تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تجربه کودکی، شخصیت کنونی/ بازی در دنیای اینترنتی، سم نامرئی

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، بازی‌های کودکی خود را به یاد دارید؟ آن شادی و نشاط بازی الک دلک، هفت سنگ، قایم باشک، عمو زنجیرباف و خیلی‌های دیگر که امروز حضورشان در بین کودکانمان کمرنگ شده و جایش را به بازی‌های کامپیوتری و پر هیجان داده است. تجربه کودکی، شخصیت کنونی/ بازی در دنیای اینترنتی، سم نامرئی
بازی هایی، چون "جی تی ای"، "فیفا"، " کال اف دیوتی" و بسیاری دیگر.


امروزه می‌بینیم در تلفن همراه اکثر مادر و پدر‌ها حداقل یکی دو بازی قرار دارد و دست خیلی از کودکان جای توپ وعروسک را تبلت‌ها گرفته است.


کودکان که کنار هم جمع می‌شوند سرشان با بازی‌های کامپیوتری شان گرم است و در جمع هستند، اما نیستند.


در یکی از مهدکودک‌های شهرمان، بازی‌هایی خلاقانه و متنوع برای کودکان اجرا می‌شود و با توجه به رضایت خانواده‌ها به سراغ مدیر این مهدکودک رفتم تا اطلاعات بیشتری کسب کنم.

بازی، زبان کودکان

نفیسه تکلو مدیر یکی از مهدکودک‌ها که در ان بازی‌های خلاقانه و گذشته را انجام می‌دهند می‌گوید: با حداقل وسایل هم می‌توان کودکان را مشغول و خلاق کرد و آموزش داد همچنین در بازی‌های قدیمی مهارت‌ها و ارزش‌های زیادی نهفته بوده که امروزه کمرنگ شده است.

تجربه کودکی، شخصیت کنونی/ بازی در دنیای اینترنتی، سم نامرئی
او می‌افزاید: بازی یک قل دو قل هماهنگی چشم و دست را آموزش می‌داد یا بازی عمو زنجیر باف که همبستگی را به کودکانمان می‌آموخت و اینکه در هیچ شرایطی دستان یکدیگر را رها نکنند، اما بازی‌های حالا کشتن و از بین بردن را به سادگی به نمایش می‌گذارد و خشم و خشونت را در کودکانمان جاری می‌کند، باعث شده زندگی هایشان تداوم نداشته باشد، به راحتی از هم گسیخته شوند، کشتن و مرگ بریشان راحت شود و با همه مبارزه داشته باشند.


وی بیان می‌کند: حس نوع دوستی و انسانیت در کودکانمان با این بازی‌ها از بین می‌رود، همکاری‌ها در کشورمان کم شده ما در بازی‌های تک نفره مانند کشتی وزنه برداری و.. اولیم، اما در بازی‌های تیمی و کار‌های گروهی نمی‌توانیم درست عمل کنیم.


تکلو همچنین می‌گوید: والدین نقش مهمی در بازی‌های بچه‌ها دارند، مادر من با ما بسیار بازی می‌کرد از هر وسیله ساده‌ای حتی کاغذ برای ما آدمک درست می‌کرد و خیلی درس‌ها را با بازی به ما آموخت، او الگوی من در تاسیس مهدکودکی با انجام این نوع فعالیت‌ها بود، ابزار مهم نیست، کاری که می کنیم مهم است و خوبه که به بچه‌ها یاد بدهیم با وسایل دور ریختنی هم می‌توان وسایلی برای بازی طراحی کرد.

تجربه کودکی، شخصیت کنونی/ بازی در دنیای اینترنتی، سم نامرئی
کودکان سرمایه‌های جامعه

به سراغ کودکان رفتم، با  اسباب بازی هایشان مشغول بودند، نسترن ۳ ساله با زبان شیرینش می‌گوید: اینجارا خیلی دوست دارم با دوستانم عروسک بازی می‌کنم و اوقات خیلی خوبی را دارم.


یاسمینا که مشغول بازی بود می‌گوید: بازی‌های اینجا را دوست دارم و دوستان زیادی پیدا کرده ام.


صبا و مینا هم مشغول نقاشی بودند می‌گویند: مهدکودک را بسیار دوست داریم و جایی است که همیشه بازی می‌کنیم و در کنار دوستانمان شاد هستیم.


کودکان زیادی هم در حیاط مشغول بازی بودند حامد ۴ ساله که در حال بازی قایم باشک بود می‌گوید: عاشق مهدکودک هستم و بازی‌هایی که می کنیم را خیلی دوست دارم.


تجربه کودکی، شخصیت کنونی/ بازی در دنیای اینترنتی، سم نامرئی بازی‌های متنوع و خلاقانه

در ادامه با اولیای یکی از بچه‌ها صحبت کردم، او از خصوصیات این مهدکودک می‌گوید: امروزه اکثر خانواده‌ها اپارتمان نشین هستند و فضای بازی برای کودکان ندارند و اینجا فضای خوب و با نشاطی دارد، بچه‌ها به حیاط می‌روند و بازی می کنند، صبحانه هایشان را از پشت میز به سر سفره و فضای باز می‌برند و در روز حتما یک یا دوساعت مشغول بازی با یکدیگر در فضای آزاد می‌شوند.

تجربه کودکی، شخصیت کنونی/ بازی در دنیای اینترنتی، سم نامرئی
وی همچنین بیان می‌کند: بچه‌های ما آموزش‌های کاربردی زیادی یاد می‌گیرند، کادر صمیمی و مهربان و بازی‌های متنوع و خلاقانه از دلایل مهم رضایت از این مهدکودک بوده است. بازی، درس زندگی

برای بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر موضوع بازی‌های بچه‌ها با سرخوش کارشناس سبک زندگی گفتگویی انجام دادم، سرخوش می‌گوید: مرسوم‌ترین بازی‌هایی که در قدیم می‌کردیم عروسک بازی و فوتبال بود این‌ها بازی‌های زندگی بودند البته خیلی بازی‌های دیگری هم بوده اند که در آن‌ها درس زندگی نهفته شده بود، زیرا نیازمند بیش از یک نفر بازیکن بوده اند.


وی می‌افزاید: بچه‌های ما اکنون تنهایی بازی می‌کنند با کامپیوتر و دستگاه‌های بازی خود سرگرم هستند و باعث می‌شود منزوی شوند، چون نیازی به هم بازی در این نوع بازی‌ها ندارند و فقط باعث ایجاد خشم و بی رحمی در کودکان می‌شود در صورتی که بازی‌هایی از قبیل: عروسک بازی، بازی زندگی بوده و اگر خشمی هم بوده در حد بسیار نرمالی بوده در این بازی کسی کشته نمی‌شد و خشونتی هم نبود.

تجربه کودکی، شخصیت کنونی/ بازی در دنیای اینترنتی، سم نامرئی
وی بیان می‌کند: هر دو نوع بازی‌ها چه قدیمی چه امروزی می‌توانند خلاقیت را در کودکان پرورش بدهند اگر بازی‌های کامپیوتری را در نظر نگیریم بازی‌های بسیاری امروزه تهیه شده که باعث افزایش خلاقیت در کودکانمان می‌شود همچون پازل‌های جذاب، قطعاتی برای خانه سازی یا درست کردن قطار و بازی‌های مشابه این‌ها که خلاقیت را پرورش می‌دهند، در این زمینه‌ها بازی‌های جدید بهتر عمل می‌کنند، اما نسل قدیم قلم و کاغذ داشته و در بهترین حالت یکی دو تا اسباب بازی.


سرخوش می‌گوید: این دامنه وسیع و متنوع کودکان در انتخاب بازی که امروزه ایجاد شده می‌تواند خیلی مفید باشد و به خلاقیت آن‌ها کمک به سزایی بکند.

بازی مهم‌ترین نقش در تربیت وی ادامه می‌دهد: والدین باید بازی‌ها را جدی بگیرند بازی‌ها ادامه زندگی هستند در حالی که برخی ان را جدا می‌دانند و نقش تربیتی ان برایشان کم رنگ است مگر زمانی که کودکشان به مشکلی برمی خورد و برای رفع ان باید بازی درمانی بشوند ان زمان به اهمیت این موضوع پی می‌برند که به عنوان یک روش درمانی استفاده می‌شود.

وی مهم‌ترین نقش بازی را تربیت می‌خواند و می‌گوید: والدین انرژی کمی برای کودکان خود می‌گذارند و متاسفانه نقش مادر و پدری خود را به عهده مهد کودک و بعد از آن مدرسه گذاشته اند، ما باید به مادر و پدر هایمان آموزش دهیم که با کودکانشان بازی کنند و این بهترین روش برای هم صحبتی و تربیت آنها است.

سرخوش می‌افزاید: بازی‌های جدید آسیب هایی، چون خشونت و انزوا به همراه دارند و کودکانی تنها و خود رای‌ تربیت می‌کنند، در این بازی‌ها به راحتی انسان‌ها کشته می‌شوند و دوباره زنده، اما در دنیای واقعی ما با یک حرف خود می‌توانیم تاثیر ماندگاری بر یک فرد بگذاریم و دیگر درست نشود که این موضوع در این بازی‌ها نادیده گرفته می‌شود و همچنین کودکان با مسائل اجتماعی نیز دیر‌تر آشنا می‌شوند.

سرخوش می‌گوید: کودکان سرشار از انرژی هستند و در زمان‌های دور انرژی آن‌ها صرف دویدن و بازی‌های پر از تحرک می‌شد، اما حالا کودکانمان بی تحرک شده اند و مملو از انرژی روانی که با بازی‌های به خشونت و خشم تبدیل می‌شود و اثراتی، چون چاقی، ضعیف شدن چشم‌ها، فشار خون و... .

وی بیان می‌کند: توصیه من به خانواده‌ها این است که حتما برای فرزندانشان محدودیت زمانی برای استفاده از بازی‌های کامپیوتری قرار بدهند و اگر نمی‌توانند آنها را کنترل بکنند اینگونه بازی ها را که همچون سمی نامرئی است در خانه داشته باشند.

تجربه کودکی، شخصیت کنونی/ بازی در دنیای اینترنتی، سم نامرئی


وی همچنین می‌گوید: چه خوب است بگذاریم کودکانمان در انتخاب بازی آزاد باشند و ما آن ها را تشویق به دویدن، راه رفتن در فضای آزاد جنگل، رودخانه و بازی‌های جمعی بکنیم، کودکان ما به علت تنهایی و تک فرزندی  به کامپیوتر‌ها و وسیله‌های بازی پناه می‌برند، از خانواده‌ها خواهشمندم برای کودکانشان زمان بگذارند بازی بکنند این بازی‌ها می‌تواند ناجی آن‌ها باشد.

دوستی با بازی‌های مجازی

علی محمدحسین پور مسئول پیشگیری از بیماری‌های رفتاری در این رابطه می‌گوید: بازی‌های کامپیوتری می‌توانند مفید باشند، اما طرز صحیح استفاده از آن‌ها اهمیت دارد، این بازی‌ها تحول و انقلابی در عرصه بازی به وجود آورده اند که می‌توان با استفاده درست از آن در جهت آموزش و رشد و خلاقیت کودکان استفاده کرد.

وی بیان می‌کند: ما نمی‌توانیم تکنولوژی را نادیده بگیریم و سعی کنیم به روش قدیم زندگی کینم ما باید سعی کنیم با ان دوست و همراه شویم و به بهترین شکل از آن بهره ببریم.

خوب است والدین با صرف زمان بیشتر در کنار کودکانشان و انجام بازی‌های آموزشی و تشویق کودکان به شرکت در بازی‌های جمعی، آنها را در این سن حساس همراهی کنند و در استفاده از بازی‌های کامپیوتری راهنماییشان کنند.


انتهای پیام//آ.ح

گزارشگر:آیدا محمدحسین پور




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تجربه کودکی، شخصیت کنونی/ بازی در دنیای اینترنتی، سم نامرئی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..