تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دروازه بانی بورس برای پول های تازه

منطق اقتصاد همواره به این صورت است که در هر بازار بعد از یک دوره بازدهی جذاب، قیمت ها به سمت اصلاح و استراحت قدم برمیدارند.

این روند امروز بعد از هفته ها روند صعودی در بورس تهران تجربه شد. بازار سهام امروز در حالی به سمت اصلاح منطقی قیمت ها گام برداشت، که کارشناسان با توجه به بنیادهای مثبت اقتصادی، این روند را چندان طولانی ارزیابی نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران امروز بعد از مدت ها اولین گام جدی در مسیر اصلاح منطقی قیمت ها را برداشت.

بعد از سریال رکوردشکنی های شاخص کل، طی ماه های اخیر، این گمانه زنی وجود داشت که در مقطعی کوتاه، بورس با تشدید عرضه در بسیاری از سهام مواجه شود. حال اگرعرضه ها، از ریل منطق خارج شود می تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد و بر عکس اگر همچنان بر مسیر تصمیمات ذکاوتمندانه حرکت کند، کسب سودهای مناسب، ره آورد آن برای سهامداران است.

به گفته بسیاری از کارشناسان بورسی، این روزها دقیقا همان زمانی است که سهامداران نباید بی گدار به آب بزنند و باید تمرکز خود را از سمت بازار ارز به سمت عوامل بنیادی اقتصاد و بازار سرمایه هدایت کنند.

با این وجود، موضوعی که امروز تا حدی نگرانی ها را تشدید کرد، همان انحراف از تحلیل محوری بود. عدم توجه به تحلیل ها و ریسک گریزی برخی سهامداران باعث شدت یافتن فشار عرضه ها در برخی از سهام شد. این تعدد عرضه ها در شرایطی رخ داد که واضح است، صورت های مالی و شرایط بنیادی آن شرکت مورد توجه قرار نگرفته است.

بنیادهای قوی رشد بورس به جای موج های هیجان

چشم انداز مثبت بازار سهام تنها در شرایطی میتواند رخ دهد که فرهنگ سرمایه گذاری به نحو احسن رعایت شود.

مورد اول که طی سال های اخیر یکی از متغیرهای اثرگذار بازار سهام بوده، "برجام" و پایداری آن است. طی سال های اخیر همواره نتایج نشست های تیم های مذاکره کننده ایرانی و 1+5  اثر مستقیمی بر شاخص کل داشته است. توافق هسته ای نیز در آن دوره توانست اقبال سرمایه گذاران را به فعالیت در بورس افزایش دهد.

حال، بعد از کش و قوس های بسیار و بدعهدی آمریکا به این پیمان، به نظر می رسد روگردانی اروپایی ها از سیاست های آمریکا و پیشنهاد ایجاد کانال ارتباط تجاری با ایران ، آغاز دور جدیدی از فعالیت اقتصادی ایران باشد. از این رو، چشم انداز توسعه زیرساخت های صنایع مختلف میتواند بار دیگر سودآوری شرکت های بورسی را به همراه داشته باشد.

دومین مورد کاهش نرخ ارز است. همانطور که بازار سهام متاثر از رشد نرخ ارز در نیمه ابتدایی سال بسیاری از شرکت های بورسی را منتفع کرد. کاهش نرخ ارز نیز می تواند در قالبی دیگر بورس را منتفع کند. با توجه به سقوط نرخ دلار، پول های خلق الساعه بلاتکلیف می مانند. در این حالت است که بار دیگر "بازار سرمایه" در کانون توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد و می تواند محل مناسبی برای سرمایه گذاری امن باشد.

سومین مورد مربوط به بازارهای جهانی است. در گزارش های بین الملل "سنا" درخصوص چشم انداز روشن به رشد قیمت نفت به تفضیل بیان شده است. هم اکنون نفت در محدوده 84 دلار است. روی نیز از مرز 2هزار و 600 دلار عبور کرد. مس هم به عنوان یک کامودیتی مهم بار دیگر سطح حمایتی 6 هزار دلار را شکسته و در شرایط مطلوبی قرار دارد.

اینها تنها قسمتی از روشنگری های این روزهای بورس تهران بود. ادله ای که بررسی هر یک میتواند گزینه مناسب برای سرمایه گذاری در بورس را به ما معرفی کند.

ارزش معاملات بازار سهام همچنان می درخشد

اما امروز شاخص بازار سهام با افت حدود 7هزار واحدی، به سطح 188هزار و 259 واحد برگشت. این افت در حالی صورت گرفت که ارزش معاملات همچنان در ارقام درخشانی قرار دارد. این مولفه امروز به بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان رسید. حجم معاملات نیز به بیش از 5 میلیارد و 285 میلیون سهم رسید. ارزش معاملات فرابورس نیز امروز به بیش از 700 میلیارد تومان رسید و حجم معاملات نیز از مرز 750 میلیون سهم گذشت. آیفکس نیز امروز 75 واحد افت کرد تا شاخص فرابورس در سطح 2هزار و 165 واحد قرار بگیرد.

در حالی فشار عرضه در نمادهای بزرگ مانند "فولاد" و "تاپیکو" دیده شد، که بانکی ها امروز از گزند این عرضه ها در امان ماندند، به طوریکه صف تقاضا در نماد بانک تجارت همچنان قابل توجه است.

بیشترین ارزش معاملات امروز بورس مربوط به بانکی ها بود. در این گروه ارزش معاملات در حالی به بیش از 4 هزار و 430 میلیارد ریال رسید که حجم معاملات نیز در محدوده سه میلیارد و 240 میلیون سهم قرار داشت.

صف تقاضا در "وتجارت" هم اکنون هفت میلیارد و 651 میلیون سهم است. عرضه های سنگین حقوقی در دقایق پایانی تا حدی صف خرید را جمع کرد، اما این قدرت حقیقی بود که توانست معاملات را با صف نشینی به پایان برساند.

بالاخره سکان به نفع حقوقی چرخید

اما نکته مهم در معاملات امروز حمایت پررنگ حقوقی ها از بازار بود. از نیمه های شهریور تا کنون سکان تغییر مالکیت بازار تماما در اختیار حقیقی ها بود، اما امروز این مالکیت با چرخش به سمت حقوقی ها همراه بود. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت بورس هم اکنون در محدوده 300میلیارد تومان و به نفع بزرگان بازار است.

حقیقی ها امروز بیشترین حضور را در میان نمادهای بانکی داشتند. اما در آن سو حقوقی ها حمایت خود را از گروه فرآورده های نفتی آغاز کردند و در ادامه اقدام به جمع کردن صفوف عرضه در گروه های فلزات اساسی و کانه های فلزی کردند. بیشترین خرید حقوقی امروز در نماد "فولاد" بود که به ارزش 570هزار میلیارد رسید.

امروز صنایع بانک ها، کاشی و سرامیک، مالی، محصولات چرمی و منسوجات با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند.

در گروه کاشی و سرامیک "کحافظ" امروز بیشترین رشد قیمتی را میان نمادهای بورسی داشت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دروازه بانی بورس برای پول های تازه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..