تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا شاخص بورس رکورد می‌زند؟

شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تا ۶۰۰۰ هزار واحد رشد کرد و رکورد بی‌سابقه را رقم زد وضعی که تحلیلگر بازار سرمایه آن را متاثر از پیش‌بینی افق سودآور برای شرکت‌های شاخص و بزرگ بورس می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از پانا، امیرحسین شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تحلیل بازارها اظهار کرد:‌ با وضعی که اکنون وجود دارد تحلیل بازارها کار چندان ساده‌ای نیست. هفته گذشته بازار متاثر از اظهارات روسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا با افزایش قیمت دلار همراه بود.

وی ادامه داد:‌ علت رشد شاخص بورس این است که شرکت‌های شاخص و بزرگ بورس به دلیل بالا رفتن قیمت نفت و افزایش قیمت حاصل از صادرات محصولات گازی و پتروشیمی افق سودآوری دارند و این وضع بر رشد شاخص بورس تاثیرگذار است.

ایجاد جذابیت در بازار بورس برای مهار نقدینگی

شریعتی تصریح کرد:‌ یکی دیگر از دلایل رشد شاخص بورس ایجاد جذابیت از طریق افزایش شاخص است که برای مهار نقدینگی سرگردان پیش‌بینی شده است.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ اگر زیرساخت‌هایی فراهم شودکه از ضعیف‌تر‌شدن پول ملی در مقابل پول کشورهای دیگر بهره گرفته شود عاملی مثبت خواهد بود و تنها در وضعی به وجود می‌آید که اقلام متنوعی برای صادرات وجود داشته باشد. اما اقلام عمده صادراتی ایران نفت خام است و بخش اعظم صادرات نفت خام است که با نزدیکترشدن به 13 آبان و شروع تحریم‌های شدید نفتی ممکن است با نوسان‌هایی همراه باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر صادرات غیرنفتی کشور به اندازه‌ای باشد که بتواند جبران درآمدهای نفتی را داشته باشد کسری درآمد نفت یک فرصت برای اقتصاد کشور خواهد بود. البته افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا به درآمد نفت نیازمند ایجاد زیرساخت‌های درازمدتی است که انجام آن در برهه زمانی کنونی ساده نخواهد بود.

بانکها پشت تحریم پنهان شده‌اند

وی با اشاره به مشکل‌هایی که در سیستم بانکی کشور وجود دارد، اظهار کرد:‌ بانکها پشت تحریم پنهان شده‌اند تا ناکارآمدی خود را جبران کنند. یکی از دلایل افزایش نرخ دلار رشد نقدینگی است و عامل رشد نقدینگی نیز سود بالایی است که به سپرده‌های بانکی داده می‌شود و این روند ادامه دارد و نقدینگی آنقدر مهارناشدنی است که هر کالایی به کالای سرمایه‌ای بدل شده است.

تحلیلگر بازار سرمایه‌ خاطرنشان کرد: عامل اصلی افزایش نرخ ارز سپرده‌گذاری، سفته‌بازی و انگیزه سپرده‌گذاران برای خروج دارایی از بانک‌هاست. اگرچه بانک‌ها نیز تلاش می‌کنند تا سود بانکی را در نرخ 23 درصد نگاه دارند. بانک مرکزی نیز ابزار لازم را برای مهار نقدینگی در اختیار ندارد و بانکها این بازی پرداخت سود بالای بانکی را ادامه می‌دهند.

وی عنوان کرد:‌ بانک‌ها دارای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با نرخ سود ثابت هستند که نرخ سود بالا پرداخت می‌کنند و سود سپرده از محل زیان بانک و سود تسهیلات پرداخت می‌شود.

شریعتی بیان کرد:‌ در هنگام اخذ تسهیلات بخشی از وام به عنوان سپرده در بانک بلوکه می‌شود و اخذ کارمزد و برخی شگردهای بانکی موجب می‌شود تا نرخ سود تسهیلات بانکی از نرخ تعیین شده 18 درصد بیشتر باشد. بخشی از این سود به سپرده‌گذاران و بخشی برای جبران زیان بانک‌ها هزینه می‌شود و این روند تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که بانک و وام‌گیرنده قادر به تامین آن باشد و زمانی که رمق‌ آنها تمام شد قادر به پرداخت سود سپرده نخواهند بود.

وی ادامه داد: با وضعی که بانکها درگیر آن هستند مدیریت‌پذیر نیستند و البته همه بهانه‌ای دارند به نام تحریم و می‌گویند که تحریم موجب این مشکلات شده است درحالی که این ناکارآمدی‌ها دربانکها و برخی از صنایع کشور از جمله صنعت خودروسازی از گذشته وجود داشته است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا شاخص بورس رکورد می‌زند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..