تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زمان فوران آتشفشان دماوند  

سلامت نیوز:مجری طرح تهیه نقشه‌ زمین‌شناسی دماوند : هیچ تجهیزاتی برای پایش آتشفشان نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، مجری طرح تهیه نقشه‌ زمین‌شناسی قله دماوند می‌گوید زمان فوران آتشفشان دماوند را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما تغییرات اقلیم بر قله دماوند تأثیرگذار است و نیاز است که برای پایش آتشفشان دماوند مرکز پایش راه‌اندازی شود.

پس از وقوع سیل روستای گزنک استان مازندران در اوایل شهریورماه سال جاری، بازار شایعات درباره علل وقوع این سیل داغ شد و محمدجواد بلورچی، سخنگوی سابق سازمان زمین شناسی کشور وقوع سیل گزنک را به دلیل گرم‌شدن بدنه قله دماوند و آب شدن یخ‌برف‌ها عنوان کرد، موضوعی که علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آن را در حد فرضیه عنوان کرد و گفت: هیچ آثاری از خُردلرزه‌هایی که به‌طور معمول از سوی دستگاه‌های لرزه‌نگار در طی فعالیت‌های آتشفشانی ثبت می‌‌شود، در دامنه‌های قله ثبت نشده است.

البته به اعتقاد بیت‌اللهی تغییرات اقلیم ارتباطی با فعال شدن آتشفشان دماوند ندارد اما حمیده رشید، مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی قله دماوند درباره تأثیرات تغییر اقلیم بر روی قله دماوند به پانا گفت: از سال 88 که برای تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند به قله رفت‌وآمد دارم تا امسال که 18 روز در اواخر فصل تابستان به قله رفته بودم تغییرات اقلیمی را روی قله دماوند از نزدیک مشاهده کردم. در مدتی که آنجا بودم هیچ بارشی در این محدوده نداشتیم، در صورتی که در سال‌های قبل در ایام تابستان پوشش نازک برف بر روی قله دماوند وجود داشت.

مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی قله دماوند افزود: حتی شنیده‌ام که یخچال‌های دائمی در دنا و توچال خشک شده است، این در حالی است که ما در دماوند آتش‌فشان داریم اما در این مناطق که آتشفشان وجود ندارد تا از آن تأثیر بپذیرد، بنابراین تغییرات اقلیمی در این‌باره اثرگذار بوده است.

این محقق سازمان زمین‌شناسی ادامه داد: نمی‌توان به دلیل اینکه در دماوند آتشفشان وجود دارد و تغییرات اقلیمی هم داریم، فوران قله را هم مثل زلزله پیش‌بینی کرد اما به هر حال ممکن است این اتفاق بیفتد.

رشید با اشاره به نبود مرکز پایش برای آتشفشان دماوند گفت: چنانچه مرکزی برای پایش آتشفشان دماوند وجود داشته باشد وقتی تغییرات ژئومرفیک را با جی. پی. اس بررسی می‌کنیم اگر ماگمایی داخل زمین باشد و بالا بیاید باعث می‌شود تا دامنه‌ها باد کند که این موضوع از طریق جی. پی. اس مشاهده می‌شود و مرکز پایش می‌تواند این تغییرات را نشان دهد و به ما هشدار دهد اما متأسفانه هیچ تجهیزاتی برای پایش آتشفشان دماوند در کشور نداریم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زمان فوران آتشفشان دماوند  »اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..