تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رالی نفت در چشم انداز هفتگی و ماهیانه

علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

بازارهای جهانی در حالی وارد سومین روز اکتبر شده اند که کماکان شاهد افزایش قیمت نفت و پیشروی آن در کانال 85 دلار هستیم. با وجود گزارش های نفتی تازه ای که عصر دیروز منتشر شده و توقف حمل و نقل نفت امریکا به چین از سوی پکن، در هفته ای که بازارهای چین در تعطیلات به سر می برند، قیمت نفت در دو بازار لندن و نیویورک کماکان در مدار صعود قرار دارد. البته باید گفت که رشد قیمت نسبت به شروع قدرتمندی که روز دوشنبه داشت در اثر همین تحولات قدری کند شده است. روز دوشنبه، قیمت نفت رشد 3 درصدی را در بازارهای جهانی تجربه کرد که طی روز چهارشنبه به 0.5 درصد رسیده است. علت این موضوع نیز انتظارها برای انتشار گزارش میزان ذخایر نفت آمریکاست که بهوقت تهران، ساعت 19 اعلام می شود.

بهای هر بشکه نفت برنت در لندن صبح چهارشنبه به 84 دلار و 94 سنت رسید، که نسبت به روز گذشته نوسان محدود داشته است.

در بازار نیویورک نیز نفت خام وست تگزاس به تبعیت از نفت برنت، با رشد قیمت همراه شد و تا 75 دلار و 88 سنت افزایش یافت که 65 سنت یا 0.5 درصد نسبت به روز سه شنبه بالاتر است. این در حالی است که حتی تازه ترین گزارش موسسه نفت امریکا از رشد ذخایر نفت نیز نتوانست آن را از کانال 75 دلار به زیر بکشد و تنها موجب شد تا شاهد کاهش 30 سنتی قیمت باشیم.

بررسی تازه ترین گزارش های نفتی

موسسه نفت امریکا عصر سه شنبه گزارش جدید خود را از میزان تغییر ذخایر نفت و میعانات گازی در آخرین هفته ماه سپتامبر منتشر کرد. بر اساس این گزارش میزان ذخایر نفت خام در هفته قبل با رشد 907 هزار بشکه ای همراه بود که نشان دهنده تضعیف تقاضای فصلی است.

این افزایش در حالی است که برخی از تحلیل گران افزایشی معادل 1.5 میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند، در نتیجه می توان گفت رقم محقق شده نسبت به پیش بینی شرایط بهتری را از تقاضا ترسیم می کند که امیدوار کننده است.

با این وجود، میزان ذخایر نفت خام در هفته قبل از آن رشدی حدود 2 میلیون و 900 هزار بشکه داشت که نشان می دهد، رشد میزان موجودی کاهش داشته است. به همین دلایل بازار نفت واکنش منفی بزرگی به این افزایش نشان نداد و تنها 30 سنت از بهای هر بشکه نفت وست تگزاس در بازار آتی نیویورک کاسته شد.

نگاهی به تازه ترین رویدادهای نفتی جهان

صبح چهارشنبه، رئیس شرکت حمل و نقل انرژی چین اعلام کرد که با توجه به رویارویی تجاری واشنگتن و پکن، جنگ تجاری مانع رشد داد و ستد میان دو کشور شده و واردات نفت خام از امریکا به چین که توسط ناوگان این شرکت انجام می گرفته است، بطور کامل متوقف شده .

آقای شی چان لین افزود که شرکت حمل و نقل انرژی چین بزرگترین طرف تجاری امریکا برای صادرات نفت خام این کشور به چین بوده ولی اکنون با بالا گرفتن جنگ تعرفه ای میان این دو اقتصاد بزرگ، فعالان اقتصادی چین سفارش های خود را از نفت وست تگزاس متوقف کرده اند.

کارشناسان بر این باورند، کاهش سطح تجارت چین و امریکا می تواند رشد اقتصادی هر دو کشور را که بزرگترین اقتصادهای جهان را دارند، محدود کند و ممکن است رشد تقاضای انرژی و از جمله نفت را در آینده تحت تاثیر منفی خود قرار دهد.

با این وجود از سوی دیگر، پیمان جدید مکزیک-کانادا-امریکا (نفتا) امیدواری ها به گرم شدن روابط تجاری این سه کشور مهم در حوزه ی اقتصاد قاره امریکا افزایش داده است.

در شرایطی که مذاکرات نفتا یا پیمان تجاری کشورهای امریکای شمالی برای نزدیک به یک سال به طول انجامید، با نتایج تازه ای که از گفتگوهای سه جانبه منتشر شده، این مذاکرات یک قدم به توافق نزدیک تر شده است. بنظر می رسد که ایالات متحده یارای رویارویی همزمان با همه رقبای تجاری را ندارد و اگر می خواهد اهرم فشار خود بر چین را حفظ کند نیاز دارد تا با سایرین از جمله اروپا، روسیه و کانادا فعلا مدارا کند. این واقع بینی می تواند اقتصاد بین الملل را از آسیب توهمات تک قطبی اندیشی حفظ کند و همچنین می توان به تداوم رشد اقتصاد جهانی امیدوار ماند.

برآیند عوامل موثر بر نفت و پیش بینی بانک های بزرگ

در میان ناهمسویی اخبار و تحولات مختلف بر بازار نفت، آنچه که هنوز در کانون توجه سرمایه گذاران قرار دارد، نگرانی از کاهش عرضه نفت طی ماه آینده و در اثر اعمال تحریم های نفتی ایران است. پس از نشست الجزایر و عدم همراهی کامل تولید کنندگان از خواست ایالات متحده، می توان گفت که امکان جبران کامل کاهش عرضه ناشی از کاهش تولید ایران در بازارهای جهانی وجود ندارد و این امر موسسات بزرگ و تحلیلگرا این موسسات را به سوی ترسیم چشم اندازی صعودی از نفت سوق داده است

تازه ترین پیش بینی بانک ها و موسسات بزرگ  قابل توجه است. در این زمینه جی پی مورگان پیش بینی خود را از قیمت نفت در پایان سال جاری میلادی 20 دلار افزایش داده است. بانک مریل لینچ نیز پیش بینی خود را از قیمت در شش ماهه دوم 2019 به 95 دلار رسانده است. در این بین، برخی بانک ها مانند بانک ای ان زد بر این نظرند که نفت طی شش ماه آینده می تواند به 100 دلار برای هر بشکه افزایش یابد.

روشن است که کاهش عرضه جدی ترین چالش نفت در هفته های آتی خواهد بود و تا زمانی که تحول خاصی در این خصوص رخ ندهد باید شاهد تداوم رشد قیمت باشیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رالی نفت در چشم انداز هفتگی و ماهیانه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..