می کند.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

پزشکان طبق معمولً توصیه می کنند کـه نصف قاشق چایخوری نمک را دریک فنجان آب حل کنید و غرغره کنید. اگر مزه شور آن برایتان قابل تحمل نیست، کمی عسل بـه آن اضافه کنید تا مزه آن بهتر شود.

قرص مکیدنی و اسپری سرفه

مکیدن قرص سرفه موجب تحریک بزاق سازی می شود و بدین ترتیب گلوی شـما مرطوب می ماند. برای آنکه تأثیر این قرص ها بیشتر شود طعم هاي سرد یا کرخ کننده مانند منتول یا اکالیپتوس را انتخاب کنید. اسپری هاي بدون نسخه هم تأثیر مشابهی دارند.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

این اسپری ها گلودرد شـما را درمان نمی کنند و با سرماخوردگی شـما مبارزه نمی کنند، ولی منطقه دردناک را بـه طور موقتی بیحس می کنند. ماده فعال این اسپری فنول نام دارد کـه یک ماده ضدعفونی موضعی اسـت و خواص آنتی باکتریال دارد.

شربت سرفه

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

حتی اگر سرفه نداشته باشید، شربت هاي سرفه بدون نسخه بـه تسکین گلودرد کمک می کنند. این شربت ها مانند اسپری و قطره، دیواره گلو را می پوشانند و بـه طور موقتی درد را تسکین میدهند. اگر قرار اسـت سر کار بروید، سعی کنید شربتی بخرید کـه خواب آور نباشد.

مایعات

این کـه همیشه آب بدن تان را حفظ کنید بسیار مهم اسـت، بـه خصوص زمانی کـه بیمار هستید یا گلویتان دردناک یا ملتهب شده اسـت باید مایعات کافی بنوشید تا جائیکه ادرار شـما زرد روشن یا بی رنگ شود.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

این باعث می شود کـه غشاهای مخاطی مرطوب بمانند و بهتر بتوانند با باکتریها مبارزه کنند. این کـه چـه می‌نوشید بـه خودتان بستگی دارد. همیشه آب بسیار خوب نتیجه می‌دهد، ولی می توانید چیزهای شیرین یا آبمیوه یا آب مرغ هم بنوشید.

چای

اگر از چای نوشیدن خسته شده اید، یک لیوان چای گیاهی گرم برای گلودردتان تسکین خوبی اسـت. بهتر از چای معمولی، چای هاي گیاهی هستند.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

چای هاي گیاهی حاوی آنتی اکسیدان هایي هستند کـه ایمنی بدن را تقویت می کنند و عفونت ها را ازبدن دور می کنند. می توانید بـه چای تان یک قاشق چایخوری عسل هم اضافه کنید تا درمان فوری تری داشته باشید.

سوپ مرغ

درمانی قدیمی برای سرماخوردگی کـه گلودرد را نیز خوب می کند. سدیم موجود در آب مرغ در واقع دارای خواص ضدالتهابی اسـت و گلو را نیز خوب می کند.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

وقتی بیمار می شوید، سوپ مزیت دیگری نیز برایتان دارد: وقتی گلودرد دارید بلع غذا برایتان دشوار می شود، ولی نوشیدن سوپ برایتان آسان تر اسـت و درضمن مواد غذایی لازم برای مبارزه با عفونت ها نیز بـه وفور در سوپ یافت می شود.

استراحت

ممکن اسـت این روش سریع ترین روش نباشد، ولی استراحت کردن شاید بهترین چیز برای مبارزه با عفونتی باشد کـه موجب گلودرد شـما شده اسـت. اکثر گلودردها ناشی از ویروس هاي سرماخوردگی هستند.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

می‌دانیم کـه وقتی سرما می‌خورید دیگر کار زیادی برای درمانش نمی‌توانید انجام دهید تا آنکه دوره آن تمام شود. ولی اگر استراحت کافی داشته باشید حداقل بدن‌تان آسان تر می تواند با ویروس مقابله کند.

آنتی بیوتیک ها

حدود 10 درصد اوقات در بزرگسالان گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی اسـت. اگر و فقط اگر آزمایش شـما در مورد عفونت باکتریایی مثبت بود، دکتر باید برایتان آنتی بیوتیک تجویز کند.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

آنتی بیوتیک هایي کـه برای گلودرد ناشی از ویروس تجویز میشوند، اثربخش نخواهند بود. نکته مهم این کـه همیشه داروها را کامل مصرف کنید تا بیماری تان کاملاً از بین برود.

و در آخر نیز توصیه‌ های وزارت بهداشت در آستانه فصل سرد

ییس مرکز مدیریت بیماری‌هاي واگیر وزارت بهداشت، در آستانه فصل سرد سال، ضمن اشاره بر رصد دقیق بیماری آنفلوآنزا در کشور، بر لزوم اقدام گروه‌هاي پرخطر بر انجام واکسیناسیون علیه این بیماری تاکید کرد. دکتر محمدمهدی گویا در آستانه فصل سرد سال در تشریح بیماری آنفلوآنزا و تفاوت آن با سرماخوردگی گفت:

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

در آستانه فصل آنفلوانزا قرار داریم؛ بـه طوریکه بنا بـه تجربه‌هاي چند سال اخیر، طبق معمول اواخر آبان و اوایل آذر ماه، همه ی‌گیری آنفلوآنزا در کشور مانند سایر کشور هـای دنیا و با تاخیر زمانی اندک شروع میشود. وی امه داد: آنفلوآنزای خفیف، بیماری شبیه سرماخوردگی و البته با شدت بیشتری اسـت. این بیماری طبق معمول با آبریزش بینی، تب، بدن درد، گلو درد و سرفه شروع می شود و بدون درمان هم التیام می یابد.

پرخطرها واکسینه شوند

گویا با تاکید بر لزوم واکسیناسیون افراد پرخطر در برابر بیماری آنفلوآنزا گفت: افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، کودکان، افرادی کـه بـه صورت مزمن بیماری قلبی یا ریوی، نارسایی کلیه یا کبد دارند، افراد مبتلا بـه سرطان کـه در حال درمان هستند، افرادی کـه بـه هر دلیلی:

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند و درمان‌شان رابه درستی پیگیری نمیکنند، از جمله افرادی هستند کـه ممکن اسـت آنفلوآنزا در آن‌ها شدت یابد و با جان‌آن‌ها بازی کند. این افراد باید در ابتدای فصل پاییز و قبل از شروع فصل آنفلوآنزا، واکسن این بیماری را تزریق کنند. توصیه مـا این اسـت کـه این افراد با مشورت دکتر خود این واکسن را تزریق کنند.

رصد دقیق آنفلوانزا در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌هاي واگیر وزارت بهداشت هم چنین در توضیح اقدامات این وزارتخانه در رصد این بیماری و هم چنین جلوگیري و درمان آن در کشور، گفت: وزارت بهداشت بیماری آنفلوآنزا را در تمام فصول سال و حتی در تابستان، بسیار دقیق رصد و روند این بیماری را ثبت می کند. این رصد، این امکان را برای مـا فراهم می کند کـه بتوانیم حتی از دوهفته قبل از شروع همه ی‌گیری آنفولوآنزا در کشور، آنرا پیش‌بینی کنیم.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

بنابر این انتظار داریم هموطنان بـه توصیه‌هاي وزارت بهداشت بسیار توجه کنند. وی هم چنین گفت: مانند دیگر نقاط دنیا، هر سال شاهد موج‌هاي متعددی از آنفلوآنزا در کشور هستیم، اما امسال هنوز موجی از این بیماری در کشور شروع نشده اسـت. گویا ضمن تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی بویژه هنگام بروز بیماری از جمله شست‌وشوی مرتب دست‌ها، پرهیز رو بوسی و دست دادن و … ادامه داد:

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

مـا بر اساس پیش‌بینی‌هایمان کـه کاملا علمی اسـت، مردم را راهنمایی می کنیم و ازآن‌ها میخواهیم بـه توصیه‌هاي مـا عمل کنند تا ابتلای کمتری بـه آنفلوآنزا را شاهد باشیم. در عین حال هر سال تعداد ابتلا بـه این بیماری بالا اسـت و آنفلوآنزا در شکل‌هاي مختلفی ظاهر میشود؛ بـه طوریکه گاهی این بیماری علامتی ندارد و خفیف اسـت و گاهی هم میتواند بسیار شدید باشد.

تامین واکسن در سراسر کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌هاي واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش درباره وضعیت واکسن آنفلوآنزا در کشور نیز گفت: بـه دنبال تمهیدات و اقدامات صورت گرفته، واکسن آنفلوآنزا در سراسر کشور موجود اسـت.

راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی

موضوع حائز اهمیت برای مـا این اسـت کـه « افراد پرخطر » واکسینه شوند. هم چنین کادرهای دکتری، پرستاری، افرادی کـه دربخش‌هاي ویژه بیمارستان‌ها مانند « CCU، ICU » و بخشهای عفونی فعالند نیز جزو گروه‌ هایي هستند کـه حتماً باید در مقابل این بیماری واکسینه شوند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راه کارهای پیشگیری از سرماخوردگی های پاییزی | توصیه های کاربردی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..