تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کلید سودآوری در دستان تحلیل محورها

بارها در علم اقتصاد بر این نکته تاکید شده که "منطق" اصل مهمی در موفقیت و سودآوری است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند، عبور از فضای تحلیلی خواسته یا ناخواسته سرمایه گذاران را وارد چالشی جدی میکند. علاوه بر این، هیجان زدگی میتواند معادله معاملات را تا حد زیادی برهم بزند.

در بازار سرمایه ایران نیز، به خصوص بازار سهام ، همواره تحلیل محوری و عدم موج سواری از ارکان فعالیت سهامداران بوده است. با این وجود در برخی اوقات انحراف از این مسیر شاخص بورس را با تبعات جدی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران طی چندماه اخیر شاهد جذب نقدینگی فراوان از بازارهای موازی بود، این مهم در حالی به وقوع پیوست که کوچ این حجم از پول در بازاری که تامین مالی بسیاری از صنایع کشور را بر عهده دارد، برگ زرینی در اقتصاد کشور به شمار می رود.

 با این حال ، طی این مدت بر فرهنگ حضور در بورس و سواد مالی لازم در این بازار تاکید شد. نکته ای که سرمایه گذاران تازه وارد را به سمت فعالیت در صندوق های سرمایه گذاری و کسب سودهای مطلوب سوق میداد.

تسری یک اشتباه در کل بازار

با این وجود، این روزها بازار سهام شاهد رفتارهایی به دور از منطق از برخی سرمایه گذاران است که تبعات آن برای تمامی سهامداران بورسی خوشایند نیست. بی توجهی به مولفه های اثرگذار بر روند بازار و توجه به شایعات بی اساس به جای تحلیل های موثق، باعث افت قابل توجه شاخص کل و عرضه های سنگین در بسیاری از نمادها شده است.

در این بین اما همچنان نقاط درخشانی برای عبور از این بحران وجود دارد. ارزش معاملات بورس و فرابورس در روز یکشنبه از مرز 2 هزار و 600 میلیارد تومان گذر کرد. رقمی که می تواند نشانه ای باشد تا بازار بار دیگر بر ریل رونق به راه بیافتد و افت های این روزها را جبران کند.

از سوی دیگر لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT امروز در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. این لایحه در نهایت با 143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموعه 271 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

FATF و حاشیه های پیرامون آن مدت هاست بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو، تصویب این لایحه مهم توانست تاثیر مستقیمی بر بازار ارز بگذارد و نرخ دلار را تا رقم قابل توجهی کاهش دهد. همچنین در دقایقی از روند معاملات بورس نیز دیده شد که بازار شاهد واگذاری عرضه ها در بسیاری از صفوف بخصوص نمادهای پالایشی و بانک ها بود.

ارتش حقوقی ها مقابل عرضه ها

با تفاسیری که گفته شد، شاخص بورس امروز حدود 7 هزار واحد افت داشت تا در سطح 176 هزار واحد قرار بگیرد. شاخص هموزن اما، افت کمتری داشت و با 903 واحد کاهش در سطح 30 هزار واحد ایستاد. شکاف بین کاهش این دو شاخص شاهدی است بر افت بیشتر نمادهای بزرگ و تعدد عرضه در این گروه ها، به نحوی که صنایعی نظیر لاستیک و پلاستیک، قندوشکر و کاشی و سرامیک افت کمتری را نسبت به دیگر صنایع تجربه کردند.

امروز حقوقی ها از میانه های معاملات، حمایت خود را از بازار افزایش چشمگیری دادند. خالص تغییر مالکیت بورس تهران امروز 540 میلیارد تومان از سوی معامله گران حقیقی به حقوقی صورت گرفت.

بازیگران بزرگ بورس، امروز بیشترین حمایت را از صنعت فلزات اساسی داشتند. این معامله گران امروز بیش از هزار و 200 میلیارد ریال سهم از این گروه جمع آوری کردند. فرآورده های نفتی دومین و بعد از آن کانی های فلزی گروه های مورد توجه حقوقی ها بودند.

در بررسی نمادی، بیش از 687 میلیارد ریال خرید توسط حقوقی ها در نماد "فولاد" ثبت شد. بعد از آن "شبندر" شاهد واگذاری 585 میلیارد ریال از عرضه ها به بزرگان بازار بود.

اما حقیقی ها در آن سمت بازار حضور بسیار کمتری در سمت تقاضا داشتند و بیشترین تقاضای خود را در نمادهای گروه قند وشکر به ثبت رساندند.

صندوق امین یکم، امروز بیشترین تقاضای این گروه را داشت. "شنفت" و "قثابت" دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها بودند.

فرآورده های نفتی امروز برترین گروه بورسی از منظر ارزش معاملات بود. ارزش معاملات این گروه در روز یکشنبه به بیش از چهار هزار میلیارد ریال رسید. بعد از آن فلزات اساسی ارزش معاملات سه هزار و 100 میلیارد ریالی به ثبت رساند.

گردش نگاه ها به سمت صورت های مالی

بهترین گزینه برای تحلیل وضعیت شرکت ها توجه به صورت های مالی و استفاده از خبرهای موثق در خصوص آن ها در شبکه کدال است.

6 ماهه ابتدایی سال پایان یافته و گزارش های عملکرد 6 ماه ابتدایی سال بسیاری از شرکت ها در حال انتشار است. تا این لحظه آماری که از این گزارش ها به دست آمده سود آوری و تعدیل مثبت بسیاری از شرکت ها و خروج از زیان برخی شرکت های دیگر را نشان می دهد.

به طورکلی در نیمه نخست سال شرکت ها از حیث فروش شرایط مطلوبی را تجربه کردند. از این رو پایه های بنیادی آن ها مستحکم به نظر می رسد.

از سوی دیگر در این مدت شفاف سازی قاطعانه ای در خصوص نرخ خوراک محصولات فلزی، پالایشی و پتروشیمی ها صورت گرفت که این موضوع نیز مزید بر علت عملکرد قابل قبول صنایع مربوطه شد.

از این رو، توجه و گردش نگاه سهامداران به این اطلاعات میتواند در تصمیمات سهامداران اثر داشته باشد. با توجه به ارزندگی که در قیمت بسیاری از سهم های بازار وجود دارد، کارشناسان بر این باورند بورس تهران فاصله چندانی تا موج جدید تقاضا ها در بازار ندارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کلید سودآوری در دستان تحلیل محورها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..