تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




محتوای مداحی‌ها از نردبان رشد و اعتلای فکری و معنوی تا پرتگاه سقوط اعتقادی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛  نوا‌های دینی و آیینی، نقش مهمی در باشکوه‌تر شدن مراسم های دینی دارند که البته به مانند شمشیر دولبه همانگونه که می‌توانند انسان ساز باشند و به اعتلای فرهنگ دینی و شخصیت انسان کمک کنند، به همان اندازه نیز قادر هستند موجب وهن اهل بیت (علیهم السلام) و کاهش اثرات مطلوب معنوی بین مخاطبان شوند. محتوای مداحی‌ها از نردبان رشد و اعتلای فکری و معنوی، تا پرتگاه سقوط اعتقادی
محتوای سطحی و فاقد ارزش فکری و معنوی، خطری است که امروزه مداحی و بطور کلی مراسم مذهبی جامعه ما را تهدید می‌کند که باید از گسترش آن جلوگیری کرد.


برای بررسی و تحلیل آسیب‌های احتمالی در مداحی ها، برآن شدیم تا گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، داشته باشیم تا ابعاد پنهان این موضوع را از زبان وی بشنویم.

مداحی، ابزاری قدرتمند در گسترش فرهنگ دینی

حجت الاسلام والمسلمین نظافت، مسئول مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) می‌گوید: امروزه خوشبختانه شاهد افزایش علاقه مردم بویژه جوانان به مکتب اهل بیت (علیهم السلام) هستیم، از این رو باید از مداحی به عنوان یک ابزار مهم و فراگیر در تعمیق باور‌های دینی و مذهبی، در بین مردم استفاده کرد.


وی ادامه داد: در گذشته سبک هایی، چون نقاله خوانی در مراسم عزاداری رواج داشت، اما رفته رفته این سبک عزاداری تغییر یافته و با توجه به علایق و سلیقه مردم جای خود را به مداحی داد در حال حاضر مداحی جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان پیدا کرد.

جریان‌های سکولار، خطری بالقوه این مدرس حوزه و دانشگاه می‌گوید: جریان‌های سکولار و دین ستیز همواره درصدد این هستند که از این علاقه جوانان سوء استفاده کرده و با ترویج انحرافات و خرافه در مداحی، این فرصت بزرگ را به تهدیدی جدی تبدیل کنند. محتوای مداحی‌ها از نردبان رشد و اعتلای فکری و معنوی، تا پرتگاه سقوط اعتقادی
وی می‌افزاید: برای جلوگیری از به انحراف کشیده شدن مداحی ها، باید شاعران آیینی را بیش ازپیش تشویق به فعالیت در زمینه تولید آثار فاخر دینی کرد، تا بتوانند با اشعار پرمحتوا علاوه بر افزایش شور وحال معنوی، سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) را نیز به مردم انتقال دهند، همچنین از کار‌هایی که موجب وهن مجلس عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) می‌شود نیز باید خودداری کرد تا زمینه انحرافات و میدان داری تفکرات غیر دینی فراهم نشود. مضامین و محتوای جعلی، آفت مداحی

محمد صالحی پور، مداح اهل بیت می‌گوید: انحراف و استفاده از مضامین غلط و غیر مستند، از آفات مداحی امروز است، که متاسفانه در برخی محافل مذهبی از آن‌ها استفاده می‌شود.


وی استفاده از متخصصین مذهبی را، راه حل این مشکل می‌داند و می‌گوید: در کشور ما و بخصوص خطه خراسان، شاعران و نویسندگان قابلی هستند که با استفاده از مضامین پرمحتوا و اضافه کردن شور واحساس به آن‌ها آثار فاخری از خودشان برجای گذاشته اند، که برای مثال می‌توان از هنرمندانی چون، محمد بیابانی، علی اکبر لطیفیان، سجاد خودسیانی و... نام برد.

سلیقه و نگاه مخاطبان هم تعیین کننده است

وی می‌افزاید: باید خود مخاطبان هم به هنرمندان ارزشی بهای بیشتری دهند تا از آن سو شاعران و مداحان گمراه، عرصه‌ای برای خودنمایی نداشته باشند.

محتوای مداحی‌ها از نردبان رشد و اعتلای فکری و معنوی، تا پرتگاه سقوط اعتقادی
وی معتقد است: مداحان جوان باید از تجربیات وعاظ و مدیحه سرایان قدیمی استفاده کنند تا علاوه بر کلام پخته و موزون، از به کار بردن مضامین نابجا و ضعیف خودداری کنند. آنچه واضح است این است که برای شناخت درست یا نادرست بودن محتوای هر گونه شعر مذهبی یا مداحی نیاز به اندکی مطالعه و نیز آگاهی از سیره اهل البیت (ع) داریم و در عین حال نباید فریب فضا سازی های منفی در باره این هنر آیینی چه در داخل و چه در خارج از کشور را بخوریم.

انتهای پیام// م. م

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «محتوای مداحی‌ها از نردبان رشد و اعتلای فکری و معنوی تا پرتگاه سقوط اعتقادی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..