تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا کاهش ارزش ریال گردشگران خارجی ایران را کاهش داد

کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار، سبب رونق گردشگری و ورود توریست های خارجی به این کشور شده است این در حالیست که با وجود کاهش ارزش ریال، اتفاق مشابه ترکیه در ایران رخ نداده و ما با کاهش گردشگر خارجی مواجه شده ایم.

ایران با وجود مراکز متعدد گردشگری و با سابقه تاریخی می تواند یکی از مهمترین مقاصد گردشگران بین المللی باشد. امکان گردشگری ماجراجویانه در طبیعت متنوع، بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی و در نهایت گردشگری تجاری در ایران وجود دارد، اما موانع موجود باعث می شود ایران مقصد اصلی گردشگران نباشد.

کاهش ارزش پول؛ افزایش گردشگر در ترکیه، کاهش در ایران
کشورهای همسایه ایران نظیر ترکیه، امارات، قطر و آذربایجان با فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای جذب توریست موفق شده اند سهم خوبی از این بازار را برای خود بدست آورند. در ماه های اخیر ایران و ترکیه همزمان با افت شدید ارزش پول ملی مواجه و درگیر مسائل سیاسی در عرصه بین المللی شدند. ترک ها از این فرصت برای جذب بیشتر گردشگر استفاده کردند، اما فعالان این حوزه در ایران می گویند با کاهش محسوس گردشگر خارجی مواجه شده اند.

مشکل هزینه ای نداریم
سید عباس اشرف واقفی از مدیران یک شرکت خدمات مسافرت و جهانگردی درباره دلیل از دست رفتن فرصت افزایش تعداد گردشگر در ایران گفت: علت اصلی این است که گردشگری در کشور ما اولویت ندارد، برای آن برنامه ریزی مشخصی وجود ندارد و وقتی که فرصتی هم پیش بیاید از آن استفاده نمی شود. گردشگری حالت ویترینی دارد و به عنوان صنعت جدی به آن دیده نمی شود. فرصتی که بدست بیاید از دست می رود. از این فرصت ها نه تنها الان بلکه زمانی که جنگ سوریه شروع شد یا حتی ترکیه ناامن شد از آن فرصت استفاده نکردیم.

مشکل هزینه ای نداریم، ولی برنامه ریزی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و... بر گردشگری موثر است. ضمنا بین دستگاه های اجرایی داخلی هماهنگی وجود ندارد، گردشگری موضوعی است که نیاز به هماهنگی لازم بین وزارت خارجه، سازمان گردشگری، نیروی انتظامی، اطلاعات و... دارد و اگر یکی از حلقه های این زنجیره درست کار نکند کل سیستم مختل می شود.

گردشگری از سبد خانوار حذف نمی شود
این فعال گردشگری در رابطه با جایگاه سفر در سبد خانوار ایرانی گفت: افزایش قیمت ها بر میزان گردشگری بی اثر نبوده، اما سفر بخشی از سبد خانوار یا الگوی زندگی ایرانیان شده است و به راحتی آن را حذف نمی کنند، اگر چه که برای آنها سخت تر شده باشد.

به همین دلیل الگوی سفرها ممکن است عوض شود و به سمت سفرهای ارزان قیمت برود و جای سفرهای هوایی سفر زمینی به مقاصد نزدیک تر انتخاب شود. ممکن است روستاگردی، بوم گردی، خانه محلی و... در نسبت با اقامت در هتل افزایش پیدا کند. وضعیت قطار نسبت به گذشته رونق پیدا کرده و ممکن است به این نوع از سفر گرایش پیدا کنند. گردشگری از سبد خانوار حذف نمی شود فقط نوع سفرهای داخلی تغییر می کند و مردم شیوه جدیدی طراحی می کنند.

خدمات گردشگری بهم پیوسته است
اشرف واقفی در مورد برنامه ریزی برای گردشگری در ایران گفت: برنامه مشخصی برای این حوزه وجود ندارد که اگر قیمت ها افزایش می یابد با یک سیاست هماهنگ این اتفاق رخ دهد. ارائه خدمات گردشگری به صورت زنجیره به هم پیوسته است که اگر هر کدام از بخش ها گران شود، ممکن است بقیه ضرر کنند. هتل ها، رستوران ها، حمل و نقل، آژانس های گردشگری و... بخش هایی از این زنجیره است که اگر تغییر در هر کدام از اینها بدون برنامه ریزی انجام شود، امکان ضرر و آسیب دیگران را بیشتر می کند.

گردشگر خارجی از 6 ماه قبل برای آمدن به ایران برنامه ریزی می کند
وی در مورد کاهش میزان گردشگر در کشور گفت: زنجیره ای از اتفاقات منجر به این وضعیت شده است، روابط بین المللی ایران، شلوغی های دی ماه گذشته، تحریم ها و خروج آمریکا از برجام خیلی تاثیر گذاشت و در سفرهای تجاری خیلی موثر بود.

خیلی از گردشگرهای خارجی به صورت گروهی سفر می کنند، از همین رو برای 6 ماه آینده از الان برنامه ریزی می کنند و وقتی در دی ماه اتفاقات و شلوغی ها رخ داد، بر برنامه های مرتبط با تابستان اثر گذاشت.

توزیع درآمد گردشگری مستقیم است
اشرف واقفی در مورد جایگاه گردشگری در حل بحران اقتصادی کشور گفت: گردشگری می تواند راه حل برون رفت ما از وضعیت اقتصادی کنونی باشد. گردشگری تنها صنعتی است که برای تولید درآمد نه تنها چیزی را نابود نمی کند، بلکه برای حفظ میراث موجود تلاش می کند.

نکته دیگر این است که گردشگری به صلح کمک می کند تا آدم ها از فرهنگ ها و ملت های مختلف تحلیل و برداشت درستی پیدا کنند و این برداشت متکی به رسانه ها نباشد. نکته دیگر این است که توزیع درآمد گردشگری مستقیم است و دولت نباید هزینه کند تا درآمدی که بدست آمده را توزیع کند. گردشگر به تامین کننده ها و تولیدکننده های نهایی پول پرداخت می کند.

گردشگری سکوی پرش دولت ها شده است
این فعال گردشگری در مورد تجربه اسپانیا گفت: سال گذشته اسپانیا 80 میلیون گردشگر جذب و مقام اول را در دنیا کسب کرده است. بیش از دو برابر جمعیت این کشور گردشگر جذب شده و همین درآمد گردشگری دولت و کشور را می چرخاند.
وی در مورد ایران می گوید: این نگاه به گردشگری در ایران وجود ندارد و اتفاقی که می افتد این است که در شکل گیری کابینه دولت ها نیز آدم های کلیدی در گردشگری نیستند و کسانی که موقعیت های دیگر برای شان فراهم نبوده یا برنامه دارند جای دیگری مدیر شوند، به گردشگری می آیند تا برایشان سکوی پرش شود. عملا گردشگری حیاط خلوت دولت است و این در صورتی است که گردشگری برنامه بلند مدت می خواهد و عمده کشورها با برنامه های ده ساله در این بخش فعالیت می کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا کاهش ارزش ریال گردشگران خارجی ایران را کاهش داد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..