تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




متاسفانه جامعه شناخت کافي نسبت به نشانه هاي آلزايمر در دوران سالمندي ندارد

متاسفانه جامعه شناخت کافي نسبت به نشانه هاي آلزايمر در دوران سالمندي ندارد

خبرگزاري آريا – در چند دهه آينده، جهان با افزايش سريعي در تعداد و نسبت سالمندان رو به رو خواهد شد. شيب افزايش جمعيت سالمندي در کشورهاي در حال توسعه و به خصوص کشورهايي که سازمان بهداشت جهاني از آن به عنوان کشورهاي با درامد پايين و متوسط ياد مي کند، نسبت به کشورهاي توسعه يافته بسيار سريعتر است.
دکتر آزاده سادات زنده باد متخصص طب سالمندان بمناسبت روز سالمند به جام جم آنلاين گفت: کشور ايران هم اکنون وارد مرحله نخست سالمندي يعني جمعيت بين ۷ تا ۴۱ درصد سالمند شده است و بر اساس آخرين آمار سال سرشماري سال ۹۵ حدود ۹٫۲۸ درصد جمعيت ايران سالمند است و پيش بيني مي شود که تا ۳۲ سال(۲۰۵۰ ميلادي) آينده وارد مرحله فوق سالمندي يعني بيش از ۳۰ درصد جمعيت سالمند شوند.
وي ادامه داد: در واقع ما در سالهاي آينده با بحران سالمندي مواجه خواهيم شد ، که اين بحران طيف وسيعي از بيماري ها را با خود به همراه خواهد داشت .بيماري هايي که بار بيشتري دارند و باعث وارد آمدن فشار زيادي به بيمار ،خانواده وي، نظام سلامت و اجتماع مي شوند. در اين بين دمانس و شايع ترين نوع آن آلزايمر، به خاطر فشار سنگين ناشي از هزينه هاي درمان و نگهداري از اين بيماران، حجم عظيمي از بودجه کشورهاي پيشرفته را به خود اختصاص داده است.
اين متخصص گفت: بر اساس آخرين امار منتشر شده در سال ۲۰۱۸ ، بيش از ۵۰ ميليون نفر با دمانس زندگي مي کنند و چنانچه اقدامات لازم جهت کاهش عوامل خطر در جهان انجام نگيرد، انتظار مي رود تا سال ۲۰۵۰ اين تعداد به ۱۵۲ ميليون نفر برسد. يعني هر ۳ ثانيه يک نفر به دمانس مبتلا مي شود.
به گفته دکتر زنده باد، در حال حاضر در ايران ، آگاهي عمومي در مورد دمانس و آلزايمر ناکافي است و ميزان بي سوادي و کم سوادي در سالمندان ايراني خصوصا در روستاها قابل توجه است. اگرچه خوشبختانه پيشرفت هاي قابل توجه در کنترل بيماري هاي ديابت، فشار خون ، قلبي عروقي و… انجام شده است اما هنوز شکاف عميقي بين دمانس و سيستم بهداشتي کشور هاي در حال توسعه از جمله ايران وجود دارد .
وي تاکيد کرد: همچنين هزينه هاي نگهداري و مراقبت از بيماران مبتلا به دمانس بسيار سنگين است و به دليل عدم فرهنگ سازي و کاهش اطلاعات عمومي مردم از اين بيماري ، اکثر افراد در مرحله متوسط با علائم رفتاري بارز به پزشکان متخصص ارجاع مي شوند.
اين متخصص دمانس يکي از سندرم هاي سالمندي دانست و گفت : علائم دمانس مي تواند به علت چندين بيماري مختلف ايجاد گردد، بعضي از اين بيماري ها درمان پذير و بعضي نيز علاج ناپذيرند. به عنوان مثال؛ بيماري تيروئيد ممکن است باعث ايجاد دمانس گردد که با درمان اختلال تيروئيد، دمانس بهبود مي يابد.
دکتر زنده باد تشخيص دقيق و به موقع آلزايمر را مهم دانست و گفت: براي آنکه فرد مبتلا بتواند از بهترين مراقبت و درمان برخوردار شود، تشخيص دقيق نوع دمانس ضرورت دارد. همان طور که گفته شد، بيماري آلزايمر، شايعترين نوع دمانس است و علائم آن شامل از دست رفتن حافظه، قضاوت و استدلال و تغييراتي در حالات و رفتار است. از آنجا که بيماري آلزايمر شروعي تدريجي و خاموش دارد، ممکن است مدت طولاني جلب توجه نکرده و به اشتباه تصور شود اين تغييرات بخشي از روند طبيعي پيري است. عدم توجه به اين علائم، تشخيص بيماري را به تعويق مي اندازد.
وي در خصوص علايم آلزايمر به سالمندان هشدار داد: دمانس و آلزايمر، يکي از بيماري هاي شايع دوران سالمندي است که عوارض و ناگواري بر فرد، خانواده و جامعه دارد. اختلال در حافظه، دشواري در انجام کار هاي عادي، ضعف بيان، گم کردن زمان و مکان، ضعف يا کاهش قضاوت، مشکلات در تفکر ذهني، جا به جا گذاشتن اجسام، تغييرات در حالات و رفتار، تغييرات در شخصيت و از دست دادن انگيزه ۱۰ علامت شايع آلزايمر است.
به گفته اين متخصص، متاسفانه اکثر خانواده ها، اختلالات شناختي فرد سالمند را به افزايش سن او نسبت مي دهند و زماني که بيماري پيشرفت کرد و علايم رفتاري مثل بي قراري ، توهم ، هذيان ، اختلالات خواب شروع شد به پزشک مراجعه مي کنند و در واقع اکثر بيماران در کشور ما در مرحله متوسط تشخيص داده مي شوند که در نتيجه هزينه هاي زيادي بر خانواده و نظام سلامت وارد مي کند.
دکتر زنده باد خاطرنشان کرد: اين در حاليست که با افزايش اگاهي جامعه از علائم هشدار دهنده بيماري آلزايمر و ارجاع به موقع به متخصصين مغز و اعصاب و متخصصين طب سالمندان در کشور و درمان زود هنگام، موجب کاهش هزينه هاي اضافي بر سيستم سلامت جامعه خواهد شد.
بيتا نوروزي- جام جم آنلاين




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «متاسفانه جامعه شناخت کافي نسبت به نشانه هاي آلزايمر در دوران سالمندي ندارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..