تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عزاداری برای امام حسین(ع) با حضور اهل فرهنگ و هنر

مراسم گرامی‌داشت هفتمین شب شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام‌جمعه تهران در این مراسم که چهارم مهرماه در موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد، با اشاره به اینکه در طول تاریخ و پس از واقعه عاشورا، گروهی از انسان‌ها کمر بسته پرچم آزادگی را به دست گرفته و در لباس اسارت در برابر نامردی‌ها و آدمکشی‌ها ایستادند بیان کرد: خداوند متعال برای آگهی دادن به ما نعمت‌هایی را در اختیارمان قرار داده است. ما وقتی به دنیا آمدیم هیچ نقشی بر ذهنمان ترسیم نشده بود و یک قلب صاف و تابلو نوشته‌نشده در اختیارمان قرار گرفت. خداوند به ما گوش و چشم عطا کرد، پس شنیده‌ها مواد اولیه هستند و انسان اگر هنرمند باشد، خواهد توانست با تکیه بر این مواد، سناریو زیبایی را به نمایش گذارد.

حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: انسان وقتی اطلاعاتی را با روزنامه کسب می‌کند، در حد آن روزنامه اطلاعات دارد، اما وقتی به محضر استاد می‌رسد در برابر او زانو زده، فراز و نشیب‌ها را طی کرده به جایی می‌رسد و خواهد توانست به گنجینه اخلاق دست یابد، لذا داشتن استاد خود نوعی اخلاق است و انسان باید باور کند از همه باید آموخت، گوش را باید باز کرد، تمام چیزهای مثبت را شنید و بیش از تشویق، انتقادها را به جان خرید.

امام جمعه تهران با اشاره به اینکه در روایتی از معصومین آمده است که همواره منزه باشید و زیبایی عالم معلول نظم دقیقی است که خدای متعادل در این جهان حاکم کرده است، بیان کرد: شما هم اوقات خود را به چهار بخش تقسیم کنید؛ در یک بخش مهم انسانی دلسوز و خیرخواه همواره شما را ویزیت کند، معایب‌تان را گوشزد کرده و به شما برای رفع آن راهکار دهد و این موضوعی است که در جامعه ما کمتر به آن توجه شده است. وقتی افراد موقعیتی به دست می‌آوردند گوش شنوایی ندارند و وقتی زمین می‌خورند دیگر کاری از دست هیچ فردی برنمی‌آید.

او در ادامه گفت: همه هنرمندان عزیز ما به‌مثابه کشتی هستند. این کشتی اگر خراب شود تمام افرادی که بر آن سوارند غرق خواهند شد، پس اگر هنرمند به هنر الهی و سازنده نپردازد، هنر خود را به ارزانی از دست داده است. ممکن است افرادی در این مسیر بزرگ یا کوچک شوند که حقشان نبوده است.

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به نقش اثرگذار رسانه‌های اجتماعی در تربیت انسان‌ها افزود: تریبون‌های نماز جمعه هم اگر در مسیر رفع مشکلات جامعه قرار نگیرد، جامعه بر باد می‌رود. امروز هم منبرهای جهانی و شبکه‌های مجازی که از هر مجازی حقیقی‌تر هستند، برد جهانی دارند که اگر سم باشد تمام جهان را مسموم کرده و اگر جان باشد به تمام پیکرهای بی‌جان، جان می‌بخشد.

او بیان کرد: انسان نیازمند داشتن طبیب جان است و فردی که از انتقاد و ایراد گرفتن گریزان است، در جهل مرکب خواهد ماند و بت خود را برای خود بزرگ کرده و در زمان سقوط فردی نمی‌تواند او را از جا بلند کند. پروردگار آیینه‌هایی شفاف برای نشان دادن زیبایی و زشتی‌ها در رأس آن قرآن کریم عطا کرده است. عقل هم به‌عنوان حجت باطنی مقرر شده و انسان صاحب فکر و اندیشه می‌تواند راه درست را از نادرست تشخیص دهد. انسان ظاهربین با یک لبخند هستی خود را می‌بازد اما انسان عاقل فکر می‌کند، نتایج امور را ارزیابی می‌کند و با نتیجه درست زندگی می‌کند.

امام جمعه تهران افزود: مرحوم کلینی کتابی از کاتب‌های مادر شیعه را نوشته که یکی از جلدهای این کتاب با عنوان “اصول کافی اخلاقیات” است و نخستین فصل از این جلد “عقل” است و بعد به سراغ “علم” رفته چرا که انسانی که علم داشته باشد اما عقل نداشته باشد بیشتر بر او سوار می‌شوند و بیشتر گرفتاری‌های امروز جامعه ما، همین دانشمندان بدون عقل هستند و افرادی که دانش و هنر خود را ارزان و آسان می‌فروشند نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام صدیقی با تأکید بر اینکه برخی از رسانه‌ها، ثروت‌های معنوی را از ما گرفته و موضوع و مشکلات اقتصادی و گرانی را مطرح می‌کنند، بیان کرد: این در حالی است که رسالت هنرمندان در تحکیم خانواده و تقویت صفات حسنه انسانی مانند صداقت و عدالت بسیار مؤثر است. نقش آثار هنری در این زمینه بسیار والا است. دغدغه ما نباید دنیا و این زندگی گذرا باشد و قیمت علم ما نباید دریافت ماهانه و جوایزی باشد که برای ساختن فیلم‌ها دریافت می‌کنیم.

او گفت: پول منبر ما نباید تبلیغ شخص یا جریان خاصی باشد. امانت یک امت در دست ماست. ما در حال فرهنگ‌سازی در جامعه هستیم و اگر آدرس غلط دهیم، انسانی که فرصتی را از دست داده، راهی برای بازگشت ندارد. نخستین رسالت دولت‌ها فرهنگ، دومین رسالت آن‌ها اقتصاد و سومین مورد سیاست است، اما متأسفانه به دلیل توجه بیش از اندازه به سیاست، فرهنگ هیچ‌گونه اولویتی ندارد و اقتصاد در اولویت دوم قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام صدیقی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه انسان اگر با عقل خود زندگی کند، با دین خود زندگی کرده و عقل انسان را به سمت دین هدایت کرده و دین هم به افراد برنامه می‌دهد، اظهار کرد: منبع آگاهی ما قرآن کریم است و قرآن از هیچ چیزی فروگذار نکرده و نیاز بشر در تأمین سعادت دنیوی و اخروی در آن محقق شده است. در کنار قرآن و حدیث، منابع دیگری هم وجود دارد که تاکنون در حوزه‌های علمیه از آن استفاده نشده که یکی از آن‌ها گنجینه‌ها نیایش است. چهارمین منبع هم زیارت‌نامه‌های حضرات معصومین علیهم‌السلام است که چشمه معرفت و ابر رحمت است.

او همچنین با اشاره به فضائلی از زیارت عاشورا بیان کرد: عاشورا جریان و تابلو همیشگی برای بشر است و زیباترین تابلو زندگی، عاشورا است و شهدای این واقعه انسان‌هایی هستند که مرگ برایشان شیرین است.

از جمله افراد حاضر در این مراسم می‌توان به سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، محمد الهیاری  مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد، دلاور بزرگ‌نیا رئیس میراث فرهنگی استان تهران، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، اصغر امیرنیا مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد، سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، و علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا و هنرمندانی چون: فریدون شهبازیان، جلیل رسولی، حسن ریاحی، بهزاد فراهانی، محمد سریر، ایرج راد، قطب‌الدین صادقی، سیاوش تهمورث، محمد رحمانیان، اسماعیل خلج، رضا ناجی، محمود عزیزی، حسین مسافرآستانه، اصغر همت، حمیدرضا نوربخش، داود فتحعلی‌بیگی، محمد فیلی، عبدالجبار کاکایی، رسول اولیازاده، اسماعیل آذر، عزت‌الله مهرآوران، هادی مرزبان، جمشید جهانزاده، عزت‌الله رمضانی‌فر، مهدی میامی، محمد شیری، حسین فرخی، قاسم زارع، پیام دهکردی، کریم اکبری‌مبارکه، محمد معتمدی و محمود فرهنگ اشاره کرد.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عزاداری برای امام حسین(ع) با حضور اهل فرهنگ و هنر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..