تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رئیس‌جمهور برای اصلاح‌طلبان «تره» خُرد نمی‌کند/ روحانی پانصد هزار بیشتر رأی نداشت

به گزارش عمارنامه، مجید محتشمی، دبیرکل حزب آزادی، با اشاره به نابسامان‌های اخیر اقتصادی گفت: مدتی است شاهد تغییر روند دولت، از اقتدار و انضباط مالی و اداری، به سمت و سویی هستیم که دولت، تبدیل به دولت تماشاچی شده است. هرچند تحریم‌های آمریکا نیز وجود دارد، امّا خیلی اثرگذار نبوده است.

شاهد دولتِ تماشاچی هستیم

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، آقای روحانی باید پا به میدان بگذارد و تصمیمات و خط و مشی‌های جدید دولت را برای مقابله با بحران گرانی که به‌وجود آمده و آثار منفی بر سرمایه اجتماعی؛ یعنی آحاد مردم گذاشته، اعلام کند.

محتشمی با بیان اینکه دولت تماشاچی کماکان به دنبال دادن یک سری اعداد و ارقام آماری است که با واقعیت سنخیت ندارد، تصریح کرد: به اعتقاد ما این اعداد و ارقام مربوط به اقتصاد چندماه قبل؛ یعنی از پایان ۹۶ به قبل است.


عضو شورای هماهنگی اصلاحات ادامه داد: انتظار مجموعه احزاب اصلاح‌طلب این است که دولت از حالت تماشاچی تبدیل به دولت با اقتدار و انسجام و دارای منظومه فکری مستقل شود. با تغییر رئیس کل بانک مرکزی هم این اتفاق نیفتاده و دولت باید خودش را از حالت تماشاچی خارج کند و به عنوان ناظری قوی ایفای نقش کند و حتی آنجایی که لازم است، مداخله کند. 

محتشمی، تلاطمات ارزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: خود دولتی‌ها عنوان کردند که خزانه دولت، دارای ۱۲۰ میلیارد دلار ارز از نوع دلار است. خب کل واردات کشور ۶۰ میلیارد دلار است، ۱۰ میلیارد دلار هم بابت مسافرین خارج از کشور و ارز درمانی و تحصیلی تخصیص داده می‌شود که سرجمع ۷۰ میلیارد دلار هزینه‌کرد دولت برای وارد کردن کالاهای اساسی و سرمایه‌ای و تجهیزات است.

وی ادامه داد: بنابراین ۵۰ میلیارد دلار در اختیار دولت باقی می‌ماند که به معنای تراز ۵۰ میلیاردی است و با این اعدد و ارقام نه‌تنها قیمت‌ها باید به اواخر سال ۹۶ برمی‌گشت بلکه باید تأثیر مثبتی هم می‌گذاشت. در حالی که شاهد این هستیم که روند کاذب و حبابی شدید در اقتصاد شکل گرفته و خود دولت اشاره می‌کند که اسکناس کاغذی که در اختیار مردم است چیزی حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار است و آنقدر تأثیرگذار است که قیمت دلار را انفجاری و تحمیلی به ۱۵ هزار رسانده است.

حکمرانی یک‌درصدی‌های میدان فردوسی

دبیرکل حزب آزادی با بیان اینکه دولت یا این مسائل را نمی‌داند یا قادر به حل آن‌ها نیست، تصریح کرد: یک درصدی‌های کاغذیِ میدان فردوسی، خودشان را به جامعه ۹۹ درصدی‌ تحمیل کرده‌اند و این پارادکسی است که ایجاد شده و دولت باید ورود کند و این موضوع را  حل و فصل کند. مردم به عنوان سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران و کسانی که آراء بسیاری به آقای روحانی و دولت دوازدهم داده‌اند، مطالبات دائمی در این زمینه دارند.

محتشمی تأکید کرد: ما انتظار داریم تا این بحران عمیق‌تر نشده و چالش‌های اقتصادی تبدیل به اجتماعی نشده، آقای روحانی با اقتدار این موضوع را جمع کند، امّا این اتفاق تا امروز رخ نداده است.

وی، انتقاد احزاب اصلاح‌طلب از وضعیت موجود را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه نقد آن‌ها، مصلحانه است نه براندازانه، افزود: در مقابل، برای دولت انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به تحلیل‌های گوناگونی که این روزها ارائه می‌شود، گفت: برخی می‌گویند خود دولت این افزایش قیمت دلار را انجام داده تا فاصله بین طلب‌های بانک مرکزی از دولت را پر کند، که اگر این واقعیت داشته باشد، فاجعه‌ است.

محتشمی افزود: به هر حال، جامعه دلار به دستِ یک‌درصدی‌،  بر مجموعه جامعه بعلاوه دولت چندمیلیونی غلبه کرده و جامعه ۹۹ درصدی کشور را دچار بحران کرده‌اند و باید چاره مستحکمی برای آن داشته باشیم. البته شاید خرده برژوازی صنعتی هم مانعی باشد برای ورود با گام‌های بلند دولت روحانی به اتفاقاتی که در کشور رخ داده است. ما منتظر این حرکت و گام بلند ایشان هستیم.

اقبال به اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در گرو عملکرد دولت

وی در پاسخ به سؤالی درباره رابطه بین عملکرد دولت و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان، گفت: اصلاح‌طلبان یک سرمایه اجتماعی دائم دارند که حدود ۲۰ درصد است. این ۲۰ درصد در هر شرایطی به اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان رأی می‌دهند. اصول‌گرایان هم حدود ۱۰درصد رأی ثابت دارند. در کل انتخابات‌های گذشته این اعداد و ارقام خود را نشان داده است.

دبیرکل حزب آزادی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد هم اصلاً در انتخابات‌ها یا شرکت نمی‌کنند یا کم‌تر شرکت می‌کنند. ۴۰ درصد دیگر باقی می‌ماند که نه به دنبال اصول‌گرایی هستند، نه اصلاح‌طلبی. رأی این‌ها تعیین کننده است و اگر در هفته منتهی به انتخابات، برنامه‌ها و پیام‌های اصلاح‌طلبان را بپسندند و به سمت و سوی اصلاح‌طلبی بروند، اصلاح‌طلبان برنده خواهند شد و اگر به سمت اصولگرایان حرکت کنند، طبعاً آن‌ها برنده میدان خواهند بود.

محتشمی تصریح کرد: ما اصلاح‌طلبان در جلسات متعددی که داریم، تلاش می‌کنیم تا یک جوری به دولت فهمانده شود که سرِ خود را از زیر برف بیرون بیاورد و مثل کبک نباشد، و به گونه‌ای عمل شود که مردم در انتخابات مجلس یازدهم به اصلاح‌طلبان نشان اقبال نشان دهند.

وی با بیان اینکه ادامه روند دولت تماشاچی، رو به ناکجاآباد است و این روند، متأسفانه همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: آقای روحانی گفته‌اند اگر دستور بدهم این اوضاع، یک‌هفته‌ای جمع می‌شود. ما از ایشان خواهش می‌کنیم که دستورشان را بدهند و با تعداد خاصی از اطرافیان‌شان رایزنی کنند و اگر به نتیجه قطعی رسیدند آن دستور را صادر کنند.

فعّال سیاسی اصلا‌طلب با بیان اینکه گرانی لاستیک کامیون‌داران و تریلی‌داران، غوغا کرده است و اعداد و ارقام وحشتناکی در این زمینه گفته می‌شود، اظهار داشت: این در حالی است که لاستیک در انبارهای داخل کشور و انبارهایی که در کشتی‌های بندر شهید رجایی لنگر انداخته‌اند، آنقدر زیاد است که ما هیچ مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم، امّا شرایط را به گونه‌ای پیش برده‌ایم که در توزیع کالاهای اساسی و سرمایه‌ای در کشور دچار مشکل شده‌ایم.

روند دولتِ تماشاچی ادامه داشته باشد باید منتظر افول اصلاح‌طلبی باشیم

وی افزود: سازمان مدیریت زیرمجموعه دولت و حتی تأثیراتی که قوه قضائیه می‌تواند در برخورد با مفاسد اقتصادی داشته باشد همه دچار نوعی تعلل، کرختی و سهل‌انگاری شده‌اند و عملاً سازمان و شماتیک نظام اداری- بازرگانی، نظام اداری- صنعت، نظام اداری- توریسم و... همه دچار خلل‌های مختلفی شده‌اند که اگر دولت آقای روحانی، عنوان دولت تماشاچی را از روی خود برندارد، متأسفانه باید منتظر افول جریان اصلاح‌طلبی باشیم.

محتشمی ادامه داد: درست است که روحانی در جرگه اصلاح‌طلبان نبوده است، اما در سال ۹۲ با ادبیات اصلاح‌طلبی و حمایت اصلاح‌طلبان، موفق و پیروز شد. در دور دوم هم همین اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه روحانی می‌توانست عقبه فکری و منظومه فکری دولت را، اصلاح‌طلبان قرار دهد، تصریح کرد: او این کار را نکرد و افرادی را سر کار آورد، مثل آقای واعظی و دیگران، که اصلاً متعلق به جریان اصلاح‌طلبی نیستند و دیدگاه مصلحانه ندارند؛ افرادی بروکرات و دیوان‌سالار و برخی هم تکنوکرات، مصلحت اندیش و... این‌ها دور آقای جمع شده‌اند. افرادی که از نحله‌های فکری مختلف هستند؛ از لیبرالیسم گرفته تا سوسیالیسم.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: متأسفانه شاهد این هستیم که این افراد ناهمگون که نمی‌توانند یک همگرایی بین خود ایجاد کنند. مثلاً وزیر صمت، هیچ سنخیت فکری با وزیر کار- که الان دیگر وزیر نیست- ندارد تا بتوانند مکمل هم باشند.

محتشمی با بیان اینکه اکثر وزرا هر کدام از ملّیت‌های فکری مختلفی هستند، افزود: هیچ‌کدام‌ دارای سرآمد فکری و اندیشه‌ای و یک منظومه فکری منسجم و مستقل نیستند و مجموعه‌ای هستند که فقط می‌توانند وضع موجود را مصلحت‌اندیشانه پیش ببرند و چون هیچ برنامه منسجم و قوی‌ای وجود ندارد، عملاً همه دارند از قطار این‌ها پایین می‌آیند و اگر این وضع ادامه پیدا کند، به احتمال قوی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلب‌ها دچار آسیب می‌شود.

جهانگیری تبدیل به مرد آماریِ دولت شده است

وی در پاسخ به سؤالی درباره موقعیت اسحاق جهانگیری در کابینه، گفت: آقای جهانگیری معاون اوّل است و باید دیدگاه‌های روحانی را عملیاتی کند. ایشان تبدیل به مرد آماری شده است؛ اینکه تعداد سدها چقدر بوده و چقدر شده است و چقدر خواهد شد. میزان تولید فولاد چقدر بوده، چقدر شده و چقدر خواهد شد. چه مقدار کالا وارد شده است و چه مقدار... امّا اینطور نیست که برنامه مستحکمی بخواهد ارائه کند.

محتشمی در همین زمینه، موضوع مدیریت ارز را مثال زد و گفت: ما چهار بازار اصلی داریم؛ بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو. سه بازار، تحت تأثیر یک بازار است که بازار ارز است. آقای روحانی مجموعه‌آی را جمع کرده که یکی از آن‌ها آقای جهانگیری است؛ این‌ها افکارشان را روی هم گذاشته اند و موفق شده‌اند که ارز ۳۸۰۰ را به ۴۲۰۰ رسانده‌اند و حالا تا مرز ۱۵ هزار تومان هم رسیده است.

وی افزود: این مجموعه، یک حالت فشل دارد. اگر آقای روحانی، برنامه‌های آقای جهانگیری را می‌پذیرد، پس این آثار ویران‌کننده گرانی چیست؟ امّا اگر به شخصیت آقای جهانگیری توجه نمی‌کند و برنامه‌های او را نمی‌پذیرد، این بحثی است که آقای جهانگیری باید شفاف به مردم بگوید.

محتشمی ادامه داد: در مجموع آقای جهانگیری با اینکه از مجموعه اصلاح‌طلبی است، مثل آقای نوبخت، در حال شمارش اعداد و ارقام است. اینکه از نقطه‌ای بحرانی بلافاصله به پایین بیاییم و سرعت بگیریم به سمت تکثیر تولید و شغل در جامعه، این‌ها حداقل در این چند سال دولت تدبیر و امید، نشان داه‌اند که برنامه‌ای اثربخش و آسان‌ساز و مردمی ندارند و مطالبات مردم دارد انباشت می‌شود و چه بسا به مرور، اتفاقات ناگواری ایجاد شود. از آن طرف آب هم می‌بینیم که منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و ضد انقلاب، دندان تیز کرده‌اند و منتظر فروریخت جامعه و نظام هستند.

عضو شورای هماهنگی اصلاحات درباره سرنوشت ائتلاف اصلاح‌طلبان با دولت گفت: ائتلاف به معنای ائتلاف بین یک حزبی که طرفدار روحانی باشد و احزابی در جبهه اصلاحات وجود ندارد؛ بلکه هم‌سویی و هم‌فکری وجود دارد.

روایت بی‌اعتنایی روحانی به اصلاح‌طلبان

محتشمی با بیان اینکه آقای روحانی عملاً‌ با حضور در بین اصلاح‌طلبان و به کارگیری ادبیات اصلاح‌طلبی موفق شد آراء مردم را به سمت خود جذب کند، اظهار کرد: ولی وقتی به ایشان گفته می‌شود اگر در مجلس، شفاف سخن نگویید، اصلاح‌طلبان از شما حمایت نمی‌کنند و رأی نمی‌دهند، می‌گویند رأی ندهند. باید به آقای روحانی گفت به همین سادگی نمی‌توان از کنار مسائل عبور کرد.

روحانی ۵۰۰ هزار بیشتر رأی نداشت

وی خاطرنشان کرد: روزی که آقای روحانی در سال ۹۲ در کنگره‌ یکی از احزاب اصلاح‌طلب سخنرانی کرد، همه ما اذعان داشتیم که رأی آقای روحانی به پانصدهزار رأی هم نمی‌رسد. چون بالاخره افرادی که رأی ندارند، از رسوبات انتخاباتی، حدود پانصدهزار رأی جمع می‌کنند. اما ایشان با به کارگیری ادبیات اصلاح‌طلبی و حمایت اصلاح‌طلبان توانست جمع گسترده‌ای را فراهم کند و مردمی که از اقدامات احمدی‌نژاد متزلزل شده بودند را به سمت گفتمان اصلاح‌طلبی  بکشاند.

دبیرکل حزب آزادی با بیان اینکه روی کارآمدن آقای روحانی، ماحصل تصمیمات و تدابیر اصلاح‌طلبان بوده است، تصریح کرد: اینکه ایشان الان هیچ توجهی به اصلاح‌طلبان نکند و تره خُرد نکند این عملاً بی‌انصافی است و اگر همین الان، اصلاح‌طلبان با صراحت بیانیه بدهند و اعلام کنند که حمایتشان را از ایشان برداشته‌اند، افت سرمایه اجتماعی روحانی صددرصد خواهد شد.

باید به دنبال کسی باشیم که برنامه داشته باشد نه شعار بدهد

محتشمی افزود: با توجه به این مسأله، همه  اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند که حمایت خود را در این دو سه سال ادامه دهند و به دنبال کسی باشیم که صاحب منظومه فکری باشد، در رده‌های حزبی سال‌ها تلاش کرده باشد و کارآمد بوده باشد و در ابعاد مختلف طرح داشته باشد. اینکه کسی شعاری می‌دهد و می‌رود در مجلس یا رأس قوه مجریه می‌نشیند و هیچ برنامه‌ای ندارد، نتیجه‌اش همین می‌شود.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب از آقای روحانی خواهان این هستیم که با اقتدار و منطق، کارآمدی خودش را نشان دهد و در بحث ارز دخالت بکند و ساماندهی بکنند. با ساماندهی آن، بازار مسکن و خودرو هم ساماندهی خواهد شد.

محتشمی به برخی دیگر از ریشه‌های نابه‌سامانی‌های اقتصادی اخیر اشاره کرد و گفت: یک عده از رگه‌های میانی طبقات متوسط جامعه، بعلاوه افرادی که در هد اقتصادی کشور قرار دارند؛ یعنی سرمایه‌داران، این‌ها هم متأسفانه همکاری لازم را با دولت و حتی ملّت نداشته‌اند و به بحران دامن زده‌اند؛ اینکه شب در منزل کسی می‌نشینند و در اتحادیه یکی از انصاف، تحلیل می‌کنند که قیمت دلار از ده هزار به یازده و دوازده و بعد به بیست و سی هزار باید برسد. 

وی تأکید کرد: باید به عنوان یک فرهنگ ملّی و اسلامی، تلاش کنیم که مردم در بدترین شرایط هم که شده، به کمک دولت و مدیران جامعه بیایند و مدیران با مردم تعامل کنند تا این اتفاقات در کشور رخ ندهد و هزینه‌های سنگینی برای ملّت شریف ایران نداشته باشد.

منبع:فارس




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رئیس‌جمهور برای اصلاح‌طلبان «تره» خُرد نمی‌کند/ روحانی پانصد هزار بیشتر رأی نداشت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..