تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۲۳.۵ درصد مردم دچار اختلالات روانی هستند

۷۸۲۲۴۲

۲۷ بازدید

خبرگزاری ایسنا: درحالی که متخصصان اعصاب و روان معتقدند اختلالات روانی ۱۴.۵ درصد بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده و ایران در رتبه دوم این بیماری‌ها قرار دارد و باید بعد از بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت، شیوع اختلالات روانپزشکی جزو اولویت‌ها قرار گیرد.

سیاری- معاون سابق وزیر بهداشت - هم در این‌باره معتقد است که « ۲۵ درصد مردم دنیا از ابتلا به «افسردگی» رنج می‌برند و آمارها حاکی از این است که شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم ایران مبتلا به افسردگی هستند چراکه آسیب‌های اجتماعی مثل بیکاری، طلاق، اعتیاد و فقر در جامعه رو به افزایش است و همین موارد زمینه ساز افسردگی است که در این بین بعضی از اقشار مانند سالمندان، نوجوانان، جوانان و زنان آسیب‌پذیرتر هستند».

۱۰ تا ۱۲ درصد شاغلان افسرده‌اند

بنابر اعلام معاون بهداشت وزیر بهداشت، بیش از ۵۰ میلیون نفر بالای ۱۵ سال، سن دارند که از این میان ۳۸ درصد آنها «شاغل» هستند؛ یعنی معادل ۲۰ میلیون نفر شاغل هستند و براساس بررسی‌های جهانی، ۱۰ درصد افراد شاغل در محیط کار به دلیل افسردگی ۳۶ روز در سال مرخصی استعلاجی می‌گیرند که با توجه به آمارهای جهانی و همچنین آمارهای داخلی می‌توان حدس زد که ۱۰ تا ۱۲ درصد شاغلان هم افسرده‌اند.

هرچند آخرین آمارها از پایش سلامت روان و آنچه مسئولان از وضعیت سلامت روانی ایرانیان گزارش می‌دهد مربوط به سال‌های ۸۹-۹۰ است اما به نظر می‌رسد بعد از این سال‌ها یا تحقیقی در این‌باره انجام نشده و یا آمارهای مربوط به صورت عام اعلام نشده است.

لذا اعدادی که در این زمینه اعلام شده تفاوتی با ارقام اعلامی سال‌های گذشته ندارد به همین دلیل نمی‌توان با قطعیت درخصوص روند رشد یا کاهش وضعیت کنونی اختلالات روان ایرانیان صحبت کرد.

در همین راستا به منظور ارزیابی وضعیت سلامت روان ایرانیان با حسین اسدبیگی- روانشناس و آسیب شناس اجتماعی - گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

۲۳.۶ درصد از مردم دچار اختلالات مختلف روانی هستند

اسدبیگی با اشاره به وضعیت سلامت روانی جامعه ایران گفت: طبق آمار وزارت بهداشت ۲۳.۶ درصد از مردم دچار اختلالات مختلف روانی هستند یعنی از هر چهار نفر در ایران حداقل یک نفر مشکل اختلال روانی دارد.

وی با اشاره به دسته بندی انواع بیماری‌های روانی گفت: اختلالات اضطرابی، خلقی، جنون، اختلالات خواب، اختلالات شخصیت، اختلالات جنسی و مصرف مواد،... از انواع اختلالات روانی قابل درمان است که برخی از آنها قابل درمان است و برخی دیگر مانند بعضی از اختلالات مانند "اعتیاد" نیاز به درمان‌های طولانی مدت دارد.

افسردگی و اضطراب؛ بیشترین نوع اختلالات روانی

براساس اعلام وزارت بهداشت شایعترین اختلال با ۱۲.۷ درصد مربوط به افسردگی است که در زنان ۱۵.۴ درصد و در مردان ۱۰.۲ درصد شیوع دارد و اسدبیگی هم بیشترین اختلالات روانی را افسردگی و اضطراب اعلام کرده معتقد است که این اختلالات از دیدگاه علمی به عوامل زیستی- ژنتیکی ، مشکلات روانشناختی (نوع تربیت، سرخوردگی‌های دوران کودکی و به طور کلی رشد شخصیتی فرد و مسائل جامعه) و مسائل اجتماعی- اقتصادی که امروزه به طور شدیدی مردم را به ناامیدی و اختلالات روانی سوق می‌دهد بستگی دارد و معنویت می‌تواند زندگی اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و از بروز بسیاری از این بیماری‌های روانی جلوگیری کند.

«افسردگی» در زنان و «اختلالات شخصیت ضد اجتماعی» در مردان شایع‌تر است

درحالیکه وزارت بهداشت شیوع مشکلات روانشناختی را با ۲۶.۴ درصد در زنان و ۲۰.۸ درصد در مردان اعلام کرده، اسدبیگی در این‌باره اظهار کرد که شیوع اختلالات روانی به تفکیک جنسیت به نوع بیماری بستگی دارد؛ به طور مثال در مسئله اختلال مصرف مواد و "اعتیاد" ۹۰ درصد معتادان را مردان و ۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند این در حالیست که افسردگی و اختلالات اضطرابی از بیماری‌هایی است که در زنان شیوع بیشتری دارد اما اختلالات شخصیت ضد اجتماعی در مردان شایع‌تر است به همین دلیل نمی‌توان گفت که اختلالات روانی در زنان شیوع بیشتری دارد و در مردان کمتر است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۲۳.۵ درصد مردم دچار اختلالات روانی هستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..