تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس»/ سپهری: توجه رهبری مهم‌ترین دلگرمی برای نویسندگان است

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» منتشر شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس، امروز (هشتم مهرماه ۱۳۹۷) همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» - خاطرات بانوی کرُد کرمانشاهی از روز‌های مقاومت در برابر نیرو‌های متجاوز بعثی- از سوی مؤسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی آغاز شد.

در این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری و مهناز فتاحی نویسنده و راوی کتاب فرنگیس حضور دارند. 

در این مراسم ابتدا معصومه آباد نویسنده کتاب من زنده ام گفت: معرفی فرنگیس حیدرپور و روایت رشادتی که او در دوران دفاع مقدس از خود نشان داد، به ما خیلی چیزها را فهماند. اینکه در آن دوران خطیر در میان دشت ها و مرغزارها و روستاهای دورافتاده دخترکانی زندگی می‌کردند از جنس بلوط، آهو و خورشید. همه این ویژگی ها در وجود فرنگیس حیدرپور بود.

وی افزود: استعاره و تعابیر کتاب برایم جالب بود؛ چرا که همه ما از دوران کودکی چنین خاطراتی داریم. در تمام صفحات کتاب اگرچه با سینه پردرد این بانو آشنا شدم، اما دردناک‌ترین بخش کتاب فصل ١١ و ١٢ آن است. چرا که حلاوت و شیرینی پایان جنگ را نشان می‌دهد. در همین حین چشیدن حلاوت پایان جنگ ناگاه عملیات مرصاد رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه فصل ۱۱ و ۱۲ کتاب فرنگیس بسیار غم‌انگیز و ناباورانه است، افزود: سربازانی که می‌توانستند دوشادوش سربازان ایرانی بجنگند از پشت به آنان خنجر می‌زنند.

مرتضی سرهنگی، مدیر سابق دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری نیز در این نشست گفت: در جنگ‌های دفاعی همه سرباز می‌شوند. کسی پیر و جوان و زن و مرد نیست و همه سرباز می‌شوند. بعثی‌های عراق هم روی یک مسأله در حمله به ایران حساب نکرده بودند و آن سرباز شدن مردم ایران بود.

سرهنگی ادامه داد: خانم فرنگیس حیدرپور با تبر، نیروی دریایی با ناو‌ها و... همه سرباز شدیم تا از مملکت‌مان دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه نوشتن پس از جنگ سنت است، گفت: در دنیا هم اینگونه است و همه از جنگ‌ها می‌نویسند تا به مردمشان نشان دهند مملکت چه روز‌هایی را گذرانده و چه رشادت‌ها دیده است، چیزی که نوشته نشود، گویی وجود نداشته است.

سرهنگی با تاکید بر اینکه مردم ما خانم فرنگیس را نمی‌شناختند، اما با این کتاب او را شناختند، گفت: تا ادبیات جنگ ما به روستا‌ها نرود، اصالت خود را به دست نمی‌آورد؛ زیرا بسیاری از فرماندهان و اسیران ما در روستا‌ها هستند و کسی آن‌ها را نمی‌شناسد؛ در حالی که برای مملکت بسیار فداکاری کرده‌اند.

در این مراسم همچنین معصومه سپهری نویسنده کتاب «نورالدین پسر ایران» گفت: تا زمانی که مهناز فتاحی ها (نویسنده کتاب فرنگیس) نباشند، رنج های فرنگیس ها بیان نمی شود. کاش با این کتاب ها درست برخورد کنند. این به ما نویسنده ها انگیزه می دهد که پرکارتر باشیم. کسانی که جان و دلشان با دفاع مقدس پیوند خورده، نمی توانند حقایق آن دوران را ننویسند.

سپهری اضافه کرد: چه دنیا ادبیات ما را به رسمیت بشناسد و چه نشناسد، اگر این موارد مکتوب نشود، وجدان‌ها بیدار نمی‌شود. این آثار نشان می‌دهد ملت ایران در طول تاریخ چه سختی‌هایی را گذرانده است.

نویسنده کتاب «نورالدین پسر ایران» خاطرنشان کرد: توجه حضرت آقا مهم‌ترین دلگرمی برای نویسندگانی امثال من است؛ چون ایشان می‌دانند در این شلوغی روزگار، توجه به فضای جنگ می‌تواند به ما کمک کند تا با عزت از این دوران سخت عبور کنیم.

وی در پایان گفت: مطمئنا فرنگیس ترجمه خواهد شد و از آن فیلم‌هایی ساخته می‌شود، اما خواهش می‌کنم با روش‌های درست و احترام به حقوق مادی و معنوی راوی و نویسنده این کارها انجام شود.

همچنین؛ مهناز فتاحی نویسنده و راوی کتاب فرنگیس در این مراسم گفت: اگر روزی فرنگیس حیدرپور با تبر به سرباز عراقی یورش برد و او را کشت، امروز من با قلم خود و روایت چنینی رشادت هایی از سرزمینم دفاع می کنم. ما در زمان جنگ کودک بودیم اما جنگ را با صدای خمسه خمسه عراقی ها با دل و جان حس کردیم.

وی درباره چگونگی نگارش این کتاب گفت: او (فرنگیس حیدرپور) اصلا راضی به تعریف خاطراتش نمی شد. مدام می گفت کار مهمی نکرده ام. وقتی به او گفتم پدر من سال ها در چغاله جایی که تو زندگی می کردی با دشمن جنگید و شاید بارها او را دیده باشی؛ انگار سرنوشت ما را به هم پیوند زد و این شد که این کتاب خاطرات به نگارش درآمد. هنوز هم منطقه کرمانشاه مین های کشف نشده دارد که قربانی می گیرند. اید به آنها بیشتر رسیدگی شود؛ خیلی از آنها هنوز پرونده جانبازی ندارند.

فتاجی در ادامه با اشاره به نقش زنان در نگارش و روایت دفاع مقدس گفت: زنان نویسنده دفاع مقدس به حمایت بیشتری نیاز دارند. من از همان زمان کودکی که پدرم را در لباس رزم و پوتین های جنگی می دیدم، به دفاع مقدس و ... علاقه مند شدم. از همان زمان به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می رفتم و کتاب می خواندم.

در پایان این مراسم با حضور فرنگیس حیدرپور و ابراز خرسندی او از توجه رهبری به این کتاب، از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب فرنگیس رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» 

گفتنی است؛ کتاب «فرنگیس» ۱۷ مرداد ۹۴ در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شده بود.

ادامه دارد ...




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس»/ سپهری: توجه رهبری مهم‌ترین دلگرمی برای نویسندگان است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..