تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سبک زندگي سالم موجب حفظ سلامتي در دوران سالمندي مي شود

سبک زندگي سالم موجب حفظ سلامتي در دوران سالمندي مي شود

خبرگزاري آريا – سالمندي، يکي از دوره هاي مهم زندگي است که بر اساس سن تقويمي، از ۶۰ سالگي آغاز مي شود؛ اما در واقع، همه انسان ها سالمندي را از بدو تولد آغاز مي کنند و با اين که نمي توان روند سالخوردگي را متوقف يا معکوس کرد، مي توان با داشتن سبک زندگي سالم و انجام مراقبت هاي صحيح و اصولي، ناتواني هاي ناشي از آن را کاهش داد يا بروز آن ها را به تاخير انداخت.
دکتر شيما رئيسي، متخصص طب سالمندان و استاديار دانشگاه علوم پزشکي تهران بمناسبت روز جهاني سالمندان به جام جم آنلاين گفت: تحليل قواي جسمي و ذهني در اثر افزايش سن، ابتلا به بيماري هاي متعدد، مصرف داروهاي مختلف و عوامل اجتماعي ( مانند بازنشستگي، تنهايي، دوري از فرزندان و …) سالمندان را در معرض آسيب ها و مشکلات مختلفي قرار مي دهد.
وي ادامه داد: از آن جا که افراد سالمند منابع ارزشمند تجربه و دانش هستند، توجه به کيفيت زندگي و حفظ استقلال آن ها کمک خواهد کرد تا سالمندان در اين سال هاي افزايش يافته عمر، مفيد و مولد بوده و براي خانواده و جامعه سودمند باشند. بايد به اين نکته توجه داشت که دوره سالمندي جزئي از روند معمول عمر است و نه يک بيماري.
به گفته اين متخصص، بسياري از مشکلات شايع دوران سالمندي قابل پيشگيري هستند. به اين ترتيب مي توان با شناخت و مديريت صحيح آن ها و داشتن سبک زندگي مناسب، ناتواني دوره سالمندي را به کمترين ميزان، کاهش داد و يا بروز آن را به تاخير انداخت.
رئيسي اظهار داشت: بهتر است برنامه مراقبتي و پيشگيري کننده از سنين جواني و با اصلاح سبک زندگي آغاز شود و در دوران سالمندي ادامه يابد. به عنوان نمونه اصلاح برخي عادت هاي غلط (مانند برنامه غذايي نامناسب، استفاده از سيگار و دخانيات و سبک زندگي ماشيني) مي تواند در بهبود کيفيت زندگي و پيشگيري از بيماري ها موثر باشد.
استاديار دانشگاه علوم پزشکي تهران توصيه کرد: انجام فعاليت هاي فيزيکي به صورت مداوم و در حد تحمل سالمند، مدنظر قرار گيرد. به طور کلي، بهترين شکل فعاليت براي سالمندان، پياده روي است. بايد توجه داشت که ابتلا به بيماري هايي مانند مشکلات قلبي عروقي و يا اختلالات حرکتي و آسيب هاي مفصلي مانند آرتروز به معناي منع مطلق فعاليت هاي فيزيکي نيست و در صورت مشورت با پزشک، مي توان برنامه فعاليت فيزيکي مطابق با توان و نياز هر فرد را تنظيم کرد.
وي داشتن برنامه غذايي مناسب براي سالمندان را بسيار مهم دانست و گفت: استفاده از مواد غذايي کم چرب و کم نمک، خوردن غذا در حجم کم و وعده هاي متعدد و از همه گروه هاي غذايي متناسب با ميزان نياز به آن ها، و مصرف ميزان کافي ميوه و سبزيجات نقش مهمي در سلامت دارند.
به گفته اين متخصص طب سالمندي، نوشيدن آب و ساير مايعات مانند آبميوه هاي طبيعي و چاي، حتي در صورت عدم احساس تشنگي در سالمند، بايد به وي توصيه شود؛ چرا که براي حفظ عملکرد سيستم ادراري ضروري است. و بايد به اين نکته توجه داشت که ميزان مايعات مورد نياز بر اساس بيماري هاي زمينه اي هر فرد، تا حدودي متفاوت است.
رئيسي گفت: همچنين، داشتن يک رژيم غذايي سرشار از فيبر (در کنار فعاليت فيزيکي منظم و رفتن به توالت در زمان هاي معين)، به بهبود يبوست که يکي از مشکلات شايع سالمندان است، کمک مي کند.
دانشگاه علوم پزشکي تهران هشدار داد: براي داشتن خواب مناسب، تا حد ممکن از مصرف داروهاي خواب آور اجتناب شود. با استفاده از يک برنامه مناسب براي انجام فعاليت هاي فيزيکي در طول روز، پرهيز از خواب هاي منقطع و کوتاه مدت روزانه، فراهم کردن محيط مناسب از نظر دما و روشنايي براي خواب، خوابيدن و بيدار شدن از خواب در ساعات منظم و عدم استفاده از کافئين و نيکوتين در ساعات پاياني شب، مي توان به بهبود بهداشت خواب کمک کرد و بايد توجه داشت که با افزايش سن، نياز به خواب کاهش مي يابد.
وي متذکر شد: بايد سالمندان را تشويق کرد که تا حد ممکن در جامعه حضور فعال داشته باشند؛ چرا که تنهايي و زندگي در انزوا، از دلايل شايع افسردگي و زمينه ساز اختلال حافظه و شناخت در سالمندان است. بايد تلاش شود که افراد سالمند، فعاليت ها و ارتباطات اجتماعي خود را حفظ کرده و با حضور در جامعه، ضمن احساس مفيد بودن، نگرش مثبت خود را نسبت به زندگي تداوم بخشند. دوستي با ساير سالمندان و گذراندن وقت با آنان و مشارکت در برنامه هاي خيريه و انسان دوستانه، از مواردي است که لازم است مدنظر قرار گرفته شود.
اين متخصص يادآور شد: کنترل بيماري هاي زمينه اي از قبيل فشار خون بالا، ديابت، مصرف منظم و صحيح داروها تحت نظارت پزشک، کنترل درد، توجه به علايم اوليه بيماري هاي خطرناک، مانند تغيير عادات دفع مدفوع، هرگونه مشکل در ادرار کردن، خونريزي غيرطبيعي، وجود توده در سينه، کاهش وزن ناخواسته و … از ساير مواردي است که توجه به آن، با بهبود کيفيت زندگي و افزايش طول عمر همراه است.
رئيسي در پايان تاکيد کرد: سالمندي مترادف با ناتواني و از کار افتادگي نيست و با برنامه ريزي دقيق و اقدامات مناسب مي توان اين دوره از زندگي را نه با درد، ناتواني و در آرزوي مرگ، بلکه توانمند، پويا و فعال در امور خانوادگي و اجتماعي طي کرد.
بيتا نوروزي-جام جم آنلاين




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سبک زندگي سالم موجب حفظ سلامتي در دوران سالمندي مي شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..