تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه افسوس گذشته و ترس از آينده را رها کنيم؟

چگونه افسوس گذشته و ترس از آينده را رها کنيم؟

خبرگزاري آريا –
«نه نگران آينده باشيد و نه غرق گذشته شويد؛ فقط در زمان حال باشيد، در لحظه بمانيد و فقط امروزتان را زندگي کنيد». اينها توصيه‌هايي هستند که بارها و بارها شنيده‌ايم اما همچنان با اين مفهوم هميشه در حال تغيير در جداليم. چرا؟ چرا در حال ماندن اينقدر سخت است؟
چرا اصرار داريم سرسختانه به گذشته بچسبيم يا در نگراني نسبت به آينده دست و پا بزنيم؟ جواب ساده است: چون گفتنش راحت است اما انجامش بسيار سخت!
در اين مطلب قصد داريم کمک‌تان کنيم تمرکزتان را روي زمان حال نگه داريد.
روي يک چيز تمرکز کنيد و با تمام توان و توجه خود به آن نگاه کنيد
راه هاي عملي براي فراموش کردن گذشته
روي يک چيز تمرکز کنيد‎
در مورد يک چيز تصادفي مثل مداد و صندلي حرف نمي‌زنيم. اينکه بنشينيد و با تمام تمرکزتان به يک چيز بي‌تحرک نگاه کنيد طبيعتا خسته کننده و بي‌مفهوم است. منظور اين است که از طبيعت چيزي را انتخاب کنيد که مي‌تواند يک درخت، يک گل و يا رودخانه باشد. با تمام توان‌تان به آن خيره شويد و به جزء جزء آن توجه کنيد.
اگر انتخاب کرديد که روي يک درخت متمرکز شويد، دقت کنيد که هر يک از برگهاي آن چگونه حرکت مي‌کند. روي خطوط و بافت تنه‌ي درخت زوم کنيد و ببينيد چه طيف‌هايي از رنگها را مي‌توانيد پيدا کنيد. به نجواي درخت گوش دهيد و نواي باد را که با شاخ و برگها مي‌رقصد بشنويد. اگر مي‌خواهيد روي سگ يا گربه‌ي خانگي‌تان تمرکز کنيد تماشا کنيد بدنش چگونه با هر دم و بازدمش تکان مي‌خورد. ببينيد چطور به فضاي خالي خيره مي‌ماند و چگونه با آرامش به خواب مي‌رود.
روي بيني او تمرکز کنيد و ببينيد با هر بويي که به مشامش مي‌رسد چطور آن را تکان مي‌دهد. وقتي روي يک چيز به تنهايي متمرکز مي‌شويد، ۱۰۰ درصد در لحظه هستيد بدون اينکه حتي بفهميد.
هر روز مديتيشن کنيد، فقط ۱۰ دقيقه
نگران آينده
هر روز مديتيشن کنيد‎
باور نمي‌کنيم آنقدر سرتان شلوغ باشد که نتوانيد ۱۰ دقيقه در روز براي مديتيشن وقت پيدا کنيد. لازم نيست آدم خاصي باشيد تا مديتيشن کنيد. هر کسي مي‌تواند اين کار را انجام دهد و خوب است بدانيد مديتيشن، بهترين راه براي ماندن در زمان حال است. اپليکيشن‌هاي بسيار خوبي براي مديتيشن وجود دارد که مي‌توانيد روي گوشي همراه‌تان نصب کرده و به راحتي و به سرعت اين تمرين بسيار مفيد را انجام دهيد، مانند اپليکيشن‌هاي Calm يا Headspace.
دنيا را جوري ببينيد که انگار داريد فيلم تماشا مي‌کنيد
وقتي در اتوبوس يا قطار نشسته‌ايد، وقتي در کافي شاپ يا رستوران هستيد و يا حتي وقتي که طول خيابان را پياده روي مي‌کنيد، تصور کنيد در سينما جلوي پرده‌ي نمايش هستيد. لحظه‌اي کاملا آرام باشيد و فقط هر چيزي که در آن لحظه در اطراف‌تان در حال روي دادن است تماشا کنيد. اين فيلم «زندگي» نام دارد، يک فيلم مستند. اين کار سريع‌ترين شيوه‌ي ممکن براي از فکر و خيال بيرون آمدن و پيدا کردن راهي مستقيم به سمت اکنون است.
روي کف پاي‌تان متمرکز شويد
بله عجيب است، اما اثر دارد. اگر ديديد درگير احساسات بد و ناخوشايندي هستيد که همه‌اش برمي‌گردد به درگيري ذهني در مورد آنچه که ديروز اتفاق افتاده يا قرار است فردا روي بدهد، فقط کافيست لحظه‌اي مکث کنيد و روي کف پاي‌تان تمرکز کنيد. چشمها را ببنديد و حواس‌تان را جمع کنيد. سعي کنيد پوست نرم کف پاي‌تان را احساس کنيد، بدون اينکه با دست لمسش کنيد؛ فقط از تمرکزتان استفاده کنيد.
تماس کف پاي‌تان با کفش‌تان را احساس کنيد يا دقت کنيد کف پاي‌تان در تماس با کفپوش، موزاييک يا هر سطح ديگري چه حسي دارد. اگر در فضاي سبز هستيد پاهاي‌تان را لخت کنيد و روي چمن بگذاريد و سعي کنيد چمن‌ها را لاي انگشتان‌تان حس کنيد. به انگشت‌ها دقت کنيد، به قوس کف پاي‌تان و به پاشنه‌. عجيب به نظر مي‌رسد اما با تمرکز کردن روي پاهاي‌تان، کاملا در زمان حال هستيد و افکار گذشته و آينده‌تان ناپديد شده‌اند.
برقصيد
راه هاي عملي براي فراموش کردن گذشته
با يکي از آهنگ‌هاي دوست داشتني‌تان برقصيد و رها شويد‎
رقصيدن آزادانه و بي‌قيد و شرط بهترين راه براي پاکسازي ذهن از نشخوار فکري و دور راندن افکار مزاحم است که هم حال‌تان را خوب مي‌کند و هم لذتبخش است. منظور ما اين نيست که در وسط سوپرمارکت يا ايستگاه اتوبوس شروع کنيد به رقصيدن (هر چند اگر شهامت اين کار را داريد واقعا تحسين برانگيزيد!)، بلکه توصيه مي‌کنيم هدفون‌تان را بگذاريد، در اتاق‌تان را ببنديد و با يکي از آهنگ‌هاي دوست داشتني‌تان برقصيد و رها شويد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه افسوس گذشته و ترس از آينده را رها کنيم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..