تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راهکار موقت مهار آتش هورالعظیم

۷۷۶۸۳۵

۱۳۰ بازدید

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: تنها راهی که به صورت مقطعی و موقتی می‌توان آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم را مهار کرد، عملیات اطفای هوایی است.

کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم بیان کرد: از سه روز پیش با شروع آتش‌سوزی پیگیری‌ها برای تامین هواپیمای بزرگ آبپاش انجام شده است و هواپیما آماده پرواز است که برای این منظور به نمایندگی وزارت خارجه و مسئولان امنیتی و مرزی هم مکاتبه شده است تا هر چه سریعتر مجوز پرواز به بخش عراقی تالاب هورالعظیم از کشور عراق گرفته شود.

وی توضیح داد: با توجه به مصوبات شورای امنیت ملی، شورای عالی آب و محیط زیست به ریاست معاون اول رییس جمهوری باید هر چه سریعتر رایزنی گسترده و عملی با دولت عراق به عمل آید چراکه هواپیمای آبپاش بزرگ برای مهار آتش‌سوزی این تالاب آماده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از سه ماه پیش شروع شده، اظهار کرد: دو سوم تالاب نزدیک به ۲۴۰ هزار هکتار در خاک عراق است که حق‌آبه این تالاب از رودخانه‌های دجله و فرات تامین نشده و خشکسالی‌های اخیر نیز باعث خشک شدن کامل بخش عراقی تالاب شده است که این موضوع آتش‌سوزی در حدود ۱۸۰ هزا هکتار تالاب را موجب شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این که بخش آتش گرفته تالاب جزئی از خاک عراق است از لحاظ زمینی امکان ورود به خاک آن وجود ندارد و دولت همسایه مجوز ورود نمی‌دهد و تنها راه اطفای آن عملیات اطفای هوایی است که پس از پیگیری فراوان مدیریت ارشد استان خوزستان، ستاد مدیریت بحران استان و در سطح کشور نیز وزارت کشور، وزارت خارجه، سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان محیط زیست، با تاخیر فراوان مجوز اطفای هوایی در چند نوبت داده شد که پس از آن یک فروند هواپیمای بزرگ الوشن و دو فروند بالگرد آبپاش طی چندین مرحله با پروازهای مکرر در مراحل مختلف آتش‌سوزی را مهار کردند.

حاجی‌زاده با اشاره به دود آتش‌سوزی تالاب که برخی شهرهای استان خوزستان را فرا می‌گیرد، گفت: علت آمدن دود ناشی از آتش‌سوزی بخش عراق به اهواز جهت وزرش باد است که غربی به شرقی است.

وی بیان کرد: تاکنون در سطح استان خوزستان چندین جلسه کارشناسی و در سطح کشور نیز نشست‌هایی در شورای عالی امنیت ملی و همچنین شورای عالی آب و محیط زیست به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل شده و مقرر شد هیاتی به ریاست معاون اول رییس جمهوری برای مذاکره با کشور عراق انتخاب شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: جلسات مکرر به دستور وزیر کشور در تهران برگزار شد و ما نیز به رغم این که حق‌آبه بخش عراقی تالاب هورالعظیم باید توسط دولت عراق تامین شود و به رغم خشکسالی بی‌سابقه‌ای که در کشور ما وجود داشت جلسات کارشناسی بدین منظور در بخش ایرانی تالاب برگزار کردیم.

وی گفت: برای مرطوب سازی قسمت‌هایی از تالاب که نزدیک دایک مرزی است و توپوگرافی تالاب اجازه می‌دهد اعلام همکای کردیم ولی به علت این که آتش‌سوزی‌ها در عمق پنج کیلومتری، ۱۰ کیلومتری و ۲۰ کیلومتری بخش عراقی تالاب رخ می‌دهد و شیب تالاب نیز به سمت ایران است مرطوب‌سازی از سوی ایران تنها تا شعاع دو کیلومتری قابل انجام است.

*آبگیری تالاب بدون همکاری عراق امکان‌پذیر نیست

حاجی‌زاده گفت: طی مذاکراتی که از طریق دستگاه‌های متولی کشور با دولت عراق صورت گرفته است، برای رفع کامل این مشکل باید قسمت آتش گرفته تالاب آبگیری شود که این مساله بدون همکاری و پای کار آمدن دولت همسایه عراق امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگر این که ستاد مدیریت بحران به عنوان یک ستاد نظارتی عمل می‌کند و متولی و مسئول مراتع، جنگل‌ها و بیشه‌زارها اداره‌کل منابع طبیعی و متولی تالاب‌ها اداره‌کل محیط زیست است. با این وجود هماهنگی‌های لازم در گذشته و اعزام هواپیمای بزرگ آبپاش و بالگردها از طریق ستاد مدیریت بحران کشور، وزارت دفاع و پیگیری‌های ستاد مدیریت بحران انجام شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راهکار موقت مهار آتش هورالعظیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..