تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




محصولات وارداتی؛ خاری در چشم تولیدکننده داخلی/ تولیدکنندگان دارو‌های دام و طیور گرفتار سیاست‌های غلط ۲ وزارتخانه

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «واردات ممنوع، صادرات ممنوع» به دنبال نوسانات ارزی هر روز این جملات در رسانه ها به تیتر یک خبرها تبدیل می شود، یک روز صادرات گوجه ممنوع می شود و یک روز صادرات دارو، یک روز واردات دارو و یک روز واردات انواع خوراکی تا شاید بتوان با مشکل ارزی و اقتصادی که در کشور رخ داده است مقابله کرد، هر چند روزی خبر از صادرات قاچاقی و وروی از واردات بی رویه خبر به گوشمان می رسد.

در دوران تحریم و  جنگ اقتصادی این اقتصاد دانش بنیان است که کشور را نجات می دهد، در دوران تحریم و جنگ اقتصادی باید روی پای خودمان بایستیم و با تکیه بر تلاش دانشمندان و محققان جوان ایرانی بتوانیم چرخ های تولید و اقتصاد در کشور را روی ریل دانش به حرکت در آوریم.

محصولات وارداتی؛ خاری در چشم تولیدکننده داخلی/ تولیدکنندگان دارو‌های دام و طیور گرفتار سیاست‌های غلط ۲ وزارتخانه

مححقان کشور در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید داروهای انسانی و به ویژه داروهایی برای دام و طیور و آبزیان شده اند، تولیداتی که از دل خاک ارزشمند کشورمان به دست آمده اند و می توانند از نظر غذایی برای سلامت ایرانیانی که این دام و طیور و آبزیان را مصرف می کنند، مفید و اثربخش باشند اما مشکل کار آنجاست که با وجود تولید داخل همچنان شاهد واردات بی رویه این محصولات هستیم و در این شرایط که نرخ ارز تا به این میزان بالارفته است، ارز بسیاری برای واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارند خرج می شود و این موضوع به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند.

تولید فرآورده های پروبیوتیک دانش بنیان بومی در کشور

مریم تاج آبادی ابراهیمی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به محصولات دانش بنیان که در این شرکت تولید می شود، گفت: محصولات دانش بنیانی ما در قالب میکروارگانیسم های کاربردی و پروبیوتیک هاست، همچنین مکمل های پروبیوتیک هایی برای بیماران گوارشی، دیابتی و کودکان و خانم ها تولید می کنیم.

مدیرعامل این  شرکت دانش بنیان ادامه داد: شرکت های بسیاری در زمینه تولید محصولات پروبیوتیک فعالیت می کنند، ما در زمینه پروبیوتیک غذایی و مکمل های پروبیوتیک دام و آبزیان  بخش اعظم بازار را در دست داریم.

ابراهیمی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: امسال وارد تولید پروبیوتیک های انسانی شدیم و تازه وارد بازار شده ایم و امیدواریم مانند پروبیوتیک های غذایی و دامی بتوانیم در بازار موفق حضور پیدا کنیم.

توان تامین نیاز کشور و خاورمیانه را داریم

وی با بیان اینکه ما به عنوان اولین واحد صنعتی تولید کننده پروبیوتیک در سال 1383 آغاز به کار کردیم، گفت: هدف ما از راه اندازی شرکت دانش بنیان، تولید میکرو ارگانیسم های کاربردی در صنایع غذایی و فرآورده های بیولوژیک بود.

مدیرعامل این  شرکت دانش بنیان به ظرفیت تولید این شرکت دانش بنیان در حوزه پروبیوتیک اشاره کرد و افزود: سالانه بالغ بر 7 هزار تن، انواع محصولات مانند استارترهای لبنی، پروبیوتیک های انسانی (غذایی و مکمل های دارویی)، انواع پروبیوتیک های دام، طیور و آبزیان، فرآورده های بیولوژیک اعم از توکسین بایندر، آنزیم و سایر متابولیت های میکروبی را تولید و به بازار ایران و خاورمیانه عرضه می کنیم.

محصولات وارداتی؛ خاری در چشم تولیدکننده داخلی/ تولیدکنندگان دارو‌های دام و طیور گرفتار سیاست‌های غلط ۲ وزارتخانه

ابراهیمی ادامه داد: ما با بهره گیری از مجهزترین تجهیزات تولید بر اساس استانداردهای بین المللی، آزمایشگاه های تخصصی و مجهز در بخش تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت مطابق با آخرین استاندارد های بین المللی، همکاری با برترین مراکز تحقیقاتی و نیروهای متخصص و مجرب ملی و بین المللی و سرمایه گذاری عظیم در راستای افزایش حجم تولید صنعتی، به بومی سازی تولید این محصولات نوین پرداخته ایم و و قادر به تأمین نیاز کشور و خاورمیانه هستیم.

مدیرعامل این  شرکت دانش بنیان با بیان اینکه محصولات تولیدشده در شرکت های دانش بنیان از ریشه های بومی تولید می شوند، گفت: به دلیل اینکه محصولات پروبیوتیک دام و آبزیان از ریشه های تولید داخل تولید می شوند، از نظر امنیت غذایی مطمئن هستند و نسبت به سویه های خارجی که مشخص نیست از چه مواد و ریشه ای تولید شده امنیت بیشتری دارند.

مشکل تامین ماده اولیه و نقدینگی گریبانگیر تولیدکنندگان داروی انسانی و دامی

این مدیر عامل در ادامه به مشکلاتی که تولیدکنندگان دارو با آن مواجه هستند اشاره کرد و افزود: مشکلاتی که امروز همه تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، تامین مواد اولیه و کمبود نقدینگی است  در حالی که تامین ماده اولیه دارو برای تامین نیاز مردم باید به صورت فوری انجام شود اما برگشت پول فروش داروها بسیار طولانی است و همه این ها به تولید داخلی آسیب وارد می کند.

واردات  تیر خلاصی به تولید داخلی

  ابراهیمی در ادامه یکی از بزرگترین مشکلات این شرکت دانش بنیان را واردات دانست و گفت: واردات بی رویه به تولید ما آسیب رسانده است، واردات بی رویه موجب شده است علی رغم اینکه تولید دانش بنیان داریم و شرکت های بسیاری محصولات مشابه محصول ما تولید می کنند  اما هنوز واردات حرف اول را می زند و این واردات به تولید داخل و تولیدکنندگان آسیب وارد می کند.

مدیرعامل این  شرکت دانش بنیان افزود: علی رغم اینکه محصولات پروبیوتیک دام و آبزیان در کشور را شرکت های دانش بنیان بسیاری تولید می کنند اما شاهد آن هستیم که واردات خارج از تعرفه ها انجام می شود و این از نظر اقتصادی  به کشور آسیب می زند زیرا واردات این محصولات موجب خروج ارز از کشور می شود.

محصولات وارداتی؛ خاری در چشم تولیدکننده داخلی/ تولیدکنندگان دارو‌های دام و طیور گرفتار سیاست‌های غلط ۲ وزارتخانه

دامپزشکی از تولیدکنندگان داروهای دام و طیور حمایت نمی کند

وی با اشاره به محصولاتی که واردات مشابه خارجی زیادی دارند، تصریح کرد: واردات مکمل های دامی در حوزه دام و طیور بسیار جدی است، سازمان غذا و دارو حمایت بهتری را از تولیدکننده داروهای انسانی دارد و وقتی دارویی در ایران تولید می شود واردات داروی مشابه خارجی  آن محدود می شود و تولیدکننده بیشتر مورد حمایت قرار می گیرد و بازار خود را دارد

وی تاکید کرد: برخلاف سازمان غذا و دارو که از تولیدکنندگان داروهای انسانی با ایجاد محدودیت در واردات از تولیدکننده داخلی حمایت می کند اما در سازمان دامپزشکی هیچ محدودیتی برای واردات وجود ندارد و واردات محصولات پروبیوتیک دام و آبزیان خارج از تعرفه و بی رویه انجام می شود.

سازمان دامپزشکی متولی محدودیت واردات نیست

محسن مهدوی نژاد مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه درخواست تولیدکنندگان داروهای دام و طیور برای محدود کردن واردات منطقی است، گفت: ما بارها به تولیدکنندگان داخلی داروهای دام و طیور اعلام کرده ایم که برای محدود کردن واردات درخواستشان را به غلط به سازمان دامپزشکی مطرح می کنند زیرا سازمان دامپزشکی متولی اعمال محدودیت برای واردات نیست.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان دامپزشکی در حوزه دارو و مواد بیولوژیک بر اساس قانون مصوبه نظارت بر بهداشت و کیفیت محصولات داخلی و وارداتی است و طبق قانون درخصوص تنظیم بازار و افزایش تعرفه و  ممنوعیت واردات بر خلاف وزارت بهداشت و سازمان غا و دارو که طبق قانون خود متولی صفر تا صد داروهای انسانی است، سازمان دامپزشکی متولی صفر تا صد داروهای دام و طیور و آبزیان نیست.

دو وزارتخانه ای که در حمایت از تولید داخل شانه خالی می کنند

مهدوی نژاد تصریح کرد: تنظیم بازار داروهای دام و طیور و آبزیان  با حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی است و اعمال تعرفه بر محصولات وارداتی به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و وقتی سازمان دامپزشکی برای حمایت از تولید داخل مورد استعلام قرار می گیرد، بالاترین تعرفه را برای محصول مشابه خارجی درخواست می کند تا بتوانیم از تولید داخل حمایت کنیم و محصول خارجی با تعرفه بالا یا مشکلات و سختی های بسیار وارد کشور شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سازمان دامپزشکی تصمیم گیرنده صفر تا صد  داروهای دام و طیور نیست  و نمی تواند محدودیت های لازم در واردات محصول مشابه خارجی را اعمال کند و تولیدکنندگان داروهای دام و طیور چون در مواردی تولیدکننده داروهای انسانی نیز هستند یا از سیاست ها در حوزه بازار داروی انسانی باخبر هستند، همان  حمایتی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان دارد از سازمان دامپزشکی توقع دارند.

قوانین حامی تولیدکننده داخلی نیست

 مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی نمی تواند به دلایل غیر بهداشتی در تنظیم بازار و اعمال محدودیت بر واردات دخیل باشد زیرا در چارچوب قانون این موضوع خارج از حیطه وظایف سازمان دامپزشکی است و ما همیشه به صورت مشورتی به مسئولان حوزه بازرگانی جهادکشاورزی و تعرفه گذاری واردات در وزارت صنعت پیشنهاداتی می دهیم تا از تولیدکنده داخلی حمایت صورت بگیرد.

وی افزود: قانون دامپزشکی مربوط به سال 50 و 47 سال پیش است، البته آیین نامه ای داریم که در طبق این آیین نامه می توانیم واردات مشابه خارجی را  در قالب بازدید از سایت تولیدی بگیریم اما قسمت امور بین الملل و سازمان تخصصی وزارت جهادکشاورزی با بازدیدها مخالفت می کنند و خیلی راحت این آیین نامه سازمان دامپزشکی را نادیدهگرفته اند  و حربه ای که می توانیم برای کنترل بازار داشته باشیم از ما گرفته اند.

راهکاری برای ممنوعیت واردات محصولات دام و طیور

مهدوی نژاد تاکید کرد: ما بارها به تولیدکنندگان داخلی دارو و مکمل دام و طیور گفته ایم می توانند از طریق وزارت صنعت و معدن در آبان ماه و آذر ماه درخواست کنند که وزارت صمت جلوی واردات مشابه خارجی را بگیرد و با پیشنهاد به هیئت وزیران واردات ممنوع است.

 مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی با اشاره به راهکاری برای جلوگیری از واردات محصولات خارجی به تولیدکنندگان گفت: سازمان دامپزشکی ثبت سفارش نمی کند که جلوی ثبت سفارش را بگیرد، سازمان دامپزشکی در خصوص ثبت سفارش اظهار نظر بهداشتی می کند و جای خوشحالی دارد که تولیدکنندگان داخلی سازمان دامپزشکی را تا این میزان توانمند می بینند که همه انتظاراتشان را از سازمان دامپزشکی دارند اما جای نارحتی دارد که دست ما بسته است و نمی توانیم آن طور که باید از آنها حمایت کنیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «محصولات وارداتی؛ خاری در چشم تولیدکننده داخلی/ تولیدکنندگان دارو‌های دام و طیور گرفتار سیاست‌های غلط ۲ وزارتخانه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..