تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تغذيه در دوران نوجواني و بلوغ

تغذيه در دوران نوجواني و بلوغ

خبرگزاري آريا –
دختران امروز مادران فردا و کليد سلامتي نسل کنوني و آينده مي باشند.تمام مطالعات انجام شده نشان داده است که بسياري از مشکلات دوران بارداري و تولد نوزادان نارس ارتباط مستقيم با وضع تغذيه مادر در زمان قبل از بارداري و سنين قبل از ازدواج دارد.
بطور کلي ، دختراني که زندگي خود را با تغذيه ناکافي در دوران کودکي همراه با بيماري شروع کرده و به دوره نوجواني پا مي گذارند ، از يک طرف به علت کمبودهاي تغذيه اي با کاهش قدرت يادگيري ، افت تحصيلي ، افزايش ابتلا به بيماريها و کاهش توانمندي ذهني و جسمي مواجه هستند و از سوي ديگر ، پس از ازدواج نمي توانند دوران بارداري شيردهي خوبي داشته باشند. زيرا در دوران بارداري و شيردهي ذخاير بدني مادر مصرف مي شود و سوء تغذيه او تشديد يافته و علاوه بر مادر سوء تغذيه گريبانگير فرزندش نيز ميشود.
تغذيه دردوران بلوغ
بطور کلي مطالعات انجام شده نشان داده است که در دختراني که از زمان تولد تا بلوغ غذاي متعادل و کافي مصرف کنند در هنگام بارداري و زايمان با مشکلات کمتري روبرو هستند. اندازه لگن بستگي به قد دارد و لگن در دختراني که خوب تغذيه شده اند به شکلي است که وضع حمل آسانتر مي شود.به علت کمبود آهن و کم خوني ناشي از آن در دختران نوجوان ، ذخاير آهن بدن آنها تخليژه مي شود.
اين دختران پس از ازدواج و در دوران بارداري از کمبود آهن شديد رنج مي برند و در اين مادران نه تنها خطر مرگ و مير به علت خونريزي هنگام زايمان افزايش مي يابد بلکه نوزاداني که بدنيا مي آورند کم وزن و يا نارس بوده و ذخاير آهن کافي ندارند کم خوني فقر آهن در دوران بارداري و ۲ سال اول زندگي اثرات جبران ناپذير بر رشد و تکامل مغزي کودکان دارد و موجب کاهش بهره هوشي به ميزان ۵ تا ۱۰ درصد مي شود.
بر اساس بررسي کشوري شيوع کم خوني فقر آهن در زنان ۱۵-۴۹ ساله که اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت در سال ۱۳۷۴ انجام داده است ، بيشترين ميزان شيوع کمبود آهن در دختران ۱۹-۱۵ ساله ( ۳۹ در صد) گزارش شده است . بررسي سلامت و بيماري که در سال ۱۳۷۸ توسط معاونت پژوهشي وزارت بهداشت انجام شده نيز نشان داده است که شيوعکم خوني در زنان ۳۹-۱۵ ساله و ۶۹-۴۰ ساله تقريبا ۲ برابر مردان است. اين ارقام نشان دهنده آسيب پذيري بيشتر زنان و دختران در سنين بلوغ در مقايسه با مردان اين گروه سني مي باشد
تغذيه در دوران نوجواني و بلوغ اهميت زيادي دارد . زيرا نوجوانان و جوانان به دليل سوخت و ساز بالاي بدن و فعاليت زياد به انرژي بيشتري نياز دارند . البته لازم به ذکر است که پرخوري زياد در اين دوران سبب چاقي بيش از حد نوجوان خواهد شد . تا جايي که ،‌ گاهي نوجوان براي حفظ تناسب اندام ناچار به رژيم گرفتن مي شود .تغذيه در دوران نوجواني و بلوغ اهميت زيادي دارد .
زيرا نوجوانان و جوانان به دليل سوخت و ساز بالاي بدن و فعاليت زياد به انرژي بيشتري نياز دارند . البته لازم به ذکر است که پرخوري زياد در اين دوران سبب چاقي بيش از حد نوجوان خواهد شد . تا جايي که ،‌ گاهي نوجوان براي حفظ تناسب اندام ناچار به رژيم گرفتن مي شود .بنابراين در صورتي که تغذيه مناسب باشد و تمام مواد لازم به بدن برسد ، هم انرژي مورد نياز نوجوان به حد کافي تأمين خواهد شد و هم نيازي به رژيم خاص غذايي وجود نخواهد داشت .صبحانه وعده غذايي مهمي براي نوجوانان است .
زيرا صبحانه ناکافي يا کم کالري گاهي مي تواند زمينه ساز کمبودهاي تغذيه اي شود . توصيه مي شود که در برنامه غذايي نوجوانان سه گروه اصلي مواد غذايي شامل : چربي ها ، مواد قندي و نشاسته اي و پروتئين ها حتماً وجود داشته باشد . البته مصرف زياد قندهاي ساده مثل نوشابه هاي گازدار ، شکلات ،‌ آب نبات و ساير موادي که فقط انرژي زا هستند و ارزش غذايي ندارند بايد محدود شوند و به جاي آنها از مواد نشاسته اي مانند برنج ، نان و سيب زميني استفاده شود .
همانگونه که اشاره شد يکي از مواد مورد نياز بدن ، پروتئين ( حيواني و گياهي ) است . نياز به اين ماده در دوران بلوغ به دليل سريعتر شدن رشد و افزايش حجم عضلات بيشتر مي شود . پروتئين هاي حيواني در تخم مرغ ،‌گوشت ، پنير و شير و پروتئين هاي گياهي در غلات و حبوبات وجود دارد . مصرف روزانه ۴۵ تا ۷۲ گرم پروتئين توصيه مي شود .




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تغذيه در دوران نوجواني و بلوغ»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..