تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مدرسه بعد از خانواده، نقش عمده اي در «تربيت جنسي» دانش آموزان دارد

مدرسه بعد از خانواده، نقش عمده اي در «تربيت جنسي» دانش آموزان دارد

خبرگزاري آريا – يک روانشناس گفت: با باز گشايي مدرسه ها، يکي از دغدغه‌هاي خانواده‌ها و مدارس، تربيت جنسي دانش آموزان مطابق با آموزه‌هاي اسلامي است و با تغيير در نحوه زندگي و گستردگي وسايل ارتباط جمعي همچون گوشي‌هاي همراه که حاوي فيلم، عکس و دسترسي نامحدود به اينترنت هستند، پرداختن به آن امري ضروري به نظر مي رسد.
دکتر حسن عماري روانشناس در خصوص اهميت تربيت جنسي در دانش آموزان به جام جم آنلاين گفت: تربيت جنسي را به صورت هاي گوناگون تعريف کرده‌اند، گروهي معتقدند تربيت جنسي، «انتقال اطلاعات و مسائل جنسي» است. از اين جهت، معلمان و مربيان بايد از يک رشته معلومات آگاهي داشته باشند و آنچه را در اين باره مي دانند، به فرد منتقل کنند. برخي ديگر، تربيت جنسي را صرفاً به معني آموزش جنسي نمي دانند، بلکه تربيت جنسي را فراهم آوردن زمينه رشد غريزه جنسي به گونه اي مي دانند که همراه با استفاده لازم از اين غريزه، از انحراف ها و لغزش هاي جنسي نيز پيش گيري شود.
وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد تعريف دوم کامل تر از تعريف اول باشد؛ زيرا اگر فرد را با مجموعه اي از اطلاعات در زمينه اي خاص رها کنيم، به رشد و کمال او کمکي نشده است. چه بسا همين اطلاعات جنسي، موجب رشد (بلوغ) زودرس غريزه جنسي و در نتيجه انحراف او شود.
اين رواشناس تاکيد کرد: تربيت‌ جـنسي‌ مـانند هـر تربيت اصيل ديگري بايستي به جا و به موقع خود انـجام شود، نه زودتر از‌ زماني‌ که‌ لازم است و نه‌ ديرتر از آن. تـربيت جـنسي بـايد حتي از سال‌هاي قبل‌ از‌ دبستان‌ آغاز شود و کودک در هر مرحله از سنين‌ عمر خـود، اطـلاعات جـامع‌تري در اين‌باره‌ کسب‌ کند.
عماري خاطرنشان کرد: متاسفانه بيشتر نوجوانان جامعه ما در دستيابي به منابع معتبر موضوعات جنسي با محدوديت مواجه بوده و در اين زمينه نه تنها آموزش‌هاي موثر را دريافت نکرده، بلکه براي آنها دوره‌هاي آموزشي مورد نياز نيز طراحي و برنامه‌ريزي نشده است. اين موضوع آنجا اهميت مي‌يابد که در اغلب موارد مهمترين منابع نوجوانان در دستيابي به اطلاعات جنسي، دوستان و همسالان و رسانه‌هاي تصويري همچون شبکه‌هاي ماهواره‌اي و پايگاههاي اينترنتي و تصاوير و صحنه‌هاي هرزه‌نگاري است.
وي اظهار داشت: برخي يافته‌‌ها نشان مي‌دهند نوجوانان به طور متوسط ۴ روز در هفته و هر روز حداقل به مدت ۲ ساعت در مقابل يک صفحه الکترونيکي (تلويزيون، رايانه، گوشي تلفن همراه و …) قرار دارند. اين يافته‌ها به رابطه‌اي نيرومند بين برنامه‌هاي ارائه شده در رسانه و رفتار جنسي نوجوانان اشاره دارند، به طوري که نشان مي دهند تلويزيون نه تنها مي‌تواند به شيوهاي قدرتمند بر نگرشها، ارزشها و باورهاي نوجوانان اثر داشته باشد بلکه بر شروع زود هنگام رفتارهاي جنسي يا به تأخير انداختن آن نيز موثر باشد.
اين روانشناس، آموزش جنسي را در فرهنگ هر جامعه اي پيچيده دانست و گفت: نتايج تحقيقات حاکي از آن است که در واقع يکي از دغدغه‌هاي خانواده‌ها و مدارس، تربيت جنسي دانش آموزان مطابق با آموزه‌هاي اسلامي است و با تغيير در نحوه زندگي و گستردگي وسايل ارتباط جمعي همچون گوشي‌هاي همراه که حاوي فيلم، عکس و دسترسي نامحدود به اينترنت هستند، پرداختن به آن امري ضروري به نظر مي رسد.
وي در ادامه گفت: موضوع تربيت جنسي در کنار تعليم و آموزش، يکي از اهداف مدارس بوده که وجود مربيان مشاوره و اختصاص برنامه‌هاي آموزشي، نشانه نياز، ضرورت و اهميت اين مسأله در مدارس است و مي تواند در کنترل و پيشگيري از انحرافات اخلاقي مؤثر باشد. در حقيقت نهاد مدرسه بعد از خانواده، نقش عمده اي در اهداف عالي تربيتي و آموزشي دانش آموزان دارد و اگر هر دو نهاد مدرسه و خانواده به صورت هماهنگ و هم افزا در مسائل اعتقادي، تربيتي و آموزشي همکاري يکسان و مستمري داشته باشند، مي توانند خصلت‌هاي نيک را در دانش آموزان تقويت کرده و رفتارهاي نابهنجار را اصلاح کنند.
به گفته عماري، بنابراين معلمان مي‌توانند شيوه تفکر، روش تحليل، کاوشگري و خلاقيت دانش آموزان را در حوزه علوم انساني، اخلاقيات و دين بالابرده و آنها را در برابر فرهنگ بيگانه و مهاجم، حفظ کنند. آنچه در حوزه آموزش موضوعات جنسي اهميت مي‌يابد تدوين و ارائه‌ برنامه‌هاي مداخلاتي ويژه براي اين جمعيت است که بتواند از يک سو با درگير کردن مربيان و والدين، از برخوردهاي سليقه‌اي و تنبيهي بکاهد و از سوي ديگر سلامت جنسي دانش آموزان را بهبود بخشد.
اين روانشناس به مربيان و دست اندرکاران تعليم و تربيت در مدرسه ها، به ويژه مشاوران و ستادهاي تربيتي که عمدتاً به مسائل اخلاقي و تربيتي دانش آموزان توجه دارند، توصيه کرد: مسئولين مدارس مي توانند در زمينه تربيت جنسي از روش هايي چون مطرح کردن مباحث مربوط به دوران بلوغ و علائم آن، مسائل مربوط به حجاب و اهميتي که اسلام به رعايت حجاب ، به ويژه براي دختران مي دهد، خلاصه اي از مسائل مربوط به محارم ، آگاهي دادن درباره نقش جنسيتي، احکام مربوط به عادات ماهانه ( براي دختران) و احکام مربوط به احتلام ( براي پسرها) به مدد دانش اموزان بروند.
وي افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، مربيان و مشاوران از مواردي چون آشنايي کامل تر با تغييراتي که از نظر جسماني و رواني در دروان بلوغ در فرد ظاهر مي شود، آموزش هايي در رابطه با معاشرت ها، آمد و شدها، لمس کردن ها و اختلاط ها، آموزش هاي اخلاقي براي پاسداري از شرافت خود، نشست و برخاست ها، آموزش راه هاي کنترل و تعديل غريزه جنسي و آشنا کردن دانش‌آموزان با فلسفه وجودي تمايل جنسي در آدمي نيز غافل نشوند.
بيتا نوروزي- جام جم آنلاين




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مدرسه بعد از خانواده، نقش عمده اي در «تربيت جنسي» دانش آموزان دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..