تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آخرین وضعیت یادگارهای "عزت &am

خانه ـ موره عزت‌الله انتظامی که اخیرا عصای این بازیگر هم به آنجا اهدا شده است، پس از تجهیز و جانمایی با همراهی سازمان میراث فرهنگی، در آینده‌ای نه چندان دور آن‌طور که گفته می‌شود، پذیرای تعدادی دیگر از وسایل و آثار مربوط به این هنرمند خواهد شد.

به گزارش ایسنا، آقای بازیگر در طول دوران فعالیت خود، یادگاری‌های بسیاری بر جای گذاشت، یادگاری‌هایی که هرکدام از آن‌ها تاریخی ارزشمند از سینمای ایران و همچنین مقطعی از تاریخ را در خود دارد. بسیاری از این یادگاری‌ها را اکنون می‌توان در خانه ــ موزه این هنرمند در محله قیطریه یا در موزه سینما واقع در باغ فردوس پیدا کرد.

عزت الله انتظامی که از بانیان تاسیس موزه سینما بوده است، در این زمینه بیان کرده بود: بعد از اولین جایزه‌ای که از جشنواره شیکاگو گرفتم، می‌ترسیدم که این جایزه را بدزدند و از دستش بدهم، به همین دلیل با چند هنرمند دیگر تصمیم گرفتیم تمام چیزهای ارزشمندی که درباره سینما داریم را یک جا جمع کنیم. پس آن‌ها را ابتدا به لاله‌زار و بعد از مدتی هم به باغ فردوس بردیم و یک گنجینه بسیار ارزشمند در آن مکان جمع شد.

این هنرمند پیشکسوت چند سال قبل خانه‌اش در “بلوار اندرزگو” را هم به موزه تبدیل و پس از آن در خانه‌ای دیگر اقامت کرد و از آن زمان این خانه که یک سالن تئاتری هم دارد به یک مکان فرهنگی تبدیل شده است.

 خبرنگار ایسنا گفت‌گویی با مدیرعامل موزه سینما و همچنین مدیر خانه ـ موزه عزت‌الله انتظامی داشته و از شرایط این دو مکان فرهنگی بعد از درگذشت این هنرمند پرس‌وجو کرده است.

علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینمای ایران درباره اینکه آیا پس از درگذشت عزت‌الله انتظامی یادگاری دیگری به غرفه آثار این هنرمند در موزه اضافه شده است؟ به ایسنا گفت: بعد از فوت این هنرمند، یک چراغ پی‌سوز مخصوص مقنی‌ها که این هنرمند در فیلم «مینای شهرخاموش» از آن استفاده کرده‌ بود از طرف آقای امیر شهاب رضویان به موزه‌سینما اهدا شد و در غرفه مخصوص عزت الله انتظامی قرار گرفته است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه این هنرمند یک خانه ـ موزه هم دارد تعدادی از آثار و یادگاری‌هایشان در آن مکان گردآوری شده و آن چیزهایی که بیشتر جنبه سینمایی داشته اکنون در موزه سینما نگهداری می‌شود. براین اساس اضافه کردن اشیاء به موزه‌ها تابع قوانین مشخصی است و در ابتدا باید اهدا کننده درخواست بدهد و سپس با او وارد مذاکره و گفت‌وگو می‌شویم.

ویترین مربوط به آثار اهدا شده توسط عزت الله انتظامی به موزه سینما

مدیرعامل موزه سینما یادآور شد: ما باید بتوانیم فضای تازه‌ای ایجاد کنیم تا آنچه به گسترش تاریخ سینما و شناخت بیشتر مخاطبین از یک شخصیت کمک می‌کند، به وجود بیاید. به همین خاطر من در مراسم درگذشت این پیشکسوت آمادگی موزه را برای غنا بخشیدن غرفه این هنرمند به خانواده‌ ایشان اعلام کردم و در حال حاضر بیشتر تمایل داریم تا به دست نوشته‌ها، فیلمنامه‌هایی که او در آن‌ها بازی کرده‌ و در خانه شخصی خودشان یا خانه موزه قرار گرفته است، دسترسی پیدا کنیم تا از این راه نقش او را در حوزه سینمای ایران بیش از پیش معرفی کنیم.

قاسم‌خان با اشاره به اینکه “عزت الله انتظامی خود از بنیانگذاران موزه سینما بوده، اولین سنگ‌ بنای آن را گذاشته و یادگاری‌هایی را به موزه اهدا کرده است”، گفت: آقای انتظامی یک شخصیت چند وجهی بود که هم در حوزه سینما و هم در تئاتر فعالیت‌های موثری داشت و ما در موزه سینما، آثاری که مربوط به فعالیت‌های سینمایی این هنرمند است را نگهداری می‌کنیم و یادگاری‌هایشان درباره تئاتر هم در مکان دیگری نگهداری می‌شود.

ویترین مربوط به آثار اهدا شده توسط عزت الله انتظامی به موزه سینما

به گزارش ایسنا، اهدایی‌های عزت الله انتظامی به موزه سینما و موجود در ویترین این موزه به این شرح است: جایزه هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از جشنواره شیکاگو برای فیلم ” گاو” – ۱۳۵۰، جایزه دوچرخه طلایی از جشنواره وزول فرانسه برای فیلم ” گاو” – ۱۳۵۰، جایزه سومین دوره جشنواره سپاس برای فیلم “آقای هالو” – ۱۳۵۰، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم “گراند سینما” – ۱۳۶۷، تندیس پنجمین دوره هفته فرهنگ‌های جهانی در مقر یونسکو- ۲۰۰۶، تندیس نخستین جشنواره تجلیل از برگزیدگان شهر، نشان سپاس انجمن حافظان فرهنگ و هنر – ۱۳۷۳،‌ گواهی دریافت هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از هفتمین جشنواره شیکاگو برای فیلم “گاو” – ۱۹۷۱، گواهی مدرک درجه یک هنری،‌ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد هیات داوران سندیکای سینماها (نخستین جشنواره فیلم‌های سینمای ایران) برای فیلم “گاو”- ۱۳۴۹، نقاشی پرتره از عزت الله انتظامی‌، قلم منحصر به فرد یوروپن، کلاه مرشد نمایشنامه امیرارسلان- ۱۳۴۶، انگشترهای فیلم‌های “بازیچه”، “شیرک” و “قیامت عشق”،‌ تسبیح و نقاب از نمایش‌های دهه  – ۱۳۴۰،‌ آکسسوار فیلم “گاو”،‌ عینک، مهر،‌ دوربین عکاسی،‌ برگه دست نوشته مخملباف برای انتظامی، کارنامه تحصیلی، کارت خبرنگار وزارت بهداری، نسخه قرارداد فیلم، کتاب “جادوی صحنه”، برگه دستنویس علی حاتمی برای انتظامی، بروشور تئاتر در نقش “موبد”، بروشور تئاتر “بهترین بابای دنیا”، بروشور تئاتر ” رویا” و “خطر مرگ! استعمال دخانیات ممنوع”، بروشور تئاتر کمدی “بازرس”، بروشور تئاتر “بیگانه ای در خانه”، بروشور اعلان برنامه تئاتر، بروشور تئاتر پستخانه،‌ بولتن جشنواره وزول، بولتن هفته فرهنگ های جهانی در فرانسه – ۲۰۰۶،  بریده جراید صحافی شده از فیلم “گاو” (۲ عدد خارجی و ایرانی)،  برگه عضویت پیش اهنگی، پاسپورت باطل شده، کارت شرکت سهامی فروشگاه فردوسی، کارت عضویت سندیکای هنرمندان فیلم ایرانی، کارت عضویت سندیکای گویندگان فیلم ایرانی، قرارداد خدمات فیلم “حاجی واشنگتن”، برگه پیش نویس کارت ثبت نام دانشگاه تهران،‌ برگه حکم بازنشستگی، برگه تائید پایان نامه از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران،‌کارت کارمند بانک صنعتی و معدنی تهران، کارت دانشجویی وزارت علوم و آموزش عالی، دفترچه فیلم “حاجی واشنگتن”،‌ برگه اداره نظام وظیفه وزارت جنگ، ۳ عدد قاب عکس کوچک،‌ نقاشی قاب شده جلد کتاب “آقای بازیگر” از “آیدین آغداشلو”.

ویترین مربوط به آثار اهدا شده توسط عزت الله انتظامی به موزه سینما

همچنین شکرخدا گودرزی مدیر خانه ـ موزه عزت‌الله انتظامی با بیان اینکه “بعد از فوت این هنرمند یادگاری‌ها و اشیا دیگری به این خانه موزه اضافه شده است” به ایسنا گفت: اکنون بسیاری از وسایل شخصی آقای انتظامی مانند عینک، سمعک و حتی برخی لباس‌ها، عصاها و تابلوهایی از این هنرمند توسط مجید انتظامی به این خانه موزه تحویل داده شده است. 

او ادامه داد: قرار است در فاز دوم کتاب‌های‌ این هنرمند هم به موزه اهدا شود. دو مجسمه، یکی به صورت سردیس و دیگری به شکل مومی از این  هنرمند در خانه هنرمندان ایران قرار دارد و با صحبتی که با  آقای رجبی معمار  مدیرعامل خانه هنرمندان ایران داشته‌ایم، ایشان موافقت کردند تا این مجسمه‌ها به خانه ـ موزه منتقل شوند. همچنین با آقای حجت الله ایوبی ـ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ در ایران هم صحبت‌هایی کرده‌ایم تا دست نوشته این هنرمند که در یونسکو قرائت شده همراه با فیلم آن به ما داده شود، زیرا خود آقای انتظامی آن متن را به نوعی کارگردانی کرده‌اند.

سردیس عزت الله انتظامی در خانه هنرمندان 

گودرزی با بیان اینکه “فیلمی هم از این هنرمند که بخشی از تاریخ  شفاهی هنر است از مرکز اسناد پژوهش‌های کتابخانه ملی گرفته‌ایم” بیان کرد: ما باید داشته‌هایمان را جمع‌آوری کنیم و امیدواریم به زودی بازنمایی مناسبی از این یادگاری‌هایی که در اختیارمان قرار گرفته داشته باشیم. با این حال این وسایل هنوز در خانه موزه جانمایی نشده‌اند. صحبتی با سازمان میراث فرهنگی داشتیم و قرار شد در بخش‌هایی مثل تجهیز، جانمایی و عرضه در موزه به ما کمک کنند. در حال حاضر هم امکان بازدید از موزه وجود دارد اما برای اینکه بتوانیم وارد فاز بعدی‌مان شویم باید کمی تامل کنیم.

خانه موزه عزت الله انتظامی

مدیر خانه ـ موزه عزت الله انتظامی درباره فعالیت‌های سالن تئاتر این خانه ـ موزه توضیح داد: سالن تئاتر این مکان به صورت جدی در حال فعالیت است و برای فصل پاییز و مهرماه یک نمایش کودک و دو نمایش دیگر خواهیم داشت. این سالن نمایشی ظرفیتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر را در خود جای می‌دهد و تاکنون استقبال خوبی هم از نمایش‌هایی که در آن اجرا می‌شوند شده است. برنامه دیگری هم قرار است با مشارکت رادیو نمایش به نام «نمایشنامه‌خوانی هفت روایت عشق» هر شنبه در این سالن برگزار شود.

او که کارگردانی مراسم چهلم این هنرمند را برعهده داشت، درباره این مراسم بیان کرد: در مراسم چهلم این هنرمند، مجید انتظامی پسر او، به صورت نمادین عصای این هنرمند را به خانه موزه اهدا کرد تا به این شکل اهدای وسایل به موزه شکل رسمی به خود بگیرد.

به گزارش ایسنا، عزت الله انتظامی، سحرگاه روز جمعه ۲۶ مرداد در سن ۹۴ سالگی درگذشت و پیکر وی، صبح روز یکشنبه ۲۸ مرداد با حضور جمعی از یاران و دوستداران وی از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

خانه موزه عزت الله انتظامی خانه موزه عزت الله انتظامی

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آخرین وضعیت یادگارهای "عزت &am»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..