تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وعده رئیس جمهور هم نتوانست مانع از رشد قیمت کالاهای اساسی شود

ساعت: 10:04 منتشر شده در مورخ: 1397/07/14 شناسه خبر: 1415633

اقتصاددانان کشورمان معتقدند که هم می‌شد مانع بروز شرائط کنونی اقتصاد شکننده شد و هم می‌توان وضعیت را بسرعت سروسامان داد، اما این کار اراده و باوری جدی می‌خواهد که باید در دولت بوجود آید.برخلاف وعده رئیس جمهور قیمت بیشتر اقلام اساسی تنها دو ماه بعد از وعده رشد کرده اند و ثابت نمانده است.به نظر می رسد یک بار دیگر توزیع ارز 4200 تومانی جهت واردات کالاهای اساسی و ثابت ماندن قیمت این کالاها راه به جایی نبرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، در اواسط مرداد ماه سال جاری بود که رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفتند که طبق دستور رئیس جمهور، قیمت کالا‌های ضروری و دارو تا فروردین ماه ۹۸ ثابت باقی خواهد ماند و تغییری نخواهد کرد. به همین منظور هیات دولت فهرستی از کالا‌های ضروری را جهت دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی تصویب کرد. پرسش این است که بعد از گذشت حدود دو ماه از این وعده، آیا قیمت کالا‌های ضروری ثابت باقی مانده است؟

سال 97، تشدید مشکلات اقتصادی
از ابتدای سال جاری و با افزایش تکانه‌های بازار ارز دولت به منظور جلوگیری از ورود این تکانه ها به بازار کالا اقدام به توزیع ارز ارزان یا همان دلار 4200 تومانی بین واردکنندگان نمود. بعد از گذشت حدود دو ماه، دولت به این موضوع پی برد که توزیع این ارز ارزان هیچ تاثیری بر قیمت کالاها و زندگی مردم عادی نداشته است و تنها توانسته است جیب عده ای سودجو را سرشار از پول های حاصل از این رانت بادآورده بکند. به همین منظور توزیع ارز ارزان با فشار کارشناسان و رسانه ها قطع شد. با رفتن ولی الله سیف از ریاست بانک مرکزی و آمدن عبدالناصر همتی، بسته جدید ارزی در 15 مرداد 1397 رونمایی شد و از 16 مرداد 1397 این بسته اجرایی شد. طبق سیاست های جدید ارزی قرار بر این بود که تنها به کالاهای اساسی و دارو ارز 4200 تومانی جهت واردات تعلق بگیرد که فهرست این کالاهای اساسی که شامل 25 قلم کالا بود در مورخه 16 مرداد 1397 به تصویب هیات دولت رسید.
 
وعده پشت وعده، که رنگ عمل نمی‌بینند!
 هنگامی که عبدالناصر همتی در مورخه 15 مرداد 1397 جهت تشریح بسته جدید ارزی به برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو رفته بود، در بخشی از صحبت های خود به این نکته اشاره نمود که دغدغه مهم این روزها، تامین کالاهای ضروری و دارو بدون افزایش قیمت است، بنابراین مسئولان مرتبط مکلف شدند لیست کالاهای ضروری و کالا و تجهیزات پزشکی و قوت روزانه مردم را تهیه کنند تا با ارز 4200 تومانی تامین شود. دستور رئیس جمهور این است که قیمت این کالاها تا پایان فروردین 98 تغییر نکند و خود آقای روحانی روزانه پیگیر خواهند بود تا در این زمینه مشکلی پیش نیاید.
 
حالا در دو ماهگی این وعده رئیس جمهور ما پیگیر آن شدیم که ببینیم آیا واقعاً با تخصیص ارز 4200 تومانی و وعده ای که رئیس جمهور به مردم داده بود، قیمت کالاهای اساسی تغییری کرده است یا خیر؟
 
فاصله حرف تا عمل، میزان صحت و سقم ادعاهاست
برای پاسخ به این پرسش به گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران مراجعه کرده و قیمت اقلام اساسی که دولت در مدت دو ماه گذشته برای واردات آن ها، ارز 4200 تومانی اختصاص داده است تا قیمت آن ها تا فروردین ماه 98 ثابت بماند، سری می زنیم. برای مقایسه وضعیت رشد قیمت کالاهای اساسی، قیمت این کالاها را در هفته منتهی به 19 مرداد 1397 با قیمت آن ها در هفته منتهی به 6 مهر ماه 1397 مورد بررسی قرار داده ایم و نتایج آن در نمودار زیر مشاهده می کنید. همان گونه که ملاحظه می گردد در این مدت علیرغم وعده رئیس جمهور رشد قیمت هیچ کالایی ثابت نمانده است و در اقلام مورد بررسی تنها دو قلم کالا رشد منفی داشته اند و قیمت‌شان در هفته منتهی به 6 مهر 1397 در مقایسه با هفته منتهی به 19 مرداد 1397 کاهش یافته است. بیشترین تغییر قیمت مربوط به لوبیا سفید بوده است که قیمت آن 13 درصد رشد کرده است. بعد از لوبیا سفید این قیمت روغن نباتی بوده است که در مدت مذکور با 7.8 درصد رشد، بیشترین رشد قیمت را داشته است. در جایگاه سوم بدین لحاظ گوشت قرمز بوده که قیمت هر کیلوی آن 7.5 درصد رشد کرده است.
 
همان گونه که ملاحظه شد برخلاف وعده رئیس جمهور قیمت بیشتر اقلام اساسی تنها دو ماه بعد از این وعده رشد کرده اند و ثابت نمانده است. به نظر می رسد یک بار دیگر توزیع ارز 4200 تومانی جهت واردات کالاهای اساسی و ثابت ماندن قیمت این کالاها راه به جایی نبرده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وعده رئیس جمهور هم نتوانست مانع از رشد قیمت کالاهای اساسی شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..