تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بلایای طبیعی کشور با سامانه ماهواره ای جدید رصد می شود

پایش وضعیت ریزگردها، گرد و غبار، خشکسالی، حریق و زلزله ذیل ماموریت های «سامانه پایش ماهواره ای» تعریف شده که به گفته معاون سازمان فضایی ایران، از 2 سال پیش کار خود را آغاز کرده است.

«علی صادقی نایینی» دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی فضایی افزود: این سامانه پایشی در مرکز ماهدشت در استان البرز مستقر است و ریزگرد، گردوغبار، خشکسالی، حریق، زلزله و فرونشست ها را رصد می کند.

معاون توسعه فناوری سازمان فضایی ایران اعلام کرد براساس اطلاعات به دست آمده از این سامانه، استان سیستان و بلوچستان (زاهدان) از نظر ریزگردها در بدترین وضعیت بین استان ها قرار دارد.

نتایج پایش وضعیت دریاچه ارومیه با داده های فضایی نشان داد امسال وضعیت این دریاچه با وسعت یک هزار و 700 کیلومتر، نسبت به پارسال تغییر چندانی نکرده است.

اکنون پایش ماهواره ای وضعیت فرونشست زمین و زلزله در دستور کار این سامانه است و نقشه هایی در این زمینه تهیه شده است که می تواند برای ارائه خدمات به نهادهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

وی از تهیه نقشه های میزان تابش خورشید با استفاده از داده های فضایی خبر داد و افزود: داده های این مطالعات می تواند برای مکان یابی استقرار صفحه های خورشیدی و بخش های کشاورزی کاربرد داشته باشد.

معاون سازمان فضایی از ورود شرکت های فناور و کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) استقبال کرد و گفت: این سازمان اکنون 20 خدمت کاربردی با استفاده از پایش های ماهواره ای ارائه می کند و سامانه پایشی تحت وب راه اندازی شده است.

بر اساس قطعنامه ای که سال 1999 میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد هر سال از چهارم تا دهم اکتبر (دوازدهم تا هجدهم مهرماه) هفته جهانی فضا نام دارد.

علت انتخاب کردن این روزها به عنوان هفته فضا، گرامیداشت 2 تلاش بشر برای دستیابی به فضا است؛ چهارم اکتبر 1957 با پرتاب نخستین ماهواره زمینی به نام اسپوتنیک 1 راه برای اکتشاف در فضا باز شد. دهم اکتبر 1967 نیز معاهده ای در مورد اصول مشخص کننده حدود دولت ها در اکتشافات فضایی و استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو امضا شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بلایای طبیعی کشور با سامانه ماهواره ای جدید رصد می شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..